Provkonstruktion

Årskurs: 4
Ämne: Engelska
Tema: Måltider och restaurangbesök (meny, beställningar)

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och användning av engelska termer och fraser relaterade till måltider och restaurangbesök. Provets innehåll syftar till att säkerställa att eleverna kan kommunicera effektivt i en restaurangmiljö.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till måltider och restaurangbesök. Eleverna kommer att lära sig hur man läser en meny, beställer mat och dryck, samt diskutera olika rätter och deras ingredienser.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna förstå och använda termer kopplade till måltider och restaurangbesök. De ska kunna beställa mat, ställa frågor och ge svar relaterat till mat.

Prov

Faktafrågor

1. Vad betyder “appetizers”?
A. Huvudrätter
B. Förrätter
C. Efterrätter
D. Drycker

2. Vilket av följande är en typ av huvudrätt?
A. Iskrem
B. Biff
C. Soppa
D. Sallad

3. Vad frågar du om ingredienser i en maträtt?
A. What is that dish?
B. What is in this dish?
C. What do you like?
D. What do you want?

4. Vad betyder “dessert”?
A. För….rätt
B. Efterrätt
C. Dryck
D. Tillbehör

5. Vad skulle du säga om du vill beställa en drink?
A. I don’t want any drink.
B. I will drink water.
C. I would like a soda, please.
D. I prefer no drinks.

6. Vad frågar du om kvittot?
A. Can I have a menu?
B. Can I have the bill, please?
C. What is the price?
D. Do you like it?

7. Vilka av följande termer används för att beskriva drycker?
A. Main Course
B. Beverages
C. Appetizers
D. Desserts

8. Om du vill diskutera ditt favoritmål, vad frågar du?
A. What do you want to eat?
B. What is your favorite dish?
C. Do you want to drink?
D. Please, order now.

9. Vad betyder “menu”?
A. Bok
B. Meny
C. Kläder
D. Dryck

10. Hur hälsar du på servitören?
A. Goodbye!
B. How are you?
C. Thank you!
D. Hello!

11. Vad skulle du säga om du vill beställa en förrätt?
A. I will have dessert.
B. I would like the salad, please.
C. I don’t want any food.
D. I am full now.

12. Vad säger man för att fråga efter dagens special?
A. What is your name?
B. What time is it?
C. What is the special today?
D. Where is the restroom?

13. Vilken är den mest typiska efterrätten?
A. Cheesecake
B. Bacon
C. Pizza
D. Pasta

14. Vilken mening beskriver bäst en huvudrätt?
A. It is the main meal of the day.
B. It comes at the end of your meal.
C. It is a drink.
D. It is a type of salad.

15. Vad frågar du servitören om maträtten innehåller allergener?
A. Is it good?
B. Does this dish contain nuts?
C. How much is it?
D. Can I have a menu?

Resonerande frågor

1. Berätta om din senaste restaurangupplevelse. Vad beställde du och hur var det?
Denna fråga ger möjlighet för eleverna att beskriva sina egna erfarenheter och använda relevant ordförråd.

2. Diskutera varför det är viktigt att kunna läsa en meny på engelska. Vilka fördelar finns det när man reser?
Eleverna kan reflektera över och argumentera för vikten av språkkunskaper i praktiska situationer.

3. Vilka ingredienser skulle du alltid vilja ha i din drömmeny och varför?
Denna öppnar för kreativt tänkande och gör att eleverna kan uttrycka sina smakpreferenser.

4. Hur skulle du förklara en maträtt till någon som aldrig har ätit den? Använd beskrivande språk.
Frågan uppmuntrar eleverna att demonstrera sin förmåga att använda beskrivande språk i sina svar.

5. Om du fick skapa din egen restaurang, vilka rätter skulle du inkludera? Varför?
Genom denna fråga kan eleverna använda sina kreativa förmågor och uttrycka sina idéer om matlagning.

6. Hur skulle du hantera en situation där du inte är nöjd med maten på en restaurang?
Eleverna ges möjlighet att diskutera problem och lösningar på ett respektfullt sätt.

7. Diskutera skillnader mellan olika typer av kök (t.ex. italienskt, indiskt, kinesiskt). Vad kostar det?
Denna fråga får eleverna att tänka på kulturella skillnader och hur de påverkar maten.

8. Om du hade chansen att lära dig laga en ny maträtt, vilken skulle det vara och varför?
Här får eleverna reflektera över sina matlagningsintressen och mål.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng. Varje faktafråga ger 1 poäng, och varje resonerande fråga ger 3 poäng. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).