Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: Satsdelar
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse av satsdelar inom ämnet Svenska 3. Genom att testa faktakunskaper samt förmågan att resonera kring användningen av satsdelar ska eleverna kunna visa sina färdigheter och förståelse för hur dessa påverkar kommunikationen i svenska språket.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets innehåll relaterar till läroplanens centrala innehåll där det uttryckligen anges att undervisningen ska behandla: “Kunskaper om det svenska språkets uppbyggnad, samt kunskaper om språkförhållanden i Sverige och övriga Norden samt det svenska språkets ursprung.”
Kunskapskrav
Provets fokus kommer att ligga på följande kunskapskrav:
- “Kunskaper om språkriktighet i text samt förmåga att utforma muntliga framställningar och texter som fungerar väl i sitt sammanhang.”
- “Kunskaper om den retoriska arbetsprocessen, dvs. att på ett strukturerat och metodiskt sätt planera och genomföra muntlig och skriftlig framställning som tar hänsyn till syfte, mottagare och kommunikationssituation i övrigt.”
- “Förmåga att läsa, arbeta med, reflektera över och kritiskt granska texter samt producera egna texter med utgångspunkt i det lästa.”
Prov
Faktafrågor
- Vad är en subjekt?
- a) En tidsangivelse
- b) En satsdel som anger vem eller vad som utför handlingen
- c) En platsbeskrivning
- d) En beskrivning av tillstånd
- Vad beskriver en predikat?
- a) Vad någon gör eller vad som händer
- b) En tidpunkt
- c) En slags beskrivning
- d) En känsla
- Vilken av följande är inte en satsdel?
- a) Subjekt
- b) Predikat
- c) Konjunktion
- d) Objekt
- Vad kallas en satsdel som kompletterar betydelsen av ett verb?
- a) Adverbial
- b) Objekt
- c) Predikat
- d) Subjekt
- Vad är ett adverbial?
- a) En satsdel som beskriver tid, plats, sätt eller anledning
- b) En del av subjektet
- c) En del av predikatet
- d) En konjunktion
- Vad säger meningen “Sara dansar snabbt” om äns satsdelar?
- a) Att snabbt är ett adverbial som beskriver hur hon dansar
- b) Att Sara är subjektet
- c) Att dansar är predikatet
- d) Alla ovanstående
- Vilken satsdel används för att ange direkt till vem en handling utförs?
- a) Subjekt
- b) Dativ
- c) Adverbial
- d) Predikat
- Vad är ett predikatsfyllnad?
- a) En satsdel som fullföljer betydelsen av ett verb
- b) En tidsangivelse
- c) En platsbeskrivning
- d) En känslobeskrivning
- Vilken av följande meningar innehåller ett objekt?
- a) Hon läser boken.
- b) Hon går hem.
- c) Hon springer snabbt.
- d) Hon är glad.
- Vad indikerar en bisats?
- a) Att det finns en huvudsats som den är kopplad till
- b) Att den är en självständig sats
- c) Att den innehåller ett subjekt och ett verb
- d) Att den står ensam
Resonerande frågor
- Förklara hur satsdelar bidrar till att skapa tydlighet i en text. Denna fråga testar förståelse för språkets struktur och funktion.
- Diskutera vikten av att korrekt använda objekt i en mening. Hur påverkas meningsinnehållet om objektet saknas? Denna fråga syftar till att bedöma djupet i elevernas reflektioner.
- Jämför och analysera skillnaderna mellan huvud- och bisatser. Ge exempel på hur dessa används i praktik. Frågan ger eleverna möjlighet att demonstrera sin förståelse för satsers relation.
- Hur kan förändringar i satsdelar påverka ett texts budskap? Ge specifika exempel i ditt resonemang. Här utmanas elever att argumentera kring språkets dynamik och påverkan.
- Beskriv en situation där en felaktig användning av satsdelar kan leda till missförstånd. Denna fråga uppmanar till kritiskt tänkande kring språkanvändning i kommunikativa situationer.
Bedömning
Provet kan bedömas upp till 25 poäng, fördelat som följer:
- Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar (10 frågor = 10 poäng)
- Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (5 frågor = 15 poäng)
För att nå betygsnivåer:
- E: Minst 8 poäng
- C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)