Provkonstruktion
Årskurs: 4
Ämne: Bild
Tema: Berättande bilder
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skapa och beskriva berättande bilder, samt att reflektera över sina kreativa val och hur dessa val påverkar berättelsen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att skapa bilder som berättar en historia och utveckla sin förståelse för hur bilder kan kommunikativt uttrycka både handling och känslor.
Kunskapskrav
Eleven kan använda olika tekniker och material för att skapa bilder som har en tydlig berättelse. De kan beskriva sina val och hur bilderna förmedlar budskap.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är en berättande bild?
- A) En bild utan några karaktärer
- B) En bild som endast visar färger
- C) **En bild som uttrycker en historia**
- D) En bild som är oskarp
2. Vilket av följande är ett exempel på en berättande bild?
- A) **En serie med flera rutor**
- B) Ett fotografi av en blommor
- C) En abstrakt målning
- D) Ett landskapsfoto
3. Vilken teknik kan man använda för att skapa djup i en bild?
- A) **Perspektiv**
- B) Svartvitt
- C) Använda endast en färg
- D) Att göra bilden liten
4. Vilket element bidrar till att skapa känslor i en berättande bild?
- A) **Färger**
- B) Linjer
- C) Rutor
- D) Mönster
5. Vad är viktigast att tänka på när du skapar en berättande bild?
- A) **Berättelsens flöde**
- B) Antalet färger
- C) Använda mycket detaljer
- D) Att vara snabb
6. Vad innebär storytelling i bildskapande?
- A) **Att förmedla en berättelse genom bilder**
- B) Att bara fokusera på karaktärer
- C) Att följa en färglära
- D) Att inte använda text
7. Varför är vinklar viktiga i en berättande bild?
- A) De kan göra en bild otydlig
- B) **De kan påverka hur bilden uppfattas**
- C) De är inte viktiga
- D) De gör att bilden blir mindre intressant
8. Vad kallas huvudpersonen i en berättande bild?
- A) Antagonist
- B) **Huvudkaraktär**
- C) Biperson
- D) Vykort
9. Vad är syftet med reflektion i bildskapande?
- A) **Att lära sig av sina val och resultat**
- B) Att rita snabbare
- C) Att ta bort detaljer
- D) Att bara rita färger
10. Vilket av följande beskrivningar stämmer INTE överens med berättande bilder?
- A) De har ofta en tydlig handling
- B) **De är alltid fotorealistiska**
- C) De kan förmedla känslor
- D) De kan bestå av serier
11. Vilken effekt kan färger ha i en berättande bild?
- A) **De kan förstärka känslor**
- B) De gör bilden tråkigare
- C) De har ingen betydelse
- D) De gör bilden svartvit
12. Vad är en trick för att skapa intresse i en bild?
- A) **Använda oväntade vinklar och kompositioner**
- B) Endast använda en färg
- C) Göra bilden stor
- D) Använda inga detaljer
13. Vilket av följande beskriver hur berättande bilder kan förstärka en historia?
- A) **Genom att visualisera och konkretisera idéer**
- B) Genom att ta bort frågor
- C) Genom att använda exklusiva tekniker
- D) Genom att endast använda text
14. Vilket av följande kan bidra till att förtydliga berättelsens miljö i en bild?
- A) **Användning av detaljerade bakgrunder**
- B) Att göra hela bilden suddig
- C) Enbart fokus på karaktärer
- D) Att ha en tom bild
15. Hur kan man uppmuntra fantasi hos betraktaren genom en berättande bild?
- A) **Genom att lämna vissa delar oklara**
- B) Genom att göra bilden helt tydlig
- C) Genom att använda många olika färger
- D) Genom att ta bort alla detaljer
Resonerande frågor
1. Beskriv en berättande bild som du har skapat. Vad ville du förmedla med den?
Syftet är att ge elever möjlighet att visa hur väl de kan uttrycka sina kreativa syften och tydliggöra sina val i arbetet.
2. Hur har din bild berättat en historia genom val av färger och former?
Eleverna ges möjlighet att reflektera över hur visuell kommunikation fungerar och visa sin förståelse för ämnets grundläggande element.
3. Vilka tekniker använde du för att förmedla känslor i din bild och varför valde du just dessa?
Frågan ger eleverna en chans att betona sina kreativa val och deras avsikt i skapandet.
4. Hur kan du jämföra din berättande bild med alster från kända illustratörer? Vad lärde du dig?
Detta uppmuntrar eleverna att analysera och reflektera över både sitt eget och andras arbete.
5. Vad skulle du ändra i din bild om du skulle göra den igen, och varför?
Frågan ger insikt i elevernas förmåga till självkritik och vilja att förbättra sig.
6. Hur kan du använda betraktarens perspektiv för att påverka berättelsen i din bild?
Denna fråga analyserar elevernas förståelse för komposition och berättande genom perspektiv.
7. Diskutera hur bilder kan komplettera texter. Ge exempel från din skapelse.
Eleverna kan demonstrera förståelse för hur text och bild samverkar i berättande kontexter.
8. På vilket sätt kan din bild inspirera andra att berätta sin egen historia?
Syftet med denna fråga är att få eleverna att förstå den potentiella påverkan av deras konstverk på andra.
Bedömning
Provet kan bedömas med följande poängsystem:
- Faktafrågor: 1 poäng per fråga, totalt 15 poäng.
- Resonerande frågor: 2 poäng per fråga, totalt 16 poäng.
För att uppnå betyg:
- E: Minst 8 poäng totalt, varav 0 poäng från resonerande frågor.
- C: Minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
- A: Minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.