Prov. Åk. 3. Svenska – Svåra ord och rättstavning

Provkonstruktion

Årskurs: 3

Ämne: Svenska

Tema: Svåra ord och rättstavning

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att hantera svåra ord och deras ortografiska kunskaper, samt att ge dem möjlighet att visa sina kunskaper i rättstavning.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

\”Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att läsa och skriva texter med kvalitet, och att använda sig av språkliga normer för rättstavning.\”

Kunskapskrav

Provet kopplas till följande kunskapskrav:

  • Eleven kan stava enkelt och med viss säkerhet.
  • Eleven kan formulera sig såväl i tal som i skrift, på ett för eleven bekant ämnesområde.
  • Eleven kan läsa och förstå olika typer av texter och återge innehållet med egna ord.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande ord stavas korrekt?
    a) Alohkapri
    b) Alokapri
    c) Halokapri
    d) Alokapery
  2. Vad är den korrekta stavningen av ordet ”perplex”?
    a) Preplex
    b) Perplex
    c) Perpleks
    d) Perplek
  3. Vilket av följande ord har felstavning?
    a) Stjärna
    b) Stjarnna
    c) Tacka
    d) Snabb
  4. Vad är den korrekta stavningen av ordet ”flottör”?
    a) Flottore
    b) Flottör
    c) Flottörs
    d) Flotter
  5. Vilket av följande ord stavas fel?
    a) Dator
    b) Dattor
    c) Mattor
    d) Katten
  6. Vilket av följande ord stavas korrekt?
    a) Päroni
    b) Päron
    c) Pärono
    d) Perioni
  7. Vad är den rätta stavningen av ordet ”sympatisk”?
    a) Sympatiskt
    b) Sympatisk
    c) Sympatiskst
    d) Sympetisk
  8. Vilken av dessa ord är felstavat?
    a) Bromma
    b) Brommae
    c) Rönn
    d) Lägre
  9. Vad betyder ordet ”ambitiös”?
    a) Lättsam
    b) Kunnig
    c) Målinriktad
    d) Snabb
  10. Vilket av dessa ord stavas korrekt?
    a) Otrolig
    b) Otrolig
    c) Otrålig
    d) Otrulig
  11. Vad är den korrekta stavningen av ordet ”kontrast”?
    a) Contraste
    b) Kontast
    c) Kontrast
    d) Contrasts
  12. Vilket av följande ord stavas felaktigt?
    a) Snäll
    b) Katt
    c) Snyll
    d) Hund
  13. Hur stavas ordet ”matematic” korrekt?
    a) Matematik
    b) Matematik
    c) Matematikk
    d) Matemaik
  14. Vilket av dessa ord stavas korrekt?
    a) Abstrakt
    b) Abstrakt
    c) Abstraktor
    d) Abstrekt
  15. Vad betyder ordet ”konversation”?
    a) Att svära
    b) Att samtala
    c) Att klaga
    d) Att diskutera

Resonerande frågor

  1. Beskriv skillnaden mellan ett substantiv och ett verb.
    Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa förståelse för grundläggande grammatik och ordtyper.
  2. Ge exempel på tre svåra ord och förklara deras betydelse.
    Frågan uppmuntrar till djupare kunskap om ordbetydelser och användning.
  3. Diskutera hur rätt stavning påverkar läsarens förståelse av en text.
    Eleven får möjlighet att reflektera över vikten av korrekt språkbruk och kommunikation.
  4. Berätta om en situation då felstavning ledde till missförstånd.
    En möjlighet för eleverna att relatera språk till verkliga livserfarenheter.
  5. Ange fem tips för att förbättra sin egen rättstavning.
    Ger eleverna chans att systematisera och uttrycka sina strategier.
  6. Förklara varför vissa ord är svårare att stava än andra.
    Uppmuntrar till reflexion och analys av språkets komplexitet.
  7. Hur kan bildning av ord påverka rättstavning? Ge exempel.
    Ger eleverna chans att djupdyka i morfologi och ordbildning.
  8. Vilken betydelse har språkets regler i vardagligt skrivande?
    Tillåter eleven att diskutera samtidens språkanvändning och normer.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng:

  • Faktafrågor: 15 poäng (1 poäng per korrekt svar)
  • Resonerande frågor: 15 poäng (1,5 poäng per korrekt och välformulerat svar)

Minimala poäng för betyg:

  • E: 8 poäng
  • C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)

Modern Tillbaka-knapp