Prov: Djurens livsmiljöer
Årskurs: 4
Ämne: Engelska
Tema: Berätta om djurens livsmiljöer
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om djurens livsmiljöer, inklusive deras förmåga att namnge djur och beskriva deras livsmiljöer på engelska. Provets innehåll syftar också till att mäta elevernas förståelse för djuren och deras anpassningar till olika miljöer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till djurens livsmiljöer. Eleverna kommer att lära sig att beskriva olika livsmiljöer som djur lever i, samt vilka djur som är anpassade till dessa miljöer.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna namnge olika djur och deras livsmiljöer på engelska samt beskriva hur djuren är anpassade till sina livsmiljöer. De ska även kunna använda dessa ord och fraser i meningar.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket djur lever vanligtvis i regnskogar?
A. Undulat
B. Björn
C. Giraff
D. Krokodil
2. Vad kallas livsmiljön där känguruer lever?
A. Öken
B. Savann
C. Fjäll
D. Skog
3. Vilket av följande djur lever i havet?
A. Delfin
B. Tiger
C. Fågel
D. Koalabjörn
4. Vilket djur lever i en öken?
A. Elefant
B. Kamel
C. Sköldpadda
D. Räv
5. Vad äter vanligtvis en panda?
A. Kött
B. Insekter
C. Bambu
D. Färska grönsaker
6. Vilken typ av miljö är tundran?
A. Kall och torr
B. Kall och blöt
C. Varm och torr
D. Varm och fuktig
7. Vilket djur bor i ett bo?
A.
B. Fiskar
C. Ormar
D. Katter
8. Vad kallas ett område med mycket dimma och fuktig luft?
A. Gröna skogar
B. Öken
C. Savann
D. Berg
9. Vilket av följande djur är anpassat för att leva i kalla klimat?
A. Elefant
B. Isbjörn
C. Känguru
D. Sköldpadda
10. Var lever krokodiler?
A. Berg
B. Öken
C. Vattendrag
D. Savann
11. Vilket djur är känt för sin sinnen och skarpa klor i en skogsmiljö?
A. Dodo
B. Uggla
C. Giraff
D. Koalabjörn
12. Vilken miljö lever zebror i?
A. Savann
B. Berg
C. Öken
D. Hav
13. Vad är en anpassning hos en fisk?
A. Skarpa klor
B. Simfenor
C. Flugviftande
D. Maskeradhud
14. Vad kallas miljön där ormar ofta finns?
A. Skog
B. Hav
C. Berg
D. Öken
15. Vad gör en kameleon unik?
A. Kan flyga
B. Är väldigt snabb
C. Ändrar färg
D. Har fjädrar
Resonerande frågor
1. Beskriv hur djurens livsmiljöer påverkar deras beteende. (Syftet är att låta eleverna visa djupare förståelse för sambandet mellan livsmiljö och djurens överlevnad).
2. Hur kan mänskliga aktiviteter påverka djurens livsmiljöer? (Syftet är att få eleverna att reflektera över ekosystemens sårbarhet).
3. Vad kan vi göra för att skydda djurens livsmiljöer? (Syftet är att uppmuntra till kreativa lösningar och ansvarstagande).
4. Hur anpassar sig djur till förändringar i sitt klimat? (Syftet är att låta eleverna resonera kring anpassningsförmåga hos djur).
5. Vilken livsmiljö tycker du är viktigast för djurens överlevnad? Varför? (Syftet är att främja kritiskt tänkande och personligt engagemang).
6. Ge exempel på djur som har en unik livsmiljö och förklara varför. (Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa djupare insikter).
7. Diskutera skillnaderna mellan djur som lever i vatten jämfört med de som lever på land. (Syftet är att utmana elevernas analysförmåga).
8. Vad är skillnaden mellan naturliga och artificiella livsmiljöer? (Syftet är att låta eleverna undersöka skillnaderna mellan olika livsmiljöer).
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor: Varje korrekt och välutvecklad argumentation ger 2 poäng. Totalt: 15 poäng från faktafrågor och 16 poäng från resonerande frågor.
För betyg E krävs totalt minst 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg C krävs totalt minst 12 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs totalt minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).