En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 4. Geografi – Sveriges naturresurser

Provkonstruktion

Årskurs: 4
Ämne: Geografi
Tema: Sveriges naturresurser

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll genom följande citat: “Naturresurser i Sverige, deras ursprung och användning, samt hållbarhet.”

Kunskapskrav

Provet kommer att utvärdera följande kunskapskrav:
1. Eleverna ska kunna ge exempel på och förklara sambandet mellan naturresurser och olika verksamheter i samhället.
2. Eleverna ska kunna ge konkreta exempel på hur naturresurser direkt och indirekt påverkar människors liv och samhällsutveckling.

Prov
Faktafrågor

1. Vilken av följande är en förnybar naturresurs?
– a) Olja
– b) **Vindenergi**
– c) Kol
– d) Naturgas

2. Vad kallas det när man använder ett skogsområde för att odla nya träd?
– a) Avverkning
– b) **Återplantering**
– c) Skogsskötsel
– d) Skogsskydd

3. Vilket av följande landskap är känt för sin gruvdrift?
– a) Skåne
– b) **Norrbotten**
– c) Gotland
– d) Halland

4. Vad är Sveriges största energikälla?
– a) Kol
– b) **Vattenkraft**
– c) Naturgas
– d) Solenergi

5. Vilket av följande exempel på naturresurs ingår i gruppen icke-förnybara resurser?
– a) Vatten
– b) **Järnmalm**
– c) Trä
– d) Fisk

6. Vilken av följande är en viktig faktor för hur naturresurser kan utnyttjas?
– a) **Geografiskt läge**
– b) Folkmängden
– c) Kulturella traditioner
– d) Skolans utbildningsprogram

7. Vilken naturresurs utvinns från havet?
– a) Guld
– b) **Fisk**
– c) Sand
– d) Vatten

8. Vilken typ av mark används främst för odling av jordbruksprodukter?
– a) Skogsmark
– b) **Åkermark**
– c) Bergmark
– d) Betesmark

9. Vad används rörligt vatten ofta till?
– a) **Produktion av elektricitet**
– b) Skapa bostäder
– c) Dammar
– d) Kylning av industrier

10. Vilket är en risk med att överutnyttja naturresurser?
– a) Ökad sysselsättning
– b) **Miljöförstöring**
– c) Bättre livskvalitet
– d) Ökad tillväxt

11. Vilket av dessa material utvinns från berggrunden?
– a) Koks
– b) **Malmer**
– c) Kol
– d) Biomassa

12. Vilket av dessa är ett exempel på en icke-förnybar energikälla?
– a) **Olja**
– b) Vatten
– c) Solenergi
– d) Vindkraft

Resonerande frågor

1. Diskutera hur Sveriges naturrikedomar kan bidra till landets ekonomi.
(Syftet är att utvärdera elevens förmåga att koppla naturresurser till ekonomiska konsekvenser.)

2. Hur kan vi använda naturresurser mer hållbart i framtiden?
(Frågan ger eleverna möjlighet att tänka kritiskt kring hållbarhetsaspekter.)

3. Vilka konsekvenser kan överutnyttjande av naturresurser ha för miljön och människor?
(Här bedöms elevens förmåga att tillämpa kunskap om konsekvenser av resursutnyttjande.)

4. Analysera betydelsen av skogsbruk i Sverige för olika delar av samhället.
(Denna fråga låter eleverna resonera kring olika roller skogsbruket spelar.)

5. Reflektera över hur klimatförändringar kan påverka tillgången på naturresurser i Sverige.
(Eleverna uppmanas att koppla klimatfrågor till naturresursanvändning.)

Bedömning

Faktafrågor ger totalt 12 poäng, och resonerande frågor ger upp till 6 poäng.

– **Betyg E:** Minst 8 poäng (kan inkludera poäng från faktafrågor).
– **Betyg C:** Minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor).
– **Betyg A:** Minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).