Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Träslöjd
Tema: Vikarieuppgift
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom träslöjd, inklusive deras förståelse för material, verktyg och hantverkstekniker, samt deras förmåga att reflektera över arbetsprocessen och sina egna idéer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
- Slöjdens material, verktyg och hantverkstekniker:
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper och användningsområden.
- Verktyg och redskap, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Några enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Enkla skisser och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas.
- Slöjdens arbetsprocesser:
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen.
- Undersökande av olika materials egenskaper.
- Slöjdens uttryck och betydelse för hållbar utveckling:
- Bilder, föremål och andra inspirationskällor för det egna skapandet.
- Några slöjdmaterials ursprung och miljöpåverkan, till exempel ståltråd, ull och furu.
- Resurshushållning vid användning av material i slöjdarbetet.
Betygskriterier
Det saknas betygskriterier för det här ämnet i aktuell årskurs.
Prov
Faktafrågor
- Vilket material används mest i träslöjd?
A) Metall
B) Plast
C) **Trä**
D) Textil - Vilket verktyg används för att såga trä?
A) Hammare
B) **Såg**
C) Skruvmejsel
D) Lim - Vad är en arbetsbeskrivning?
A) En ritning
B) **Ett dokument som beskriver hur man utför ett arbete**
C) En skiss
D) En lista över verktyg - Vilket av följande är en hantverksteknik?
A) **Snickring**
B) Måleri
C) Textiltryck
D) Digital design - Vad är viktigt att tänka på när man väljer material för ett slöjdprojekt?
A) Kosta mycket
B) **Materialets egenskaper**
C) Färgen
D) Lätt att få tag på - Vilken av dessa är en egenskap hos trä?
A) Det rostar
B) **Det kan formas**
C) Det är tungt
D) Det går inte att limma - Vilket av följande verktyg används för att slipa trä?
A) **Sandpapper**
B) Såg
C) Spik
D) Lim - Vad bör du alltid ha på dig när du arbetar med verktyg?
A) **Skyddsglasögon**
B) En halsduk
C) Lösa kläder
D) Snygga skor - Vad kallas den första skissen av en idé?
A) Arbetsbeskrivning
B) Slutskiss
C) **Idéskiss**
D) Provskiss - Vad gör du efter att du har slutfört ditt slöjdprojekt?
A) Slänger det
B) **Reflekterar över processen**
C) Visar ingen
D) Lämnar in det - Vilket träslag är känt för sin hållbarhet?
A) Balsa
B) **Ek**
C) Lättviktsträ
D) Spånträ - Vad är slöjdens syfte?
A) Att bara skapa
B) **Att kombinera kreativitet och praktiska färdigheter**
C) Att tjäna pengar
D) Att skaffa verktyg - Vilken av dessa verktyg är inte ett slöjdverktyg?
A) Lim
B) **Sax**
C) Hammar
D) Fickkniv - Vad behöver du för att göra en ritning av ditt projekt?
A) Lim
B) Färger
C) **Papier och penna**
D) En dator - Vad borde du återanvända i ett slöjdprojekt?
A) Nytt material
B) Inga material
C) **Gamla material**
D) Endast trä
Resonerande frågor
- Motivera varför valet av material är viktigt i slöjd.
Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt kring sina val av material. - Reflektera över hur säkerhetsregler påverkar arbetet i slöjd.
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka på risker och hur de hanteras. - Hur kan du använda återvunnet material i ditt slöjdarbete?
Denna fråga utmanar studenterna att överväga hållbarhet i sin kreativitet. - Diskutera vikten av att göra skisser innan du börjar arbeta praktiskt.
Frågan hjälper eleven att förstå arbetsprocessens viktiga steg. - Hur kan samarbetet med andra förbättra ett slöjdprojekt?
Denna fråga uppfordrar till reflektion över teamwork och gemensamt lärande. - Resonera kring hur du kan utveckla dina idéer under slöjdprocessen.
Frågan ger eleverna möjlighet att bevisa sin förståelse för idéutveckling. - Hur kan slöjdprojekt bidra till en hållbar utveckling?
Frågan uppmanar till en djupare diskussion om miljö och resurser. - Vad har du lärt dig om dig själv genom att arbeta med slöjd?
Den här frågan syftar till personlig reflektion och självinsikt.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng. Faktaprov ger max 15 poäng, och resonemang ger max 15 poäng.
För betyget E krävs minst 8 poäng, för C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 från resonemang), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 från resonemang).