Prov. Åk. 4. Biologi – Djur och växtliv i närmiljön

Provkonstruktion

Syfte

Syftet med provet är att undersöka elevernas kunskaper om djur och växtliv i närmiljön samt deras förståelse för vissa grundläggande biologiska begrepp och funktioner.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla djur, växter och svampar i närmiljön, hur de kan grupperas samt namn på några vanligt förekommande arter. Eleverna ska även få kännedom om några av människans organ och deras översiktliga funktion.

Kunskapskrav

Eleven har grundläggande kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen, vilket inkluderar att namnge och identifiera några djur och växter.

Prov

Faktafrågor

1. Vilka organismer ingår i ett ekosystem?
A) Endast växter
B) Djur, växter och svampar
C) Endast djur
D) Endast svampar
B) Djur, växter och svampar

2. Vad är fotosyntes?
A) En process där djur andas
B) En process där växter omvandlar ljus till energi
C) En metod för att odla växter
D) En typ av djurs livscykel
B) En process där växter omvandlar ljus till energi

3. Nämn ett exempel på en djurs livscykel.
A) Hundens livscykel
B) Fjärilens livscykel
C) Kattens livscykel
D) Fågelns livscykel
B) Fjärilens livscykel

4. Vilka våra sinnen används för att uppleva omgivningen?
A) Syn och smak
B) Smak, lukt, hörsel, syn och känsel
C) Endast syn och hörsel
D) Endast lukt och smak
B) Smak, lukt, hörsel, syn och känsel

5. Vilken del av växten ansvarar för fotosyntes?
A) Rötter
B) Blad
C) Blommor
D) Stammar
B) Blad

6. Vilket organ i människokroppen är ansvarigt för att pumpa blod?
A) Lungor
B) Hjärta
C) Lever
D) Njurar
B) Hjärta

7. Vilket av följande djur är ett exempel på en insekt?
A) Katt
B) Fågel
C) Fjäril
D) Orm
C) Fjäril

8. Vad kallas det när en växt gör om solenergi till kemisk energi?
A) Cellandning
B) Fotosyntes
C) Förbränning
D) Destillering
B) Fotosyntes

9. Vad är det första steget i en fjärils livscykel?
A) Vuxen fjäril
B) Puppa
C) Larv
D) Ägg
D) Ägg

10. Vilken typ av växt är känt för att producerar blommor?
A) Barrträd
B) Gräs
C) Blommande växter
D) Svampar
C) Blommande växter

11. Vad kallas de delar av växter som suger upp vatten?
A) Blommor
B) Blad
C) Rötter
D) Stammar
C) Rötter

12. Vilken av följande svampar är ett exempel på en matsvamp?
A) Flugsvamp
B) Champinjon
C) Sockersvamp
D) Skimmelsvamp
B) Champinjon

13. Vad kallas en grupp av samma art som lever tillsammans?
A) Ekosystem
B) Population
C) Biosfär
D) Habitat
B) Population

14. Vilka organ i människokroppen är ansvariga för respirationsprocessen?
A) Hjärta och njurar
B) Lungor
C) Lever och hjärta
D) Magsäck och tarmar
B) Lungor

15. Vad är en viktig funktion av växter i ekosystemet?
A) De hjälper till med fotosyntes
B) De förbrukar syre
C) De hindrar djur från att växa
D) De producerar ljud
A) De hjälper till med fotosyntes

Resonerande frågor

1. Förklara hur olika djurs livscykler bidrar till deras överlevnad i ekosystemet.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att diskutera samband och biologiska anpassningar, vilket visar djupare förståelse.

2. Diskutera vikten av växter för människans hälsa och överlevnad.
Frågan uppmanar till reflektion kring växters roll i relation till människor och deras livsmiljö.

3. Hur kan vi skydda djur och växter i vår närmiljö?
Eleverna får möjlighet att visa sin förståelse för ekologiska begrepp och bevara naturen.

4. Vad skulle hända om en art försvann från ekosystemet?
Denna fråga stimulerar till att tänka på ekologiska samband och konsekvenser.

5. Beskriv hur mänsklig aktivitet påverkar ekosystemet.
Frågan ger eleverna möjlighet att diskutera mänsklig påverkan och biologisk mångfald.

6. Vilka anpassningar har vissa djur gjort för att överleva i specifika miljöer?
Eleverna får reflektera över specifika exempel och deras ekologiska betydelse.

7. På vilket sätt kan kunskaper om ekosystem hjälpa oss att leva mer hållbart?
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka på hur biologi kan påverka våra livsstilar.

8. Hur kan vi öka medvetenheten om vikten av biologisk mångfald?
Frågan uppmanar till diskussion om samhällsansvar och skolor i bevarandeinsatser.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng.

De resonerande frågorna ger upp till 3 poäng vardera, beroende på djup och relevans av svaret.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp