Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 4. Engelska – Kommunikation med enkel dialog

Provkonstruktion

Årskurs: 4

Ämne: Engelska

Tema: Kommunikation med enkel dialog (t.ex. restaurangbesök)

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i att använda engelska fraser och dialoger i en restaurangmiljö, samt att se hur väl de kan kommunicera i en praktisk och simulerad situation.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på engelska fraser och dialoger som används i en restaurang. Eleverna kommer att lära sig hur man beställer mat, ställer frågor och ger svar i en matrelaterad konversation.”

Kunskapskrav

”Eleverna ska kunna använda enkla fraser och meningar för att kommunicera i en restaurangmiljö. De ska kunna ge och följa instruktioner samt ställa frågor om menyn.”

Prov

Faktafrågor

1. Vad säger man vanligtvis för att ta beställning på en restaurang?

A) “Where is the bathroom?”

B) “Can I take your order?”

C) “What would you like to order?”

D) “Can I get a discount?”

2. Vilken fras bör du använda för att be om notan?

A) “Do you have a menu?”

B) “Check, please.”

C) “What do you recommend?”

D) “Is this a good restaurant?”

3. Vad säger du när du vill ha något att dricka?

A) “I don’t want anything.”

B) “What is the menu?”

C) “Where is the food?”

D) “I would like a drink, please.”

4. Vilket av följande är en typisk engelsk menyartikel?

A) Fish and chips

B) Sushi

C) Tacos

D) Pizza

5. Hur kan du fråga kypare om en rekommendation?

A) “What do you recommend?”

B) “Where is the menu?”

C) “Can you hurry up?”

D) “I don’t understand.”

6. Vad betyder frasen “I would like”?

A) Att uttrycka ett missnöje

B) Att be om något

C) Att göra en beställning

D) Att ställa en fråga

7. Om du vill ha mer tid att bestämma dig, vad kan du säga?

A) “Please hurry.”

B) “Can I have a minute?”

C) “Where is the chef?”

D) “I don’t want to order.”

8. Vilket ord används för att beskriva en betalning på restaurang?

A) Tip

B) Bill

C) Menu

D) Table

9. Om du är osäker på en rätt på menyn, hur kan du fråga om den?

A) “What is this dish?”

B) “Can I get a refund?”

C) “Is this good?”

D) “I want to leave.”

10. Vilken fras kan användas för att avbryta servitören?

A) “Excuse me.”

B) “I’m busy.”

C) “Go away.”

D) “Be quiet.”

11. Vad är bästa ordet för att beskriva en meny på en restaurang?

A) List

B) Board

C) Menu

D) Catalog

12. Vilken fras kan användas för att fråga om ingredienserna i en rätt?

A) “Can I eat this?”

B) “What is in this dish?”

C) “How much is this?”

D) “Where is it from?”

13. Om du inte gillar maten, hur kan du klaga?

A) “This is not what I ordered.”

B) “I love it!”

C) “It’s perfect.”

D) “I want to eat more.”

14. Vad betyder frasen “I am vegetarian”?

B) “Jag äter inte kött.”

C) “Jag älskar kött.”

D) “Jag tycker om att äta.”

15. Vilken drink är vanlig att beställa på en restaurang?

A) Orange juice

B) Water

C) Milk

D) Coffee

Resonerande frågor

1. Beskriv varför det är viktigt att kunna kommunicera på ett språk när man är på restaurang. Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över språkets betydelse i sociala sammanhang.

2. Diskutera hur olika kulturer kan påverka matbeställning och menyer. Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt kring kulturella skillnader.

3. Förklara hur en god service påverkar upplevelsen av att äta ute. Här kan eleverna visa sin förmåga att argumentera för sina åsikter.

4. Reflektera över hur man kan förbättra sin engelska kommunikation vid besök på restaurang. Denna fråga uppmuntrar till självmotivation och självutveckling.

5. Diskutera hur man kan vara uppmärksam på miljön och hälsosamma alternativ när man väljer rätt. Eleverna ges möjlighet att visa förståelse för hälsa och miljö.

6. Beskriv en perfekt restaurangupplevelse enligt dig. Eleverna får här chansen att uttrycka sina personliga preferenser och erfarenheter.

7. Hur kan man hjälpa andra som inte talar språket att beställa mat? Denna fråga ger eleverna möjlighet att tänka på inkludering och stöd för andra.

8. Vilka fraser skulle du vilja lära dig mer om och varför? Detta ger eleverna möjlighet att visa sin nyfikenhet och vilja att lära.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och resonerande frågorna kan ge 3 poäng vardera. För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C minst 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A minst 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp