Provkonstruktion

Årskurs: 3

Ämne: Svenska

Tema: S-ljudet

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om s-ljudet genom att de får visa sina färdigheter i att identifiera, stava och använda ord med s-ljudet i både muntligt och skriftligt format.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på att eleverna ska arbeta med och förstå s-ljudet i det svenska språket, med exempel som “sol” och “syster”. Genom olika aktiviteter får de möjlighet att läsa och skriva texter där s-ljudet förekommer.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna läsa och förstå texter som innehåller s-ljudet och kunna stava till enkla ord med detta ljud. De ska också kunna formulera sina egna meningar som inkluderar s-ljudet.

Prov

Faktafrågor

1. Vad kallas ljudet som vi studerade i vår lektion?

A) K-ljudet

B) T-ljudet

C) S-ljudet

D) M-ljudet

Rätt svar: C) S-ljudet

2. Vilket av följande ord innehåller s-ljudet?

A) Blomma

B) Sol

C) Katt

D) Hund

Rätt svar: B) Sol

3. Vilket av följande ord är korrekt stavat?

A) Suster

B) Syster

C) Sistern

D) Systerh

Rätt svar: B) Syster

4. Nämn ett ljud som vi inte pratade om i lektionen.

A) S-ljudet

B) K-ljudet

C) T-ljudet

D) L-ljudet

Rätt svar: B) K-ljudet

5. Vilket av följande alternativ är en mening med s-ljudet?

A) Katten hoppar högt.

B) Solen skiner.

C) Vi går till skolan.

D) Barnen leker.

Rätt svar: B) Solen skiner.

6. Hur stavas ordet “sister” på svenska?

A) Siester

B) Syskon

C) Syster

D) Sist

Rätt svar: C) Syster

7. Vilket ord betyder ungefär samma sak som “sol”?

A) Himlen

B) Ljuset

C) Stjärna

D) Måne

Rätt svar: B) Ljuset

8. Vilket av följande ord innehåller inte s-ljudet?

A) Sälj

B) Skor

C) Summer

D) Soffa

Rätt svar: B) Skor

9. Välj ett ord som innehåller s-ljudet:

A) Katt

B) Sky

C) Hastig

D) Index

Rätt svar: B) Sky

10. Vilken typ av ord är “syster”?

A) Verb

B) Substantiv

C) Adjektiv

D) Adverb

Rätt svar: B) Substantiv

11. Vilket av följande ljud finns i “sol”?

A) M-ljudet

B) S-ljudet

C) L-ljudet

D) T-ljudet

Rätt svar: B) S-ljudet

12. Ge ett exempel på en mening med ett ord som har s-ljudet:

A) Elefanter är stora.

B) Systern lagar mat.

C) Min katt är söt.

D) Kycklingar kvittrar.

Rätt svar: B) Systern lagar mat.

13. Vilket av följande ord är ett verb?

A) Syster

B) Snabb

C) Springa

D) Sol

Rätt svar: C) Springa

14. Vilken uppgift ska eleverna göra i hem när det gäller s-ljudet?

A) Läsa en bok

B) Skriva en kort berättelse

C) Titta på film

D) Rita en bild

Rätt svar: B) Skriva en kort berättelse

15. Vad kallade vi aktiviteten där vi gjorde affischer?

A) Skrivövning

B) S-ljudsaffisch

C) Grupparbete

D) Utställning

Rätt svar: B) S-ljudsaffisch

Resonerande frågor

1. Varför är det viktigt att förstå s-ljudet i svenska språket?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över språklig medvetenhet och betydelsen av ljud i språket.

2. Hur kan man använda s-ljudet i sina egna meningar? Ge exempel.

Genom att uppmuntra exempel kan eleverna visa sin kreativitet och språkliga förståelse.

3. Beskriv en aktivitet som du tyckte var särskilt lärorik under lektionen.

Denna fråga visar på elevens förmåga att reflektera över sin egen inlärning.

4. Vilka svårigheter kan man stöta på när man lär sig om s-ljudet?

Eleverna får möjlighet att diskutera och problematisera sin egen lärprocess.

5. Hur skulle du förklara s-ljudet för någon som aldrig har hört det förut?

En praktik som visar på en djupare förståelse av ljudets karaktär.

6. Ge exempel på andra svenska ljud som kan vara svåra att förstå. Hur skiljer de sig från s-ljudet?

Denna fråga ger en chans att diskutera likheter och skillnader i ljuden i svenska språket.

7. Hur skulle du använda s-ljudet i en berättelse? Skriv en kort mening som exempel.

Genom att uppmana till kreativitet kan eleverna visa sin förmåga att använda språket.

8. Reflektera över din egen lärprocess idag. Vad skulle du vilja förbättra när det gäller ditt språk?

Eleverna ges möjlighet att tänka kritiskt över sina egna kunskaper och framsteg.

Bedömning

Provet kan bedömas med följande poängsystem:

Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng.

Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng.

För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).