En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 4. Bild – Tredimensionellt arbete med lera

Provkonstruktion

Årskurs: 4

Ämne: Bild

Tema: Tredimensionellt arbete med lera

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av tredimensionellt arbete med lera, samt deras förmåga att reflektera över och beskriva sina skapandeprocesser.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få möjlighet att arbeta med tredimensionella former och material, här med fokus på lera. Lektionen syftar till att utveckla deras förmåga att modellera och förstå proportioner och strukturer i sina skapelser.

Kunskapskrav

Eleven kan använda olika tekniker och material för att framställa tredimensionella objekt och kan beskriva sina val i skapandet. De visar också förmåga att planera och förutsäga resultatet av sitt arbete.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken typ av lera torkar utan att behöva brännas?

A) Bränninglera

B) Färdiglera

C) **Lufttorkande lera**

D) Plasterlera

2. Vad är en viktig faktor när man skapar tredimensionella objekt?

A) Färgval

B) **Proportioner**

C) Höjd

D) Antal detaljer

3. Vilken teknik innebär att man skapar en platt form av lera?

A) Rullning

B) **Plattning**

C) Klippning

D) Sammanfogning

4. Vad kallas det när man förenar olika delar av lera?

A) Isolering

B) **Sammanfogning**

C) Balans

D) Separering

5. Vilket verktyg kan användas för att skapa mönster på leran?

A) Kniv

B) **Texturverktyg**

C) Pensel

D) Rulle

6. Vilket av följande är INTE en typ av lera?

A) **Glasmassa**

B) Lufttorkande lera

C) Självhärdande lera

D) Bränninglera

7. Vad betyder det att något är stabilt i kontexten av tredimensionellt arbete?

A) Att det är stort

B) **Att det står kvar utan att falla**

C) Att det är tungt

D) Att det är lätt

8. Vad är en central aspekt av balans när man arbetar med lera?

A) Färgkontrast

B) **Viktfördelning**

C) Densitet

D) Antal ben

9. Vilken punkt är viktigast att reflektera över i slutet av skapandeprocessen?

A) **Vad man lärde sig**

B) Vilka färger som användes

C) Hur många objekt som skapades

D) Var man hittar leran igen

10. När en elev presenterar sin modell, vad är viktigt att inkludera?

A) **Tankeprocess och tekniker**

B) Hur lång tid skapelsen tagit

C) Vem inspirerat dem mest

D) Var den kommer att placeras

11. Vilken del av modellen är viktig för att säkerställa att den inte kollapsar?

A) **Basen**

B) Utsidan

C) Färgen

D) Detaljerna

12. Vilket av följande är ett sätt att dekorera leran?

A) **Använda texturverktyg**

B) Skära bort delar

C) Måla med akryl

D) Klistra på papper

13. Vad kan man använda för att förbättra en skulpturs stabilitet?

A) **Extra stöd i basen**

B) Flera färger

C) Längre detaljer

D) Små bitar av lera

14. Hur ofta bör man reflektera över sin skapandeprocess?

A) Endast efter provet

B) **Regelbundet, under hela processen**

C) Bara en gång i början

D) Efter varje föreställning

15. Vad är en fördel med att använda självhärdande lera?

A) **Ingen bränning krävs**

B) Billigare än vanlig lera

C) Mer dekorativ

D) Känns mer som plast

Resonerande frågor

1. Beskriv din skapelse och vilka tankar du hade när du designade den. Detta ger elever möjlighet att visa sin förmåga att reflektera och diskutera sin skapandeprocess.

2. Vilka tekniker tyckte du var mest effektiva under skapandeprocessen och varför? Frågan ger utrymme för elever att analysera och värdera sina tekniska val.

3. Hur påverkade proportioner resultaten av ditt arbete? Detta hjälper elever att diskutera betydelsen av proportioner i deras skapelse.

4. Vad skulle du ändra om du gjorde om din modell och varför? Denna fråga uppmuntrar till kritiskt tänkande och självvärdering.

5. Diskutera hur du använde balans i din modell. Här kan eleverna visa djup förståelse för grundläggande begrepp i tre dimensioner.

6. Vilka svårigheter stötte du på och hur löste du dem? Frågan låter eleverna visa sin problemlösningsförmåga i praktiska situationer.

7. Vad var mest inspirerande i processen av att arbeta med lera? Eleverna kan reflektera över de känslomässiga aspekterna av skapande.

8. Hur kan du använda det du lärt dig i framtida projekt inom bild? Detta ger eleverna möjlighet att koppla sina erfarenheter till framtida lärande.

Bedömning

Faktafrågorna bedöms med 1 poäng per korrekt svar. Resonerande frågor bedöms med 2 poäng vardera. För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs minst 12 poäng med minst 3 poäng från resonerande frågor, och för betyg A krävs 18 poäng, med minst 5 poäng från resonerande frågor.


×