Provkonstruktion

Årskurs: 4

Ämne: Bild

Tema: Porträttmålning

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter i porträttmålning, samt deras förmåga att fånga känslor och karaktär genom sina verk. Provets uppgifter syftar också till att låta eleverna reflektera över sina processer och val i skapandet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att arbeta med porträtt och undersöka hur man kan fånga känslor, karaktär och uttryck genom bild.

Kunskapskrav

Eleven kan framställa porträttbilder och beskriva sina tekniker. De visar även förmåga att fånga och förmedla känslor genom sina målningar.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är syftet med att måla ett porträtt?

  • A) Att göra en abstrakt bild
  • B) Att fånga personlighet och känslor
  • C) Att träna på proportioner
  • D) Att experimentera med färg

2. Vilka proportioner är viktiga att tänka på när man målar ett ansikte?

  • A) Avståndet mellan ögonen och näsan
  • B) Storleken på öronen
  • C) Längden på halsen
  • D) Bredden på skuldrorna

3. Vilket av följande material kan användas för porträttmålning?

  • A) Akrilfärg
  • B) Blyertspennor
  • C) Kritor
  • D) Tuscher

4. Vad kan påverka hur vi uppfattar en person i ett porträtt?

  • A) Bakgrunden
  • B) Uttryck och poser
  • C) Färgschema
  • D) Storleken på målningen

5. Vilka känslor kan man fånga genom olika ansiktsdrag?

  • A) Endast glädje
  • B) Många olika känslor
  • C) Känslor är inte viktiga i porträtt
  • D) Endast sorg

6. Hur kan man beskriva sin teknik när man målar ett porträtt?

  • A) Jag använder bara en färg
  • B) Jag berättar om mina val av material och metoder
  • C) Tekniken spelar ingen roll
  • D) Man behöver inte beskriva tekniken

7. Vad innebär det att fånga en karaktärs känslor i ett porträtt?

  • A) Att uttrycka deras inre känslor genom ansiktsdrag
  • B) Att endast måla deras leende
  • C) Att fokusera på färger
  • D) Att inte använda skuggor

8. Vilket moment är viktigt i reflektionen efter skapandet av ett porträtt?

  • A) Att diskutera vad man har fångat i bilden
  • B) Att endast berömma sig själv
  • C) Att ignorera sina val
  • D) Att inte tänka på känslor

9. Hur kan man använda färg i ett porträtt för att fånga känslor?

  • A) Genom att använda svart och vitt
  • B) Genom att välja färger som speglar känslor
  • C) Färg har ingen betydelse
  • D) Genom att måla i mörka nyanser alltid

10. Vad betyder det att arbeta med olika uttryck i ett porträtt?

  • A) Att skildra känslor genom ansiktsdrag
  • B) Att alltid måla leenden
  • C) Att endast måla blickar
  • D) Att inte tänka på ansiktsuttryck

11. Vilken är viktig när man väljer referensbild för ett porträtt?

  • A) Bildens storlek
  • B) Modellen och deras uttryck
  • C) Färgerna i bakgrunden
  • D) Antalet personer i bilden

12. Hur kan en kompis ge bra feedback på ett porträtt?

  • A) Genom att berätta vad som känns bra och vad som kan förbättras
  • B) Genom att bara berömma
  • C) Genom att ignorera konstverket
  • D) Genom att kritisera allt negativt

13. Vad är viktigt att reflektera över efter att man målat sitt porträtt?

  • A) Hur snabbt man arbetade
  • B) Vilket budskap man ville förmedla
  • C) Vem som tyckte bäst om bilden
  • D) Färgvalet

14. Hur kan man motivera sig själv att förbättra sina målningar?

  • A) Genom att sätta upp personliga mål
  • B) Genom att alltid jämföra sig med andra
  • C) Genom att bara måla det som känns lätt
  • D) Genom att ge upp

15. Vad kan man göra om man känner sig fast i sitt målande?

  • A) Experimentera med nya tekniker och material
  • B) Sluta måla helt
  • C) Måla samma sak om och om igen
  • D) Klaga på sin utbildning

Resonerande frågor

1. Beskriv hur du valde den person du målade och varför.

Syftet är att ge möjlighet att reflektera över sin valprocess och vilken betydelse det hade för verket.

2. Diskutera hur du använde färg i ditt porträtt och varför.

Frågan ger utrymme för att visa förståelse för färgpsykologi och teknik.

3. Vilka utmaningar stötte du på under skapandet av ditt porträtt och hur övervann du dem?

Detta ger möjlighet att visa förmåga att hantera svårigheter och lärande i skapandeprocessen.

4. Hur tycker du att ditt porträtt skiljer sig från ett fotografi?

Frågan uppmanar till djupare reflektion över stil och representation.

5. Vilka tekniska aspekter i ditt arbete var mest utmanande, och hur hanterade du dessa?

Frågan ger möjlighet att visa på problemlösning och teknisk förståelse.

6. Hur kan ditt porträtt tolkas av andra? Vilka känslor eller meddelanden ser du att det kan förmedla?

Det ger eleverna möjlighet att tänka kritiskt på hur konst kan tolkas.

7. Diskutera hur viktigt det är att få feedback på sin konst och hur det kan hjälpa en som konstnär.

Frågan ger möjlighet att reflektera över lärande och utveckling genom andras synpunkter.

8. Vad skulle du göra annorlunda om du fick göra om ditt porträtt en gång till och varför?

Syftet är att ge eleverna möjlighet att tänka framåt och utveckla sitt konstnärliga arbete.

Bedömning

Faktafrågor: 1 poäng per fråga, totalt 15 poäng.

Resonerande frågor: 2 poäng per fråga, totalt 16 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).