Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 4. Bild – Kollage av egen identitet

Provkonstruktion

Årskurs: 4

Ämne: Bild

Tema: Kollage av egen identitet

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att använda olika tekniker och material för att skapa ett kollage som uttrycker deras identitet. Eleverna kommer att få visa sin kreativitet och förmåga att reflektera över sitt eget jag genom bildkonst.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få möjlighet att utforska och uttrycka sin identitet genom skapande med olika tekniker och material. Det centrala innehållet handlar om hur man kan använda collage för att visualisera personliga intressen, värderingar och kulturell bakgrund.

Kunskapskrav

Eleven kan använda olika tekniker och material för att framställa kollage och kan beskriva sina val och vad bilderna representerar. De visar förmåga att uttrycka sina tankar och känslor genom bildkonst.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket material kan användas för att skapa ett kollage?
A) Lera
B) Digitala foton
C) Tidningar
D) Alla ovanstående

2. Vad handlar temat “identitet” om i konsten?
A) Att skapa en skulptur
B) Att uttrycka sin personlighet
C) Att måla en landskap
D) Att göra en teckning

3. Vilken teknik är viktig i skapandet av ett kollage?
A) Komposition
B) Skulpturering
C) Måla med akryl
D) Fotografi

4. Vad kan kollage representera?
A) Mat
B) Kläder
C) Personliga intressen
D) Sporter

5. Vilken typ av bilder kan inkluderas i ett identitetskollage?
A) Bilder från naturen
B) Bilder som reflekterar ens liv och intressen
C) Bilder från kända konstverk
D) Bilder av djur

6. Vad syftar ett kollage till att förmedla?
A) En historia
B) En känsla
C) En berättelse
D) Alla ovanstående

7. Hur kan man organisera bilder i ett kollage?
A) Slumptvis
B) Genom att tänka på komposition
C) Utan att fokusera på layouten
D) Endast i en linje

8. Vad är syftet med att reflektera om sitt eget kollage?
A) För att dölja sina känslor
B) För att skapa något orelaterat
C) För att förstå sig själv bättre
D) För att följa andra

9. Vilka känslor kan ett kollage uttrycka?
A) Enbart glädje
B) Enbart sorg
C) En kombination av olika känslor
D) Ingen känsla

10. Vad kan elevens val av material säga om dem?
A) Inget
B) Endast deras smak
C) Deras intressen och identitet
D) Bara deras ålder

11. Vilken typ av teknik kan skapas med hjälp av kollage?
A) Målning
B) Teckning
C) Kombination av olika bilder och material
D) Endast digital teknik

12. Hur kan man beskriva sitt kollage?
A) Med en känsla
B) Genom att förklara sina val av bilder
C) Utan att förklara något
D) Med hjälp av andra

13. Hur kan man kombinera olika element i ett kollage?
A) Slumpmässigt
B) Med tanke på hur de relaterar till varandra
C) Utan planering
D) Endast för att fylla plats

14. Vad kan en elev lära sig av att dela sina kollage med klassen?
A) Ingenting
B) Att få feedback och reflektera över sin egen identitet
C) Att få beröm
D) Att bara visa bilder

15. Vad är en viktig aspekt av att diskutera andra elevers kollage?
A) Att jämföra med sina egna
B) Att kritisera dem
C) Att ignorera dem
D) Att förstå olika identiteter och erfarenheter

Resonerande frågor

1. Hur har skapandet av ditt kollage hjälpt dig att förstå din egen identitet?
Syftet är att få eleverna att reflektera över sin skapandeprocess och relation till sitt eget jag.

2. Vad inspirerade dig mest under arbetet med ditt kollage?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att utforska sina inspirationskällor och djupare förstå sin kreativitet.

3. Hur valde du bilder och material för att bäst representera dig själv?
Genom att svara på denna fråga kan eleverna diskutera sin beslutsprocess och de värderingar de önskar förmedla.

4. På vilket sätt tror du att ditt kollage kan påverka andra?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att tänka på hur deras konstverk kan påverka betraktare och öka förståelsen för identitet.

5. Vilka känslor ville du förmedla, och hur lyckades du med det?
Detta syftar till att låta eleverna reflektera över emotionellt uttryck i sitt arbete.

6. Hur upplever du att din identitet är en del av din kultur?
Eleverna får möjlighet att koppla sin identitet till bredare kulturella perspektiv.

7. Vad har du lärt dig av att se på dina klasskamraters kollage?
Genom att diskutera detta kan eleverna se värdet av andras perspektiv.

8. Varför är det viktigt att respektera andra människors identiteter?
Denna fråga hjälper eleverna att förstå vikten av tolerans och acceptans.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågorna är värda 1 poäng vardera och de resonerande frågorna är värda 3 poäng vardera.

För betyget E krävs minst 8 poäng. För betygsnivå C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor). För betygsnivå A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp