En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 4. Engelska – Muntlig presentation om favoritdjur

Provkonstruktion

Årskurs: 4

Ämne: Engelska

Tema: Muntlig presentation om favoritdjur

Syfte

Syftet med provet är att ge eleverna möjlighet att demonstrera sina muntliga presentationsfärdigheter samt deras kunskaper om djur på engelska genom att tillämpa ordförråd och formulerade tankar.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att ge eleverna möjlighet att öva sina muntliga presentationsfärdigheter genom att beskriva sina favoritdjur. Eleverna kommer att lära sig att använda engelska för att dela med sig av fakta, personliga erfarenheter och åsikter om djur.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna genomföra en enkel muntlig presentation om ett djur på engelska och använda relevant ordförråd, adjektiv och fraser. De ska också kunna svara på frågor om sitt djur.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande djur är känt som “King of the Jungle”?
A. Elephant
B. Tiger
C. Giraffe
D. Lion

2. Vilket djur kan simma bäst?
A. Elephant
B. Dolphin
C. Horse
D. Tiger

3. Vilket av följande djur är en ödla?
A. Cheetah
B. Crocodile
C. Iguana
D. Penguin

4. Vad äter en panda?
A. Insekter
B. Kött
C. Bambu
D. Fisk

5. Vilket djur är känt för att kunna imitera ljud?
A. Hund
B. Papegoja
C. Katt
D. Fågel

6. Vilket av följande djur är inte en däggdjur?
A. Hund
B. Katt
C. Krokodil
D. Häst

7. Vilket av följande djur lever i polarområden?
A. Lejon
B. Zebra
C. Isbjörn
D. Känguru

8. Vilket av följande djur är känd för att bygga dammar?
A. Räv
B. Älg
C. Bäver
D. Skorpion

9. Vad är det största landlevande djuret?
A. Elefant
B. Vithaj
C. Giraff
D. Rhinozer

10. Vilket av följande djur kan flyga?
A. Katt
B. Hund
C. Fågel
D. Ko

11. Vilket av följande djur har en lång hals?
A. Lejon
B. Zebra
C. Giraff
D. Bison

12. Vilket djur är en rovdjur?
A. Ko
B. Får
C. Tiger
D. Häst

13. Vilket av följande djur lever mest i vattnet?
A. Fisk
B. Fåglar
C. Räv
D. Giraff

14. Vilket djur är känt för sin förmåga att ändra färg?
A. Ko
B. Papegoja
C. Kameleont
D. Snigel

15. Vad kallas en grupp av wolf?
A. flock
B. svärm
C. svans
D. band

Resonerande frågor

1. Beskriv ditt favoritdjur och varför det är speciellt för dig.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att dela med sig av sina personliga känslor och erfarenheter kring djuret.

2. Vilka likheter och skillnader finns det mellan ditt favoritdjur och ett annat djur?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt och göra jämförelser.

3. Hur skulle du övertyga någon om att ditt favoritdjur är det bästa?
Frågan ger eleverna utrymme för kreativt tänkande och argumentation.

4. Vilka egenskaper hos ditt favoritdjur beundrar du mest och varför?
Eleven får möjlighet att reflektera över positiva egenskaper och uttrycka åsikter.

5. Hur påverkar ditt favoritdjur den miljö det lever i?
Frågan främjar förståelse för ekologiska sammanhang och djurs påverkan.

6. Vilka faktorer skulle du säga bidrar till djurets överlevnad i naturen?
Denna fråga utmanar eleverna att tänka på bevarande och naturens dynamik.

7. Vad har du lärt dig om ditt favoritdjur som du tidigare inte visste?
Frågan ger eleverna chans att visa kunskapsutveckling genom sina presentationer.

8. Beskriv en situation där ditt favoritdjur har spelat en roll i din kultur eller tradition.
Eleverna kan visa kunskap om kulturella perspektiv och personliga anknytningar.

Bedömning

För faktafrågorna ges 1 poäng per korrekt svar. För de resonerande frågorna bedöms elevernas svar på en skala från 1 till 3 poäng, beroende på djup och detaljer i resonemangen.

Totalt antal poäng för provet är 30 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, varav 3 från resonerande frågor.

För betyg C krävs minst 12 poäng, varav 3 från resonerande frågor.

För betyg A krävs minst 18 poäng, varav 5 från resonerande frågor.


×