Provkonstruktion
Årskurs: 4
Ämne: Geografi
Tema: Naturresurser och hållbarhet i Sverige
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas förståelse för Sveriges naturresurser, hur dessa används och betydelsen av hållbar utveckling. Provets mål är att ge eleverna möjlighet att reflektera över sin kunskap om naturresurser och deras påverkan på miljön.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att ge eleverna en förståelse för Sveriges naturresurser och hur dessa används. Fokuset ligger på vikten av hållbar utveckling och hur vi kan bevara våra resurser för framtida generationer.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna ge exempel på olika naturresurser som finns i Sverige samt diskutera hur dessa används och vilka effekter det har på miljön. De ska också kunna beskriva vad hållbarhet innebär och ge exempel på åtgärder för att bevara resurser.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande är en naturresurs i Sverige?
- A) Stål
- B) Koldioxid
- C) Bensin
- D) Vatten
2. Vad menas med hållbar utveckling?
- A) Användning av resurser på ett sätt som inte skadar kommande generationer
- B) Att använda så mycket resurser som möjligt
- C) Att låna resurser från andra länder
- D) Att endast använda förnybara resurser
3. Vilken av följande använder naturresurser för energi i Sverige?
- A) Solenergi
- B) Vattenkraft
- C) Energikartonger
- D) Kolkraft
4. Vad är ett exempel på resursutnyttjande?
- A) Återvinning
- B) Avverkning av skog
- C) Samla skräp
- D) Plantera träd
5. Man kan bidra till hållbarhet genom att:
- A) Slösa på el
- B) Återvinna material
- C) Köpa engångsprodukter
- D) Använda fossila bränslen
6. Vilken av följande är en fördel med hållbart skogsbruk?
- A) Det ökar avverkningen
- B) Det bevarar ekosystemet
- C) Det minskar antalet trädbestånd
- D) Det kan leda till avskogning
7. Vilken typ av mineraler finns ofta i Sverige?
- A) Guld
- B) Järn
- C) Silver
- D) Koppar
8. Vad kan hända om vi överutnyttjar våra naturresurser?
- A) Mer resurser
- B) Skador på miljön och framtida brist
- C) Bättre ekonomi
- D) Fler arbetstillfällen
9. Vilken av följande är en svensk energikälla som är förnybar?
- A) Kärnkraft
- B) Solenergi
- C) Gaseldning
- D) Kolkraft
10. Vad innebär vattenförvaltning?
- A) Att använda vatten på ett hållbart sätt
- B) Att slösa på vatten
- C) Att ta vatten från andra länder
- D) Att inte återvinna vatten
11. Vilken typ av odling är vanlig i hållbar utveckling?
- A) Konventionell
- B) Ekologisk
- C) Monokultur
- D) Utvinning
12. Vad betyder det att biobränslen är hållbara?
- A) De skadar miljön
- B) De kan återanvändas utan skada
- C) De är begränsade
- D) De används bara en gång
13. Vad är ett exempel på en naturresurs inom industrin?
- A) Barnarbete
- B) Trä
- C) Plast
- D) Betong
14. Hur kan du bidra till hållbarhet i din vardag?
- A) Slösa på mat
- B) Återvinna och spara resurser
- C) Använda plastpåsar
- D) Köpa nya kläder ofta
15. Vilket av följande påverkar mest på miljön?
- A) Att spara energi
- B) Överutnyttjande av naturresurser
- C) Återvinning
- D) Att plantera träd
Resonerande frågor
1. Diskutera varför det är viktigt att skydda våra naturresurser. (Denna fråga uppmanar till djupare reflektion kring de långsiktiga konsekvenserna av resursanvändning.)
2. Hur påverkar ditt val av konsumerande hållbarheten? (Eleven ges möjlighet att koppla sin vardag till teoretiska koncept.)
3. Vilka åtgärder kan samhället vidta för att uppmuntra hållbarhet? (Eleverna reflekterar på samhällsnivå och kan föreslå konkreta initiativ.)
4. Ge exempel på hur teknologiska framsteg kan stödja hållbar utveckling. (Denna fråga uppmanar till analys av framtidens möjligheter.)
5. Reflektera över skillnaden mellan hållbar och ohållbar användning av naturresurser. (Ger eleverna möjlighet att resonera om konsekvenser av olika metoder.)
6. Hur kan man mäta hållbarhet i vårt samhälle? (Elever uppmuntras att tänka kritiskt kring mätmetoder och indikatorer.)
7. Diskutera din egen roll i att främja hållbarhet i hemmet. (Eleverna reflekterar personligt och kan koppla teoretiska begrepp till praktiskt handlande.)
8. Hur skulle ditt liv se ut utan tillgång till naturresurser? (Frågan bjuder in till kreativt tänkande och konsekvensanalys.)
Bedömning
Provet bedöms med följande poängsystem:
- Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar (max 15 poäng)
- Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (max 24 poäng)
För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyget A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).