Prov. Åk. 4. Biologi – Svenska djur och deras livsmiljöer






Prov – Svenska djur och deras livsmiljöer

Prov – Svenska djur och deras livsmiljöer

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper om svenska djur och deras livsmiljöer, samt deras förmåga att beskriva djurens anpassningar till dessa miljöer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska fokusera på olika svenska djur och deras livsmiljöer, liksom hur dessa djur anpassar sig till sitt habitat. Eleverna ska få kännedom om vanliga arter och deras roll i ekosystemet.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet namnge och beskriva några svenska djur och deras livsmiljöer, samt ge exempel på hur dessa djur anpassar sig till sina omgivningar för att överleva.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande djur är INTE ett svenskt djur?
A) Älg
B) Rådjur
C) Känguru
D) Ekorre

2. Vilken livsmiljö lever vanligtvis älgar i?
A) Öken
B) Skog
C) Hav
D) Städer

3. Vad kallas den tjocka päls som rådjur får under vintern?
A) Sommarpäls
B) Vinterpäls
C) Höstpäls
D) Mjukpäls

4. Vilket djur är känt för att klättra i träd?
A) Älg
B) Rådjur
C) Ekorre
D) Björn

5. Vilken typ av livsmiljö är fälten i Sverige?
A) Sjöar
B) Skogar
C) Ängar
D) Fjäll

6. Vad betyder anpassning för djur?
A) Hur djur förändras för att överleva i sin miljö
B) Att flytta till en annan plats
C) Att inte behöva äta
D) Att inte sova

7. Vilket av följande djur är en rovdjur?
A) Rådjur
B) Björn
C) Kanin
D) Fasan

8. Vilket livsmiljö är bäst för sjöfåglar?
A) Skog
B) Fjäll
C) Sjöar
D) ängar

9. Vilket djur är mest sannolikt att ses i en skogs miljö?
A) Delfin
B) Rådjur
C) Sköldpadda
D) Flamingo

10. Vilket av följande djur lever inte i Sverige?
A) Rådjur
B) Lejon
C) Älg
D) Björn

11. Vad utmärker djur som lever i fjällmiljö?
A) De har långa svansar
B) De kan hantera kallare klimat
C) De har vingar
D) De är mycket små

12. Vilket svenskt djur är känt för sin snabbhet?
A) Råddjur
B) Harar
C) Getingar
D) Katter

13. Vad innebär livsmiljö för ett djur?
A) Den plats där djuret lever
B) Djurets föda
C) Djurets vänner
D) Djurets barn

14. Nämn en anledning till att livsmiljöer är viktiga för djur.
A) De ger skydd, mat och möjlighet till fortplantning
B) De gör djur mer färgglada
C) De gör djur större
D) De möjliggör resor för djur

15. Hur många ben har en ekorre?
A) Tre
B) Fyr
C) Sex
D) Två

Resonerande frågor

1. Beskriv hur anpassningar hos svenska djur förändrar sig över årstiderna.
Syftet är att ge elever möjlighet att visa förståelse för djurens fysiologiska och beteendemässiga anpassningar till sin miljö.

2. Diskutera betydelsen av att bevara svenska djur och deras livsmiljöer.
Här ges eleverna möjlighet att reflektera över miljöfrågor och djurs skydd.

3. Hur påverkar människan djurens livsmiljöer? Ge exempel.
Genom att diskutera detta kan eleverna visa sin förståelse för mänsklig påverkan på naturen.

4. Välj ett svenskt djur och beskriva dess roll i ekosystemet.
Detta visar elevernas förmåga att koppla samman djuret med dess funktion i naturen.

5. Vilka faktorer påverkar balansen i ett ekosystem?
Här kan eleverna utforska och resonera kring ekologiska samband och deras betydelse.

6. Hur kan klimatförändringar påverka svenska djur?
Frågan ger eleverna en chans att diskutera framtida utmaningar.

7. Varför är det viktigt att känna till arter som är hotade?
Detta uppmanar eleverna att tänka kritiskt kring bevarande och skydd av hotade arter.

8. Diskutera hur vi kan skydda våra inhemska djur.
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka på praktiska åtgärder för att skydda djuren.

Bedömning

Provet bedöms med poäng där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. Totalt kan provet ge 30 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp