Provkonstruktion
Årskurs 3
Ämne Svenska
Tema Substantiv
Syfte
Syftet med provet är att eleverna ska visa sin förmåga att identifiera och kategorisera substantiv samt förstå deras funktion i språket.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.” “Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där språket används.”
Betygskriterier
För betyget E: Eleven visar ett grundläggande ordförråd i samtal om elevnära frågor och ämnen. När eleven berättar om vardagliga händelser beskriver eleven dem så att det huvudsakliga innehållet framgår.
Prov
Faktafrågor
- Vad är ett substantiv?
- A) Ett verb
- B) Ett namn på något
- C) Ett adjektiv
- D) Ett adverb
- Vilket av följande ord är ett substantiv?
- A) Löpning
- B) Snabb
- C) Båt
- D) Simmar
- Vilket substantiv beskriver något som du kan äta?
- A) Katt
- B) Apelsin
- C) Springa
- D) Vacker
- Vilket av följande ord är ett substantiv som börjar med bokstaven S?
- A) Simma
- B) Stol
- C) Grön
- D) Snabbt
- Följande är en typ av substantiv, vilket?
- A) Egennamn
- B) Verb
- C) Adjektiv
- D) Ett adverb
- Vilken av följande är en kategori av substantiv?
- A) Platser
- B) Djur
- C) Verb
- D) Adverb
- Vilket ord representerar ett substantiv i följande mening: “Katten ligger på mattan.”
- A) Ligger
- B) På
- C) Katten
- D) Mattan
- Vilket substantiv är en känsla?
- A) Skola
- B) Glädje
- C) Längd
- D) Snabb
- Vad kallas substantiv som syftar på flera?
- A) Plural
- B) Singular
- C) Adjektiv
- D) Pronomen
- Vilket substantiv handlar om personer?
- A) Katt
- B) Mattan
- C) Läraren
- D) Blå
- Vad är skillnaden mellan konkret och abstrakt substantiv?
- A) Konkret syftar på fysiska ting, abstrakt på känslor och idéer
- B) Hela substantiv är alltid abstrakta
- C) Konkret syftar på känslor, abstrakt på fysiska objekt
- D) Ingen skillnad
- Vilken av följande är en egenskap hos substantiv?
- A) De kan vara verb
- B) De kan vara antingen enskilda eller i plural
- C) De beskriver handlingar
- D) De är alltid i singular
- Vad kallas en plats?
- A) Adjektiv
- B) Substantiv
- C) Verb
- D) Pronomen
- Vilket ord är inte ett substantiv?
- A) Skola
- B) Barn
- C) Gå
- D) Hund
- Vilket substantiv beskriver en sak?
- A) Gå
- B) Bok
- C) Snabb
- D) Klar
- Vad betyder substantiv?
- A) Namn på saker, personer, platser, idéer
- B) Ord som beskriver handlingar
- C) Ett uttryck för känslor
- D) Ord som beskriver egenskaper
Resonerande frågor
- Ge exempel på tre substantiv i ditt klassrum och beskriv deras betydelse.
- Varför är det viktigt att kunna identifiera substantiv i språket?
- Hur kan substantiv hjälpa oss att beskriva vår omvärld?
- Hur påverkar substantiv vår förmåga att berätta en historia?
- Diskutera skillnaden mellan konkreta och abstrakta substantiv. Ge exempel på båda.
- Många substantiv kan användas i olika betydelser. Ge exempel och förklara skillnaden i kontext.
- Hur kan du använda substantiv i din egen skrivning för att göra den mer levande?
- Reflektera över hur substantiv påverkar vår kommunikation och interaktion med andra.
Denna fråga ger eleven möjlighet att visa sin förståelse för substantiv genom att ge konkreta exempel.
Eleven får chansen att diskutera betydelsen av substantiv och deras roll i kommunikationen.
Eleven får reflektera över hur substantiv används för att förklara och beskriva saker i vår vardag.
Genom att svara på denna fråga kan eleven visa insikt om narrativ struktur och språket.
Eleven kan visa sin förståelse för hur samma substantiv kan ha olika betydelser beroende på kontext.
Bedömning
Provet är totalt värt 30 poäng. Faktafrågor ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 3 poäng vardera. För betyget E krävs totalt 8 poäng, för betyget C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyget A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).