Provkonstruktion
Årskurs: 4
Ämne: Biologi
Tema: Människokroppen
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om människokroppens organ och deras funktioner. Genom att svara på både faktafrågor och resonerande frågor ska eleverna visa sina grundläggande kunskaper samt en djupare förståelse av ämnet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Översikt av människokroppens organ och deras funktioner (Lgr 22, Biologi, Åk. 4-6).
Betygskriterier:
Eleven kan med viss vägledning redogöra för människokroppens organ och deras funktioner (Lgr 22, Biologi, Åk. 6 – Betyg E).
Prov
Faktafrågor
- Vilket organ pumpar blod i kroppen?
A. Lungor
B. **Hjärta**
C. Lever
D. Njure - Vilket organ är ansvarigt för att syresätta blodet?
A. **Lungor**
B. Hjärta
C. Lever
D. Magsäck - Vad gör levern i människokroppen?
A. **Bryter ner gifter**
B. Pumpar blod
C. Tar emot syre
D. Bygger muskler - Vilket organ hjälper till att tömma urin från kroppen?
A. Tarm
B. Hjärta
C. **Njure**
D. Hjärna - Vilken funktion har hjärnan?
A. **Kontrollerar kroppens funktioner**
B. Pumpa blod
C. Syresätta blodet
D. Bryta ner föda - Vilket organ är mest centralt i matsmältningssystemet?
A. **Magsäck**
B. Njure
C. Lever
D. Lungor - Vilket av följande organ är del av det cirkulationssystemet?
A. **Hjärta**
B. Lungor
C. Magsäck
D. Tarmar - Vilka organ är ansvariga för rörelse i kroppen?
A. **Muskler**
B. Hjärna
C. Njure
D. Lever - Vad är njurarnas huvudsakliga funktion?
A. **Filtrera blodet**
B. Pumpa blod
C. Syresätta blodet
D. Bryta ner kolhydrater - Vad är hjärtats huvudroll?
A. **Pumpar blod genom kroppen**
B. Sönderdelar maten
C. Delar ut syre
D. Bidrar till synen - Vilken del av kroppen hjälper till att fördela syre?
A. Njure
B. **Lungor**
C. Hjärta
D. Magsäck - Vad är den primära funktionen av levern?
A. **Bryta ner mat**
B. Pumpa blod
C. Utvinna syre
D. Absorbera vatten - Vilken av följande organ hjälper att smälta fett?
A. Hjärta
B. Njure
C. **Lever**
D. Lungor - Vilka organ ansvarar för andning?
A. Magsäck
B. **Lungor**
C. Hjärta
D. Tarmar - Vad kan hända om njurarna slutar fungera?
A. **Avfall samlas i kroppen**
B. Blodet syresätts inte
C. Mat smälts inte
D. Ingenting, de är inte så viktiga
Resonerande frågor
- Hur samverkar hjärtat och lungorna för att hålla kroppen i funktion? Detta ger eleven möjlighet att visa sin förståelse för samverkan mellan organ i människokroppen.
- Vilka sjukdomar kan påverka människokroppens organ och hur kan de förebyggas? Här visar eleven på sin förmåga att koppla teori till praktiska exempel.
- Varför är det viktigt att förstå organens funktioner i relation till vår hälsa? Denna fråga öppnar upp för djupare reflektion kring hälsa och livsstil.
- Diskutera hur organens placering påverkar deras funktion. Kunskapsvisning kan ske genom att eleven analyserar kroppens struktur.
- Hur tror du att livsstilsval kan påverka människokroppens funktioner? Detta ger eleverna möjlighet att diskutera viktiga hälsofrågor.
- Vad kan konsekvenserna bli om information om organens funktioner inte sprids? Eleverna uppmanas att tänka på vikten av hälsoutbildning och medvetenhet.
- Hur påverkar ålder och livsstil kroppens organ? Här kan eleverna reflektera kring förändringar i kroppen över tid.
- Varför tror du att det är viktigt att lära sig om människokroppens organ redan i en tidig ålder? Denna fråga stimulerar till diskussion om utbildningens värde.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger totalt 15 poäng (1 poäng per korrekt svar). Resonerande frågor ger totalt 15 poäng (max 2 poäng per fråga). För att uppnå betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C minst 12 poäng (varav minst 3 från resonerande frågor) och för betyget A minst 18 poäng (varav minst 5 från resonerande frågor).