Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 4. Engelska – Olika kulturer och språk i engelskspråkiga länder






Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 4
Ämne: Engelska
Tema: Olika kulturer och språk i engelskspråkiga länder

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om olika kulturer och språk i engelskspråkiga länder, samt deras förmåga att använda relevant ordförråd och uttrycka sig i diskussioner och presentationer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera eleverna till olika kulturer och språk som talas i engelskspråkiga länder. Eleverna kommer att lära sig om kulturspecifika aspekter, traditioner och vanor samt hur språk kan variera i olika regioner.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna namnge olika engelskspråkiga länder och beskriva kulturella särdrag och språkvariationer. De ska kunna använda dessa ord och fraser i meningar och diskussioner.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande länder är ett engelskspråkigt land?
    A) Frankrike
    B) Sverige
    C) **USA**
    D) Tyskland
  2. Vilket språk talas främst i Australien?
    A) Spanska
    B) **Engelska**
    C) Franska
    D) Tyska
  3. Vilken tradition är typisk för Storbritannien?
    A) Thanksgiving
    B) **Afternoon tea**
    C) Diwali
    D) Midsommar
  4. Vad är en känd kanadensisk produkt?
    A) **Maple syrup**
    B) Sushi
    C) Pizza
    D) Tacos
  5. Vilka språk talas i Sydafrika?
    A) Enbart engelska
    B) **Flera officiella språk**
    C) Enbart afrikaans
    D) Enbart zulu
  6. Vilket engelskspråkigt land är känd för sina fjordar?
    A) **Nya Zeeland**
    B) Australien
    C) USA
    D) Kanada
  7. Vilken aktivitet är vanlig i amerikansk kultur under juli?
    A) Bastu
    B) **Fyrverkerier på självständighetsdagen**
    C) Kanelbullensdag
    D) Halloween
  8. Vilken typ av te drickas vanligt i England?
    A) Grönt te
    B) **Svart te**
    C) Oolong te
    D) Rödt te
  9. Vad är typiskt för en kanadensisk fest?
    A) Midsommarstång
    B) **Poutine**
    C) Pizza
    D) Sushi
  10. Vilket av dessa länder har ett eget språk förutom engelska?
    A) **Kanada (franska)**
    B) USA
    C) Australien
    D) Storbritannien
  11. Vad betyder “cheers” i brittisk engelska?
    A) Hallå
    B) **Tack**
    C) Hejdå
    D) Vän
  12. Vilket av följande är en engelsk sport?
    A) Basket
    B) **Cricket**
    C) Baseball
    D) Hocky
  13. Vilken stad är känd för sitt operahus och ligger i Australien?
    A) Melbourne
    B) **Sydney**
    C) Brisbane
    D) Perth
  14. Vilken av följande högtider firas i USA?
    A) **Halloween**
    B) Diwali
    C) Eid
    D) Alla Helgons dag
  15. Vilket av dessa länder är känt för sitt Känguru?
    A) **Australien**
    B) Nya Zeeland
    C) Sydafrika
    D) Kanada

Resonerande frågor

  1. Vilket engelskspråkigt land skulle du vilja besöka och varför?
    Syftet med frågan är att låta eleverna uttrycka sina personliga intressen och engagera sig i kulturella diskussioner.
  2. Har din familj några traditioner som kommer från engelskspråkiga länder?
    Denna fråga uppmuntrar eleverna att reflektera över sina egna kulturella erfarenheter.
  3. Vad lärde ni er om de olika kulturerna som ni inte visste tidigare?
    Eleverna får möjlighet att sammanfatta och relatera ny kunskap till tidigare erfarenheter.
  4. Hur kan förståelsen för olika kulturer hjälpa oss i samhället?
    Denna fråga främjar kritiskt tänkande om kulturell mångfald och förståelse.
  5. Vilka likheter och skillnader ser du mellan kulturer?
    Här har eleverna möjlighet att analysera och jämföra olika kulturella aspekter.
  6. Varför tror du det är viktigt att lära sig om andra kulturer och språk?
    Led eleverna att reflektera över global medvetenhet och empati.
  7. Hur påverkar språk vår förståelse för kultur?
    Frågan låter eleverna utforska sambandet mellan språk och kulturell identitet.
  8. Vad innebär kultur enligt dig?
    Eleverna ges chans att definiera och diskutera konceptet kultur på djupet.

Bedömning

Faktafrågor: max 15 poäng, varje korrekt svar ger 1 poäng.
Resonerande frågor: max 8 poäng, varje resonerande fråga bedöms upp till 2 poäng.
Totalt: 23 poäng.

För att nå betyg E krävs minst 8 poäng.
För att nå betyg C krävs 12 poäng (varav 3 poäng från resonerande frågor).
För att nå betyg A krävs 18 poäng (varav 5 poäng från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp
×