Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: Sj-ljudet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om sj-ljudet i svenska språket. Provets utformning syftar till att säkerställa att eleverna kan läsa, skriva och förstå ord med sj-ljudet samt använda det korrekt i meningar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att eleverna ska arbeta med och förstå sj-ljudet i det svenska språket, med exempel som “sked” och “stjärna”. Genom aktiviteterna får de möjlighet att läsa och skriva texter där sj-ljudet förekommer.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna läsa och förstå texter innehållande sj-ljudet samt kunna stava till enkla ord med detta ljud. De ska också kunna skapa sina egna meningar som innefattar sj-ljudet.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket ljud har vi arbetat med i denna lektion?
A) T-ljudet
B) S-ljudet
C) Sj-ljudet (korrekt svar)
D) K-ljudet
2. Vilket av följande ord innehåller sj-ljudet?
A) Blomma
B) Sked (korrekt svar)
C) Tåg
D) Fågel
3. Stava ordet “stjärna”.
A) S-J-Ä-R-N-A (korrekt svar)
B) S-T-J-Ä-R-N-A
C) S-T-Ä-R-N-A
D) S-J-Ä-R-N-A
4. Vilket av följande ord är ett annat exempel på sj-ljudet?
A) Stjärna (korrekt svar)
B) Skal
C) Kalla
D) Lampa
5. Vilken mening är korrekt och innehåller sj-ljudet?
A) “Jag äter med en sked.” (korrekt svar)
B) “Jag spelar fotboll.”
C) “Han gick till affären.”
D) “Vi ser på film.”
6. Vad kallas ljudet som används i ord som “sked” och “stjärna”?
A) S-ljudet
B) Sj-ljudet (korrekt svar)
C) R-ljudet
D) L-ljudet
7. I vilket av följande ord saknas sj-ljudet?
A) Sked
B) Syster
C) Stjärna
D) Bok (korrekt svar)
8. Välj ett ord som börjar med sj-ljudet.
A) Skala
B) Sked (korrekt svar)
C) Sol
D) Blomma
9. Vilket ord innehåller sj-ljudet i mitten?
A) Kasper
B) Skjorta
C) Visja (korrekt svar)
D) Glejda
10. Stava ordet “sjö”.
A) S-J-Ö (korrekt svar)
B) S-I-Ö
C) S-J-Å
D) S-Y-Ö
11. Viloneyt av följande ord är felaktigt?
A) Sked
B) Skjuta
C) Stjärna
D) Stackare (korrekt svar)
12. Vad är ett synonym till ordet “sked”?
A) Gaffel
B) Kopp
C) Skål (korrekt svar)
D) Mugg
13. Vilket ord är inte kopplat till sj-ljudet?
A) Sked
B) Sjö (korrekt svar)
C) Stjärna
D) Lampa
14. I vilket av följande ord finns sj-ljudet som slutljud?
A) Sked
B) Stjärna
C) Värld (korrekt svar)
D) Tjej
15. Välj ett av följande ord som innehåller sj-ljudet i början.
A) Måne
B) Sjö (korrekt svar)
C) Vän
D) Sko
Resonerande frågor
1. Beskriv med egna ord vad sj-ljudet är och ge exempel på minst två ord som innehåller sj-ljudet. Syftet är att eleverna ska visa sin förståelse av ljudet och kunna ge egna exempel.
2. Varför tror du att sj-ljudet är viktigt att känna till när man lär sig svenska? Eleven får reflektera över betydelsen av ljudet i språket.
3. Tänk på ord du har lärt dig idag. Hur kan man använda dem i meningar? Ge tre exempel. Syftet är att fördjupa deras förståelse av ordens användning.
4. Skapa en kort berättelse på tre meningar som innehåller minst tre ord med sj-ljudet. Detta ger eleverna möjlighet att visa sin kreativa användning av språket.
5. Hur skulle du förklara sj-ljudet för någon som inte känner till det? Avsikten är att se hur de kan kommunicera och förklara sitt lärande till andra.
6. Vilka svårigheter kan du se att elever kan ha med sj-ljudet? Detta låter eleverna reflektera över potentiella hinder i språkinlärningen.
7. Vad tyckte du var mest intressant med dagens lektion om sj-ljudet? Eleverna ges möjlighet att reflektera över sin egen lärandeupplevelse.
8. Kan du ge exempel på andra språk som har liknande ljud? här får eleverna kanske göra kopplingar till vad de lärt sig i andra språk.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng. 15 poäng kan erhållas genom korrekt besvarade faktafrågor och 15 poäng kan erhållas genom att besvara de resonerande frågor. För betygsnivå E krävs totalt minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs totalt minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från de resonerande frågor) och för betygsnivå A krävs totalt 18 poäng (varav minst 5 poäng från de resonerande frågor).