Provkonstruktion

Årskurs: 4

Ämne: Engelska

Tema: Transportmedel och riktningar i en stad

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om olika transportmedel samt deras förmåga att ge och följa riktningar i engelska språket. Provets frågor är utformade för att testa både faktakunskaper och förmåga till resonerande diskussioner.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till olika transportmedel samt hur man ger och följer riktningar i en stad. Eleverna kommer att lära sig att beskriva olika typer av transport samt använda dessa ord i praktiska sammanhang.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna namnge olika transportmedel och ge enkla riktningar i en stad på engelska. De ska också kunna använda dessa fraser i samtal och diskussioner.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande är ett exempel på ett transportmedel?
A. Cykel
B. Bord
C. Träd
D. Hus
Rätt svar: A

2. Vad säger man när man vill fråga om vägen?
A. What is this?
B. How are you?
C. Can you help me?
D. Where is the bus stop?
Rätt svar: D

3. Vilket transportmedel används oftast för kortare avstånd?
A. Flygplan
B. Bil
C. Buss
D. Cykel
Rätt svar: D

4. Vad kallas det när man går till en plats?
A. Running
B. Walking
C. Riding
D. Flying
Rätt svar: B

5. Vilket transportmedel används oftast för att resa mellan städer?
A. Tåg
B. Cykel
C. Buss
D. Gång
Rätt svar: A

6. Vilken fråga kan du ställa om riktningar?
A. What color is it?
B. Where is the library?
C. How old are you?
D. What do you eat?
Rätt svar: B

7. Vilket av följande är INTE ett transportmedel?
A. Tåg
B. Flygplan
C. Kran
D. Buss
Rätt svar: C

8. Om du vill ta bussen, vad behöver du veta?
A. Tidszon
B. Busshållplats
C. Färg
D. Typ av mat
Rätt svar: B

9. Vad används en karta till?
A. Att laga mat
B. Att ta sig till nya ställen
C. Att läsa böcker
D. Att spela spel
Rätt svar: B

10. Vilket av följande beskriver en väg?
A. En plats för att sova
B. En plats för att stå
C. En plats för att gå
D. En väg för att köra
Rätt svar: D

11. Vad betyder “go straight”?
A. Att svänga
B. Att gå rakt fram
C. Att åka hem
D. Att sätta sig ner
Rätt svar: B

12. Vilket ord beskriver en typ av transport som flyger?
A. Cykel
B. Buss
C. Tåg
D. Flygplan
Rätt svar: D

13. Hur kommer du till skolan om du går?
A. I bilen
B. Genom att cykla
C. Genom att gå
D. I flygplan
Rätt svar: C

14. Vad är en bra fråga att ställa när du behöver hjälp med riktningar?
A. Where is the park?
B. What color is the bus?
C. How many people?
D. What time is it?
Rätt svar: A

15. Vilket transportmedel tar mest tid över längre sträckor?
A. Bil
B. Cykel
C. Tåg
D. Flygplan
Rätt svar: B

Resonerande frågor

1. Beskriv ett favorittransportmedel och varför du gillar det.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att uttrycka sina personliga åsikter och erfarenheter i tal.

2. Hur skulle du förklara riktningar för någon som är i stan för första gången?
Denna fråga uppmuntrar elever att använda ett klart språk och dela sin förståelse av begrepp.

3. Diskutera miljöeffekterna av olika transportmedel.
Frågan ska ge elever möjlighet att reflektera över miljöfrågor och koppla det till sitt ämnesinnehåll.

4. Vad skulle hända om alla i staden cyklade istället för att köra bil?
Denna fråga går djupare in på effekterna av transportval och uppmuntrar kritiskt tänkande.

5. Hur kan vi uppmuntra andra att använda kollektivtrafik?
Denna fråga ger möjlighet att diskutera samhällsfrågor och möjliga lösningar.

6. Vilket transportmedel skulle du välja för en lång resa och varför?
Frågan öppnar för diskussion och kritiskt tänkande kring reseval.

7. Beskriv en gång du hjälpte någon att hitta rätt i stan.
Syftet är att uppmuntra till att dela erfarenheter och praktiska tillämpningar av språket.

8. Vilka tre transportmedel tycker du är viktigast i vår stad och varför?
Frågan uppmuntrar elever att tänka kritiskt kring sin omgivning och sina transportalternativ.

Bedömning

Provets faktafrågor ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger upp till 3 poäng vardera beroende på djup och relevans i svaret.

Antal poäng som krävs:
E-nivå: Minst 8 poäng (kan bestå av valfritt från både faktafrågor och resonerande frågor).
C-nivå: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
A-nivå: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).