En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 3. Svenska – Texttyper

Prov för Svenska, Årskurs 3

Provkonstruktion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter i svenska genom att fokusera på språkliga strukturer och litterära genrer. Provets utformning ska ge eleverna möjligheter att visa sin förmåga att analysera och skapa med stöd av centrala litterära och språkliga element.

Koppling till Styrdokument

Centralt innehåll

  • Olika typer av texter, till exempel berättande, informativa och instruktioner.
  • Språkets uppbyggnad och funktion, till exempel ordförråd, begrepp och språkliga strukturer.
  • Berättande och beskrivande texter med anpassning till syfte, mottagare och situation.

Kunskapskrav

  • Eleven kan förstå och analysera olika texttyper.
  • Eleven kan använda ett anpassat språk och språkstruktur i sina egna texter.
  • Eleven kan tillämpa och diskutera litterära begrepp och genrer.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande är en typ av berättande text?
    • a) Rapport
    • b) Novell
    • c) Instruktion
    • d) Dikt
  2. Vad kännetecknar en berättelses huvudperson?
    • a) En antagonist
    • b) En karaktär som driver handlingen framåt
    • c) En scen
    • d) En plats
  3. Vad innebär det att ha anpassat språk?
    • a) Att använda likadana ord hela tiden
    • b) Att välja ord och stil utifrån mottagarens behov
    • c) Att skriva på ett språk som ingen förstår
    • d) Att vara kortfattad
  4. Vilket av följande är ett exempel på en informativ text?
    • a) En faktabricka om ett djur
    • b) En saga
    • c) En filmmanus
    • d) En novell
  5. Vad kännetecknar en dikt?
    • a) Rim och rytm
    • b) Långa stycken
    • c) Få bilder
    • d) Ingen struktur
  6. Vilken funktion har ett synopsis i en berättande text?
    • a) En beskrivning av karaktärer
    • b) En sammanfattning av handlingen
    • c) Uppsättning av miljöer
    • d) En avslutande mening
  7. Vad kallas den väg som en berättelse följer?
    • a) Dialog
    • b) Handlingslinje
    • c) Tema
    • d) Miljö
  8. Vad innebär “retoriska grepp” i en text?
    • a) Grundkretsar
    • b) Språkliga tekniker som påverkar läsaren
    • c) En litterär stil
    • d) En text utan känslor
  9. Vilken typ av text behöver sällan en klar struktur?
    • a) Dikt
    • b) Novell
    • c) Rapport
    • d) Manual
  10. Hur kan miljön i en berättelse påverka dess innehåll?
    • a) Ingen påverkan
    • b) Det sätter stämningen och kontexten för berättelsen
    • c) Berättelsen blir konstig
    • d) Ger lösningar på konflikter
  11. Vad kännetecknar en argumenterande text?
    • a) Att försöka övertyga läsaren om en åsikt
    • b) Att berätta en historia
    • c) Att ge fakta om något
    • d) Att skriva ett recept
  12. Vad är syftet med beskrivande texter?
    • a) Att ge en levande bild av något
    • b) Att förklara hur något görs
    • c) Att berätta en historia
    • d) Att sälja något
  13. Vilket av följande är INTE en texttyp?
    • a) Dikt
    • b) Konversation
    • c) Novell
    • d) Rapport
  14. Vilka delar utgör en typisk berättelse?
    • a) Inledning, mitt och avslutning
    • b) Faktarutor
    • c) Dialog och repliker
    • d) Beskrivande passager
  15. Vilket av följande är en central del i att skapa en berättelse?
    • a) Att bara ha en introduktion
    • b) Att utveckla en konflikt eller ett problem
    • c) Att vara så kort som möjligt
    • d) Att undvika beskrivningar

Resonerande frågor

  1. Jämför en novell och en dikt. Vilka är de största skillnaderna?
  2. Reflektera över hur berättarperspektivet kan påverka en berättelses intryck.
  3. Analysera hur miljön i en berättelse kan påverka karaktärernas handlingar.
  4. Diskutera vilka effekter retoriska grepp kan ha på en argumenterande text.
  5. Hur kan du använda olika texttyper för att uttrycka dina tankar på olika sätt?
  6. Reflektera över varför det är viktigt att anpassa sitt språk beroende på mottagare.
  7. Beskriv på vilket sätt en huvudperson kan påverka en berättelses spänning och intresse.
  8. Hur påverkar författarens val av språk och stil läsarens upplevelse av texten?

Bedömning

Provets poängsättning kan se ut på följande sätt:

  • Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng. Totalt 15 poäng.
  • Resonerande frågor: Varje fråga ger 2 poäng. Totalt 16 poäng.

Poängkrav:

  • E-nivå: Minst 8 poäng totalt.
  • C-nivå: Minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • A-nivå: Minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).