Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 4. Bild – Fotografi och bildredigering

Provkonstruktion

Årskurs: 4
Ämne: Bild
Tema: Fotografi och bildredigering

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för de grundläggande koncepten inom fotografering och bildredigering samt deras förmåga att använda digitala verktyg för att skapa bilder som berättar en historia.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att arbeta med fotografi som en teknik för bildskapande. Lektionen syftar till att introducera dem till grunderna i fotografering och enkel bildredigering, samt att utveckla deras förmåga att berätta en historia genom bilder.

Kunskapskrav

Eleven kan använda digitala verktyg för att skapa och bearbeta bilder och kan beskriva sina val av komposition och redigering. De visar förmåga att fånga bilder som kommunicerar ett budskap eller en berättelse.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken typ av bild kallas för porträtt?
    A) En bild av naturen
    B) En bild av en person
    C) En bild av ett objekt
    D) En bild av en stad
    B
  2. Vad är komposition i fotografering?
    A) Valet av kameramodell
    B) Hur man framkallar bilder
    C) Arrangemanget av objekt i bilden
    D) Valet av exempelbilder
    C
  3. Vad innebär gyllene snittet?
    A) En teknik för att framkalla bilder
    B) En typ av redigeringsprogram
    C) En kompositionsregel inom fotografi
    D) En typ av ljuskälla
    C
  4. Vilken inställning i kameran påverkar hur mycket ljus som kommer in?
    A) ISO
    B) Vitbalans
    C) Exponering
    D) Fokusering
    C
  5. Vad är ett viktigt element när man fotograferar utomhus?
    A) Kameramodell
    B) Val av fotoläge
    C) Ljusförhållanden
    D) Antal bilder
    C
  6. Hur kan en bild redigeras för att öka kontrasten?
    A) Genom att beskära den
    B) Genom att justera ljusstyrkan
    C) Genom att ändra färgerna
    D) Genom att spara den i ett annat format
    B
  7. Vilket av följande är en typ av fotografering?
    A) Stillbild
    B) Animation
    C) Måleri
    D) Teckning
    A
  8. Vilken av följande kamerainställningar justeras för att påverka bildens skärpa?
    A) Exponering
    B) Fokus
    C) Vitbalans
    D) ISO
    B
  9. Vilken effekt kan förändrat ljus ha på en bild?
    A) Det skapar alltid skarpa bilder
    B) Det kan förändra stämningen i bilden
    C) Det påverkar inte bilden alls
    D) Det gör att bilden fryser automatisk
    B
  10. Vad är syftet med att beskära en bild?
    A) Att ändra pixelupplösningen
    B) Att få fram ett viktigare motiv
    C) Att lägga till fler detaljer
    D) Att stänga av kamera
    B
  11. Vad kan en bildberättelse innebära?
    A) Att berätta en historia med flera bilder
    B) Att radera bakgrundsbilder
    C) Att laga bilder digitalt
    D) Att skriva en uppsats om bilden
    A
  12. Vad är en viktig aspekt av bildredigering?
    A) Att göra bilden så stor som möjligt
    B) Att tona ner detaljer
    C) Att skapa en enhetlig stil
    D) Att undvika alla typer av färger
    C
  13. Vad handlar uttrycket “ledande linjer” om i fotografi?
    A) Hur man ändrar färger
    B) Hur man fångar rörelse
    C) Hur synlinjer i bilden leder betraktarens öga
    D) Hur man arbetar med ljus
    C
  14. Vad är en vanlig typ av bildredigeringsprogram?
    A) Microsoft Word
    B) Adobe Photoshop
    C) Google Chrome
    D) Windows Media Player
    B

Resonerande frågor

  1. Resonera kring hur valet av ljus påverkar stämningen i en bild.
    Det ger eleverna möjlighet att visa förståelse för ljusets betydelse i fotografi.
  2. Förklara hur du gick tillväga när du komponerade din bild.
    Detta låter eleverna reflektera över sina val och utveckla sina idéer kring komposition.
  3. Diskutera vikten av att kunna berätta en historia genom bilder.
    Här kan eleverna visa sin förmåga att analysera bildens budskap och syfte.
  4. Vad var den största utmaningen under dina fotografering?
    Eleverna får chansen att reflektera över processens svårigheter och hur de övervann dem.
  5. Hur skulle du använda bildredigering för att förändra budskapet i din bild?
    Detta uppmuntrar eleverna att tänka kreativt och kritiskt kring redigeringsprocessen.
  6. Vilka tekniker använde du för att skapa fokus i din bild?
    Det ger eleverna möjlighet att visa hur de använder kamerainställningar för att förbättra sina bilder.
  7. Hur kan man som fotograf påverka betraktarens känslor?
    Denna fråga uppmuntrar till djupare analys av det emotionella budskapet i bilder.
  8. Vilka erfarenheter har du fått av att samarbeta med andra kring fotografering?
    Eleverna ges möjlighet att reflektera över samarbetsförmåga i det kreativa arbetet.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng (1 poäng per fråga) och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera (totalt 24 poäng). För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (med minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (med minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp