En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 3. Svenska – Substantiv

Provkonstruktion

Årskurs 3
Ämne Svenska
Tema Substantiv

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska visa sin förmåga att identifiera och kategorisera substantiv samt förstå deras funktion i språket.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.” “Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där språket används.”

Betygskriterier

För betyget E: Eleven visar ett grundläggande ordförråd i samtal om elevnära frågor och ämnen. När eleven berättar om vardagliga händelser beskriver eleven dem så att det huvudsakliga innehållet framgår.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad är ett substantiv?
    • A) Ett verb
    • B) Ett namn på något
    • C) Ett adjektiv
    • D) Ett adverb

  2. Vilket av följande ord är ett substantiv?
    • A) Löpning
    • B) Snabb
    • C) Båt
    • D) Simmar

  3. Vilket substantiv beskriver något som du kan äta?
    • A) Katt
    • B) Apelsin
    • C) Springa
    • D) Vacker

  4. Vilket av följande ord är ett substantiv som börjar med bokstaven S?
    • A) Simma
    • B) Stol
    • C) Grön
    • D) Snabbt

  5. Följande är en typ av substantiv, vilket?
    • A) Egennamn
    • B) Verb
    • C) Adjektiv
    • D) Ett adverb

  6. Vilken av följande är en kategori av substantiv?
    • A) Platser
    • B) Djur
    • C) Verb
    • D) Adverb

  7. Vilket ord representerar ett substantiv i följande mening: “Katten ligger på mattan.”
    • A) Ligger
    • B) På
    • C) Katten
    • D) Mattan

  8. Vilket substantiv är en känsla?
    • A) Skola
    • B) Glädje
    • C) Längd
    • D) Snabb

  9. Vad kallas substantiv som syftar på flera?
    • A) Plural
    • B) Singular
    • C) Adjektiv
    • D) Pronomen

  10. Vilket substantiv handlar om personer?
    • A) Katt
    • B) Mattan
    • C) Läraren
    • D) Blå

  11. Vad är skillnaden mellan konkret och abstrakt substantiv?
    • A) Konkret syftar på fysiska ting, abstrakt på känslor och idéer
    • B) Hela substantiv är alltid abstrakta
    • C) Konkret syftar på känslor, abstrakt på fysiska objekt
    • D) Ingen skillnad

  12. Vilken av följande är en egenskap hos substantiv?
    • A) De kan vara verb
    • B) De kan vara antingen enskilda eller i plural
    • C) De beskriver handlingar
    • D) De är alltid i singular

  13. Vad kallas en plats?
    • A) Adjektiv
    • B) Substantiv
    • C) Verb
    • D) Pronomen

  14. Vilket ord är inte ett substantiv?
    • A) Skola
    • B) Barn
    • C) Gå
    • D) Hund

  15. Vilket substantiv beskriver en sak?
    • A) Gå
    • B) Bok
    • C) Snabb
    • D) Klar

  16. Vad betyder substantiv?
    • A) Namn på saker, personer, platser, idéer
    • B) Ord som beskriver handlingar
    • C) Ett uttryck för känslor
    • D) Ord som beskriver egenskaper

Resonerande frågor

  1. Ge exempel på tre substantiv i ditt klassrum och beskriv deras betydelse.
  2. Denna fråga ger eleven möjlighet att visa sin förståelse för substantiv genom att ge konkreta exempel.

  3. Varför är det viktigt att kunna identifiera substantiv i språket?
  4. Eleven får chansen att diskutera betydelsen av substantiv och deras roll i kommunikationen.

  5. Hur kan substantiv hjälpa oss att beskriva vår omvärld?
  6. Eleven får reflektera över hur substantiv används för att förklara och beskriva saker i vår vardag.

  7. Hur påverkar substantiv vår förmåga att berätta en historia?
  8. Genom att svara på denna fråga kan eleven visa insikt om narrativ struktur och språket.

  9. Diskutera skillnaden mellan konkreta och abstrakta substantiv. Ge exempel på båda.
  10. Många substantiv kan användas i olika betydelser. Ge exempel och förklara skillnaden i kontext.
  11. Eleven kan visa sin förståelse för hur samma substantiv kan ha olika betydelser beroende på kontext.

  12. Hur kan du använda substantiv i din egen skrivning för att göra den mer levande?
  13. Reflektera över hur substantiv påverkar vår kommunikation och interaktion med andra.

Bedömning

Provet är totalt värt 30 poäng. Faktafrågor ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 3 poäng vardera. För betyget E krävs totalt 8 poäng, för betyget C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyget A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


×