Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 3. Teknik – Truckunderhåll


Provkonstruktion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om underhåll och funktionskontroll av truckar, samt deras förmåga att tillämpa dessa kunskaper i praktiska situationer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att ge eleverna kunskap om de nödvändiga rutinerna för underhåll och inspektion av truckar. Eleverna lär sig att förstå betydelsen av underhåll för säkerhet och prestanda.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna utföra grundläggande underhåll och inspektioner av truckar samt förstå vikten av regelbundet underhåll.

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär förebyggande underhåll?
A) Underhåll som görs efter en skada
**B) Underhåll som görs före en potentiell skada**
C) Underhåll som görs en gång om året
D) Underhåll utan kontroll av maskinen

2. Vilken komponent är INTE viktig att kontrollera vid inspektion av truck?
A) Däck
**B) Klädsel**
C) Bromsar
D) Lysen

3. Vad är syftet med dokumentation av inspektioner?
A) För att ha en lista över alla truckar
**B) För att följa upp underhåll och säkerhet**
C) För att spara tid
D) För att minska kostnader

4. Vilket är en av följande typer av underhåll?
A) Oregelbundet underhåll
B) Spontant underhåll
**C) Korrektivt underhåll**
D) Temporärt underhåll

5. Vad bör göras om ett problem upptäckts under inspektionen?
A) Ignorera det
**B) Åtgärdas omedelbart eller rapporteras**
C) Vänta tills nästa inspektion
D) Informera kollegan

6. Hur ofta bör underhåll genomföras på en truck?
A) En gång om året
**B) Regelbundet enligt en underhållsplan**
C) Endast när trucken används
D) När man har tid

7. Vilket av följande är en risk med bristande underhåll?
A) Effektiv drift
**B) Ökad olycksrisk**
C) Längre livslängd för trucken
D) Ingen påverkan

8. Vad handlar rutinmässigt underhåll om?
A) Oförutsedda reparationer
**B) Planerade inspektioner och åtgärder**
C) Underhåll av andra fordon
D) Ingen specifik plan

9. Vilken typ av dokumentation är viktig vid inspektion?
A) Allmän information
**B) Specifika observationsrapporter**
C) Personliga anteckningar
D) Ingen dokumentation är nödvändig

10. Vad är huvudsyftet med funktionskontroller?
A) Att spara tid
B) Att samla in data
**C) Att säkerställa driftssäkerhet**
D) Att minska kostnader

11. Vad ska göras vid identifiering av problem vid inspektion?
A) Rapportera det till ingen
**B) Följ underhållsrutiner för att åtgärda det**
C) Fortsätta använda trucken
D) Utesluta problem

12. Vilken är INTE en viktig aspekt av truckunderhåll?
A) Regelbundna inspektioner
B) Funktionskontroller
**C) Estetiskt utseende**
D) Säkerhetsaspekter

13. Hur dokumenteras inspektioner oftast?
A) Muntligt
**B) Skriftligt**
C) Inte alls
D) Med videoinspelningar

14. Vad innebär korrektivt underhåll?
A) Förebygga problem
**B) Åtgärda problem som uppstått**
C) Kontroller utförs regelbundet
D) Ingen åtgärd krävs

15. Vilken av följande faktorer påverkar truckens säkerhet mest?
A) Förarens erfarenhet
**B) Regelbundet underhåll**
C) Utseende på trucken
D) Årstiden

Resonerande frågor

1. Diskutera varför det är viktigt med förebyggande underhåll av truckar.
Syftet med denna fråga är att utvärdera elevernas förståelse för underhåll och säkerhetsaspekter.

2. Hur kan bristande underhåll påverka arbetsmiljön?
Denna fråga syftar till att få eleverna att reflektera över de breda konsekvenserna av underhåll.

3. Beskriv hur en checklista för inspektion kan se ut och varför den är viktig.
Frågan ger eleverna möjlighet att applicera sina kunskaper i praktiken.

4. Resonera kring vilken roll dokumentation spelar i underhållsarbetet.
Eleverna utvärderar betydelsen av att ha en skriftlig rapport om inspektioner.

5. Hur kan teamwork förbättra underhåll och inspektioner?
Denna fråga undersöker vikten av samarbete i praktiska uppgifter.

6. Vilken påverkan kan teknologiska framsteg ha på truckunderhåll?
Frågan uppmanar eleverna att reflektera över framtidens trender inom underhåll.

7. Vad skulle konsekvenserna av en bristande underhållsplan kunna vara?
Syftet är att få elever att tänka kritiskt kring konsekvenserna av otillräcklig planering.

8. Diskutera vikten av utbildning för personal som arbetar med truckunderhåll.
Eleverna får en chans att påvisa förståelse för hur kompetens påverkar säkerhet.

Bedömning

Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, totalt 15 poäng. De resonerande frågorna ger 3 poäng vardera, totalt 24 poäng. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (därav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp