Provkonstruktion

Årskurs: 4

Ämne: Engelska

Tema: Vänskap och relationer (beskriv din bästa vän)

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas förmåga att beskriva sina vänner och relationer på engelska, samt deras användning av adjektiv och fraser för att uttrycka sig klart och tydligt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Centrala innehållet syftar till att hjälpa eleverna att utveckla sin förmåga att beskriva sina vänner och relationer på engelska. Eleverna kommer att lära sig att använda adjektiv och fraser för att beskriva personligheter, intressen och vad som gör en vän speciell.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna namnge och beskriva sina vänner med hjälp av engelska adjektiv och fraser. De ska kunna skapa meningar om sina relationer och delta aktivt i diskussioner.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande ord beskriver bäst en vän som alltid finns där för dig?
    • A. Tråkig
    • B. **Stödjande**
    • C. Självisk
    • D. Uttråkad
  2. Vad kallar vi någon som gör oss glada?
    • A. Snäll
    • B. **Rolig**
    • C. Dyster
    • D. Stressad
  3. Om din bästa vän är ärlig, vilket ord beskriver detta bäst?
    • A. Ljuger
    • B. Fiktiv
    • C. **Ärlig**
    • D. Osäker
  4. Vad är viktigt i en vänskap?
    • A. **Ärlighet**
    • B. Avundsjuka
    • C. Tystnad
    • D. Tävling
  5. Vilket uttryck är korrekt för att beskriva något fint om din vän?
    • A. **My friend is kind.**
    • B. My friend is ugly.
    • C. My friend is boring.
    • D. My friend is mean.
  6. Vad gör vänner tillsammans?
    • A. Skrika på varandra
    • B. **Leka och ha roligt**
    • C. Döljas
    • D. Bråka
  7. Vilket ord passar bäst för att beskriva någon som hjälper andra?
    • A. **Hjälpsam**
    • B. Egotist
    • C. Passiv
    • D. Uttråkad
  8. Vilket av följande adjektiv passar inte i beskrivningen av en bra vän?
    • A. Snäll
    • B. **Arg**
    • C. Tålmodig
    • D. Trogen
  9. Varför är det bra att ha en bästa vän?
    • A. Kan spendera tid ensam
    • B. **Ger stöd och lyssnar**
    • C. Tävlingsinriktad
    • D. Vill bråka
  10. Vad kännetecknar en rolig vän?
    • A. **Har humor**
    • B. Är allvarlig
    • C. Vansinnig
    • D. Tråkig
  11. Vad betyder “supportive”?
    • A. **Stödjande**
    • B. Problematisk
    • C. Otillräcklig
    • D. Kritisk
  12. Hur skulle du beskriva någon som alltid kommer i tid?
    • A. **Punktlig**
    • B. Sen
    • C. Slarvig
    • D. Ointresserad
  13. Vilket av nedanstående adjektiv beskriver en person som är glad och optimistisk?
    • A. Ledsen
    • B. **Glad**
    • C. Deprimerad
    • D. Sorgsen
  14. Vad är det viktigaste i en vänskap enligt er?
    • A. Att ha kul
    • B. **Ärlighet**
    • C. Avundsjuka
    • D. Tystnad

Resonerande frågor

  1. Beskriv din bästa vän med tre adjektiv och ge exempel på hur dessa adjektiv visar deras karaktär. (Syftet är att eleverna ska visa djupare förståelse för att använda adjektiv i beskrivningen.)
  2. Reflektera över en speciell situation som du och din vän har varit med om och beskriv känslorna kring denna händelse. (Syftet är att hjälpa eleverna att använda engelska för att uttrycka känslor och tankar.)
  3. Varför tror du att det är viktigt att ha vänner? Ge exempel på situationer där vänner kan vara till stöd. (Syftet är att eleverna ska tänka kritiskt kring betydelsen av vänskap.)
  4. Hur kan du vara en bra vän? Beskriv egenskaper och handlingar som är viktiga för att vara en god vän. (Syftet är att uppmuntra elever att tänka på sina egna handlingar och relationer.)
  5. Vad tycker du är mest fantastiskt med vänskap? Beskriv det i detalj. (Syftet är att eleverna ska kunna formulera sina tankar på engelska.)
  6. Jämför hur olika kulturer kan se på vänskap. Vilka skillnader eller likheter kan du tänka dig? (Syftet är att uppmuntra till en bredare analys av vänskap globalt.)
  7. Kan en vänskap övervinna svårigheter? Ge exempel. (Syftet är att eleverna ska reflektera över motstånd i vänskap.)
  8. Har ni någonsin haft en konflikt med en vän? Hur löste ni den? Vad lärde ni er? (Syftet är att eleverna ska kunna reflektera över och beskriva konflikthantering i vänskap.)

Bedömning

Faktafrågorna ges 1 poäng vardera och resonerande frågor ges 3 poäng vardera. För att uppnå E krävs totalt 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).