“`html
Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: V-ljudet
Syfte
Syftet med provet är att mäta elevernas förståelse och kunskap om v-ljudet, både i läsning och skrivning, samt deras förmåga att använda v-ljudet korrekt i meningar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att eleverna ska arbeta med och förstå v-ljudet i det svenska språket, med exempel som “vår” och “vind”. Genom olika aktiviteter får de möjlighet att läsa och skriva texter där v-ljudet förekommer.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna läsa och förstå texter som innehåller v-ljudet och kunna stava till enkla ord med detta ljud. De ska också kunna formulera sina egna meningar som inkluderar v-ljudet.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är ljudet i ordet “vår”?
A) B-ljud
B) D-ljud
C) V-ljud
D) X-ljud
2. Vilket av följande ord innehåller v-ljudet?
A) Huvud
B) Vinter
C) Stjärna
D) Blå
3. Hur stavas ordet “vind”?
A) V-I-N-D
B) V-I-N
C) V-A-N-D
D) V-I-N-D-E
4. Vilket av följande ord började vi med att diskutera i klassen?
A) Skog
B) Vår
C) Får
D) Skriv
5. Vilket ljud är det första ljudet i ordet “vår”?
A) V-ljud
B) B-ljud
C) S-ljud
D) K-ljud
6. Vilket av följande ord är ett exempel på ett ord med v-ljudet?
A) Röd
B) Blomma
C) Vind
D) Mat
7. Vilka två ord kan man använda i en mening med v-ljudet?
A) Vår och vind
B) Sol och regn
C) Katt och hund
D) Båt och fisk
8. Vad beskriver ordet “vinter”?
A) En typ av blommor
B) En årstid
C) En känsla
D) Ett djur
9. Vilket av följande ord ska skrivas med v-ljud?
A) Äng
B) Väg
C) Söt
D) Mjölk
10. Vilket av följande förslag är en fråga?
A) Vinden blåser
B) Vad är v-ljudet?
C) Vår är här
D) Himlen är blå
11. Vilket ljud börjar ordet “vind” med?
A) F-ljud
B) K-ljud
C) V-ljud
D) T-ljud
12. Vilket ord ger ett bra exempel på v-ljudet?
A) Vatten
B) Sand
C) Het
D) Kyl
13. Vad är en mening som innehåller v-ljudet?
A) Flugan flög
B) Vädret är vackert
C) Hunden skäller
D) Katten sover
14. Vilket ljud är det i mitten av ordet “vår”?
A) Å-ljud
B) O-ljud
C) E-ljud
D) I-ljud
15. Vad kallas skillnaden mellan röstljud och tystljud?
A) Vokal och konsonant
B) Lugnt och högt
C) Ljud och tystnad
D) Kort och långt
Resonerande frågor
1. Beskriv vad v-ljudet är och ge exempel på tre ord som innehåller ljudet.
Syftet är att testa elevens förmåga att tydligt definiera v-ljudet samt ge exempel.
2. Berätta om en situation där du har använt ett ord med v-ljudet i en mening.
Syftet är att bedöma om eleven kan koppla inlärning till praktisk användning av språket.
3. Diskutera varför v-ljudet är viktigt för svenskan och hur det kan påverka förståelsen av ord.
Syftet är att få eleven att tänka kritiskt om språkets betydelse.
4. Skriv en kort berättelse där du använder minst tre ord med v-ljudet.
Syftet är att se hur väl eleven kan integrera v-ljud i sitt skrivande.
5. Reflektera över hur v-ljudet gör språket rikare.
Syftet är att få eleven att överväga kvaliteten och variationen i språket.
6. På vilket sätt kan man öva på v-ljudet utanför skolan?
Syftet är att se elevens förmåga att tänka på inlärning i olika sammanhang.
7. Diskutera eventuella svårigheter du har haft med att använda v-ljudet.
Syftet är att låta eleven dela sina erfarenheter och utmaningar kring inlärningen.
8. Hur skulle du förklara v-ljudet för en yngre elev?
Syftet är att pröva elevens förmåga att kommunicera och förklara tydligt.
Bedömning
Faktafrågor (1 poäng per fråga, totalt 15 poäng)
Resonerande frågor (3 poäng per fråga, totalt 24 poäng)
Poäng för betyg:
E: Minst 8 poäng
C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)
“`