Provkonstruktion
Årskurs: 4
Ämne: Geografi
Tema: Sveriges klimat och dess påverkan på miljön
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för Sveriges klimat och hur detta påverkar miljön och ekosystemen, samt att ge möjlighet att redogöra för mänsklig påverkan och föreslå åtgärder för att motverka negativa effekter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Denna lektion syftar till att ge eleverna en förståelse för Sveriges klimat och hur detta påverkar miljön och ekosystemen. Fokus ligger på de olika klimatzonerna i Sverige, faktorer som påverkar klimatet och hur människors aktiviteter kan förändra klimat och miljö.”
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna beskriva de olika klimatzonerna i Sverige och ge exempel på hur klimatet påverkar växt- och djurliv. De ska också kunna redogöra för mänskliga påverkan på klimatet och diskutera åtgärder för att minska negativa effekter.
Prov
Faktafrågor
1. Vilka klimatzoner finns i Sverige?
A. Polarklimat
B. Tropiskt klimat
C. Kustklimat
D. Ökenklimat
2. Hur påverkar klimatet växt- och djurliv?
A. Genom att bestämma vilka arter som kan överleva i en viss zon
B. Genom att påverka människors livsstil
C. Genom att förändra vädermönster
D. Genom att öka havsnivån
3. Vad är växthusgaser?
A. Gasformiga ämnen som ger näring åt växter
B. Gaser som utvecklas vid vulkanutbrott
C. Gaser som bidrar till den globala uppvärmningen
D. Gaser som skapas vid fotosyntes
4. Nämn en mänsklig aktivitet som påverkar klimatet.
A. Skogsplantering
B. Avskogning
C. Vattensparande åtgärder
D. Användning av elbilar
5. Hur kan vi arbeta för att skydda klimatet?
A. Genom att öka koldioxidutsläppen
B. Genom att återvinna, använda förnybar energi, minska bilåkande
C. Genom att använda mer plast
D. Genom att öka vår energiförbrukning
6. Vilken klimatzon har störst årsnederbörd?
A. Inlandsklimat
B. Fjällklimat
C. Kustklimat
D. Ökenklimat
7. Vilken påverkan kan en förändrad växtsäsong ha?
A. Ingen påverkan överhuvudtaget
B. Det kan påverka djurens livscykel och födotillgång
C. Det gör att växterna växer snabbare
D. Det gör att koldioxidhalten minskar
8. Vad kan vara en konsekvens av ökad temperatur?
A. Mer snöfall
B. Torkperioder och minskad nederbörd
C. Stabilare väder
D. Ökad isbildning
9. Vilken av följande faktorer påverkar klimatet mest i Sverige?
A. Industrialiseringen
B. Urbanisering
C. Havsströmmar
D. Luftkvalitet
10. Vilken typ av växter trivs bäst i kustklimat?
A. Kaktusar
B. Lövträd
C. Tallar
D. Barrträd
11. Vilket påstående är sant om fjällklimat?
A. Det finns sällan snö
B. Temperaturen är konstant året runt
C. Det är ofta kallare än kustklimat
D. Det påverkas inte av havet
12. Hur kan växthusgaser bidra till klimatförändringar?
A. Genom att göra jordytan kallare
B. Genom att skapa en isolerande effekt i atmosfären
C. Genom att öka syrehalten i luften
D. Genom att minska volymen av vattenånga
13. Vilka av följande djur är typiska för inlandsklimat?
A. Rådjur
B. Pingviner
C. Trottor
D. Krokodiler
14. Vad kan en ökad mänsklig befolkning leda till?
A. Ökad resursutnyttjande och mer utsläpp av växthusgaser
B. Bättre miljöskydd
C. Färre industriutsläpp
D. Minskad energiförbrukning
15. Vilken åtgärd kan hjälpa till att minska klimatpåverkan?
A. Öka användningen av fossila bränslen
B. Använda eldrivna fordon
C. Bygga fler industrier
D. Skapa nya avfallsdeponier
Resonerande frågor
1. Beskriv hur olika klimatzoner i Sverige påverkar det lokala ekosystemet.
Syftet med frågeställningen är att ge eleverna möjlighet att diskutera samband mellan klimat och ekosystem.
2. Hur kan människans aktiviteter leda till förändringar i klimatet och dess effekter på miljön?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att analysera och reflektera över mänsklig påverkan.
3. Vilka framtida konsekvenser kan klimatförändringar få på växt- och djurliv i Sverige?
Frågan ger möjlighet att diskutera och spekulera kring framtida utmaningar.
4. Hur kan vi som samhälle arbeta tillsammans för att motverka klimatförändringar?
Denna fråga uppmuntrar till diskussion om kollektivt ansvar och åtgärder.
5. Vilka kulturella och ekonomiska faktorer kan påverka hur vi arbetar med att skydda klimatet?
Syftet med frågeställningen är att få eleverna att reflektera över olika perspektiv på klimatskydd.
6. Resonera över hur klimatzoner och människans påverkan kan integreras i skolans undervisning.
Eleven får här möjlighet att tänka kritiskt kring utbildningens roll i klimatsystemet.
7. Hur kan personlig livsstil bidra till klimatförändringar?
Frågan syftar till att skapa medvetenhet om individuella val och deras konsekvenser.
8. Vilka åtgärder kan vi alla ta för att bidra till en hållbar utveckling?
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka på praktiska lösningar och individuella insatser.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt finns det 15 poäng att erhålla.
Resonerande frågor: Varje resonerande fråga bedöms med upp till 3 poäng beroende på djup och förståelse, vilket ger totalt 24 poäng.
Poängkrav: För betyg E krävs totalt 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).