En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 4. SO. Demokrati och diktatur – Styrformer och påverkan

Provkonstruktion

Årskurs: 4

Ämne: Demokrati och diktatur

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provets centrala innehåll kopplas till läroplanens fokus på att förklara skillnader mellan demokrati och diktatur och ge exempel på hur olika styrformer påverkar människors liv.

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskraven omfattar:

  • Diskutera grundläggande demokratiska värden och rättigheter.
  • Jämföra och analysera skillnader mellan olika samhällssystem.
  • Beskriva och ge exempel på hur demokrati och diktatur påverkar individers liv.

Prov

Faktafrågor
  1. Vad är en demokrati?
    • a) Ett system där makten ligger hos folket
    • b) Ett system där makten ligger hos en enskild person
    • c) Ett system där det inte finns några lagar
    • d) Ett system där medborgare kan delta i beslutande processer
  2. Vilken av följande är en kännetecken för diktatur?
    a) Maktkoncentration hos en ledare
  3. Vad kallas det när flera partier i ett land samarbetar för att bilda regering?
    • a) Enkoalition
    • b) Koalition
    • c) Allians
    • d) Monopol
  4. Vilken typ av styre har Sverige?
    • a) Monarki
    • b) Demokrati
    • c) Diktatur
    • d) Oligarki
  5. Hur kan medborgarna påverka politiska beslut i en demokrati?
    • a) Genom att protestera
    • b) Genom att tillverka egna lagar
    • c) Genom att rösta
    • d) Genom att inte delta
  6. Vilken händelse kan ett exempel på en demokratisk rörelse vara?
    a) Rösträttsprotester
  7. Vad betyder begreppet “yttrandefrihet”?
    • a) Rätt att vara tyst
    • b) Rätt att uttrycka sina åsikter fritt
    • c) Rätt att skriva lagar
    • d) Rätt att bestämma över andra
  8. Vem är Sveriges statsminister?
    • a) Kung Carl XVI Gustaf
    • b) En domare
    • c) Ulf Kristersson
    • d) En journalist
  9. Vilket av dessa påståenden säger mest om hur makten fördelas i en diktatur?
    • a) Delad makt mellan flera aktörer
    • b) Enpersonstyre
    • c) Makt i händerna på folket
    • d) Vald representant
  10. Vad är ett kännetecken för en demokratisk valprocess?
    a) Fria och rättvisa val
Resonerande frågor
  1. Diskutera hur en demokrati kan påverka en individs liv.
    (Syftet är att låta eleverna reflektera över de fördelar och möjligheter som en demokratisk struktur kan erbjuda.)
  2. Analysera skillnaderna mellan en diktatur och en demokrati utifrån exempel du känner till.
    (Genom denna fråga kan eleverna visa förmågan att jämföra och kontrastera olika styren.)
  3. Reflektera över vikten av medborgarnas engagemang i en demokrati.
    (Frågan ger eleverna möjlighet att resonera kring hur aktivt deltagande påverkar samhällsutvecklingen.)
  4. Beskriv hur du tror att det skulle se ut om vi levde i en diktatur istället för en demokrati.
    (Eleverna ges möjlighet att tänka kritiskt om de konsekvenser som ett annat styre kan medföra.)
  5. Diskutera hur sociala medier påverkar demokratin i dagens samhälle.
    (Detta ger eleverna möjlighet att koppla aktuella fenomen till begrepp som demokrati och diktatur.)
Bedömning

Provet bedöms med totalt 20 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs minst 12 poäng varav minst 3 poäng från resonerande frågor, och för A krävs minst 18 poäng varav minst 5 poäng från resonerande frågor.


×