Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: Språkets struktur och uppbyggnad
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för substantiv, deras roll i språket samt förmågan att identifiera och använda substantiv i meningar. Provets mål är att främja eleven i att reflektera över språkets struktur och betydelse.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
- “Språkets struktur och uppbyggnad”
- “Olika sätt att uttrycka sig med hjälp av språket”
[Lgr 22, Svenska, Åk. 3]
Betygskriterier
- “Eleven kan använda substantiv, verb, pronomen och adjektiv i meningar.”
- “Eleven kan delta i samtal och diskussioner, ställa frågor och ge exempel.”
[Lgr 22, Svenska, Åk. 3 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
- Vad är ett substantiv?
A) En plats
B) En handling
C) Ett namn på en person, plats eller sak
D) Ett beskrivande ord
C) Ett namn på en person, plats eller sak - Vilket av följande är ett exempel på ett substantiv?
A) Springer
B) Fin
C) Katt
D) Igen
C) Katt - Vilken av dessa meningar innehåller ett substantiv?
A) Jag springer snabbt.
B) Han är snäll.
C) Bollen rullar.
D) Hunden leker i parken.
D) Hunden leker i parken. - Vilket av följande ord är inte ett substantiv?
A) Skola
B) Lärare
C) Gå
D) Bord
C) Gå - Vad är substantivets funktion i en mening?
A) Beskriva en handling
B) Namnge personer och saker
C) Modifiera adjektiv
D) Dela upp meningar
B) Namnge personer och saker - Vilken form av substantiv är “böcker”?
A) Singular
B) Plural
C) Bestämd form
D) Obestämd form
B) Plural - Vad kallas det när man använder pronomen istället för substantiv?
A) Synonymer
B) Antonymer
C) Referens
D) Ersättning
D) Ersättning - Vilket ord är ett konkret substantiv?
A) Lycka
B) Ljud
C) Bok
D) Tänkande
C) Bok - Vilket substantiv är ett egennamn?
A) Stad
B) Berlin
C) Hus
D) Träd
B) Berlin - Vilket ord är ett abstrakt substantiv?
A) Hund
B) Kärlek
C) Bil
D) Äpple
B) Kärlek - Vilken mening innehåller ett sammansatt substantiv?
A) Jag gillar frukt.
B) Vi går till affären.
C) Bordsbenet är trasigt.
D) Han bor i staden.
C) Bordsbenet är trasigt. - Vad heter det när flera substantiv står tillsammans i en mening?
A) Snack
B) Listning
C) Flera former
D) Kongruens
D) Kongruens - Vilket av följande substantiv är i bestämd form?
A) En katt
B) Katten
C) Katter
D) Katterna
B) Katten - Vad är pluralformen av substantivet “barn”?
A) Barnet
B) Barns
C) Barnen
D) Barns
C) Barnen - Vilket av följande är ett substantiv som beskriver en känsla?
A) Snabb
B) Röd
C) Glädje
D) Springa
C) Glädje
Resonerande frågor
- Förklara skillnaden mellan konkret och abstrakt substantiv.
Syftet är att eleverna visar förståelse för skillnaden mellan olika substantiv. - Beskriv varför substantiv är viktiga i vårt språk.
Denna fråga låter eleverna resonera kring språkets struktur. - Ge exempel på hur substantiv används i ditt dagliga liv.
Här får eleverna möjlighet att koppla samman ord och verklighet. - Reflektera över hur många substantiv du har använt idag.
Detta ger eleverna chansen att tänka på språklig användning i praktiken. - Diskutera hur substantiv kan förändras i numerus och genus.
Eleverna får möjlighet att visa djupare kunskap om språkliga strukturer. - Vad betyder det att substantiv kan vara både singular och plural?
Här kan eleverna förklara och ge exempel på olika former. - Hur skulle ett språk utan substantiv förändras?
Denna fråga uppmuntrar kreativt tänkande och språkanalys. - På vilket sätt tror du substantiv kan påverka vår kommunikation?
Detta ger eleverna möjlighet att diskutera språkets funktion.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng. Det går att få 15 poäng genom faktafrågorna (1 poäng per rätt svar) och 15 poäng genom resonerande frågor (2 poäng per rätt och välformulerat svar). För betyg E krävs minst 8 poäng, betyg C kräver 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och betyg A kräver 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).