Öppna i Google Docs

Provkonstruktion

Årskurs: 4
Ämne: Musik
Tema: Noter

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om noter, inklusive läsning och förståelse av olika musikaliska symboler.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Musikens grunder och olika aspekter av musikaliskt skapande.

Kunskapskrav

  • Eleven kan med viss säkerhet läsa och återspegla enklare noter samt beskriva deras värden.
  • Eleven kan delta i musiska aktiviteter och visa grundläggande kunskaper om noter och rytm.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken symbol används för att ange en tonhöjd?
    a) Rektangel
    b) Not
    c) Triangel
    d) Linje
  2. Vad står en fjärdedel-not för?
    a) En takt
    b) Två takter
    c) Tre takter
    d) Fem takter
  3. Vilken av följande är en basnot?
    a) C
    b) D
    c) E
    d) G
  4. Vilken notvärde representerar en halvnot?
    a) 2
    b) 1
    c) 4
    d) 8
  5. Vad kallas en serie noter som spelas tillsammans?
    a) Melodi
    b) Ackord
    c) Rytm
    d) Takt
  6. Vilken symbol används för att tysta en ton?
    a) Not
    b) Stämgaffel
    c) Pauston
    d) Taktstreck
  7. Vad är en e-not?
    a) C-ton
    b) C#-ton
    c) D-ton
    d) F-ton
  8. Hur många takter finns i en vanlig 4/4 takt?
    a) Fyra
    b) Tre
    c) Fem
    d) Sex
  9. Vilken musiknot är den kortaste?
    a) Halvnot
    b) Åttondelsnot
    c) Fjärdedelsnot
    d) Helnot
  10. Vad anger en nyckel på notsystemet?
    a) Tonernas namn
    b) Rytmen
    c) Taktarten
    d) Volymen
  11. Hur representeras en helnot på notsystemet?
    a) En rund symbol
    b) En fyrkantig symbol
    c) En linje
    d) En triangel
  12. Vad är en takt?
    a) Ett mönster av noter
    b) En notation
    c) En stil
    d) En ton
  13. Vilken not är inte en basnot?
    a) C
    b) D
    c) F
    d) G
  14. Vilken ton är ett exempel på en sus-ackord?
    a) A
    b) B
    c) C
    d) D
  15. Vad kallas det när flera stämmor finns i samma musikstycke?
    a) Monodi
    b) Polyfoni
    c) Repetiton
    d) Harmonisering

Resonerande frågor

  1. Beskriv hur olika noters värden påverkar musikens rytm.
    Denna fråga hjälper elever att visa djupare förståelse för rytm och noters betydelse.
  2. Hur kan noter användas för att skapa en melodi?
    Genom att diskutera detta kan eleverna visa sin kreativa förmåga och förståelse för melodiutveckling.
  3. Vilken roll spelar taktarternas förändringar i ett musikstycke?
    Här erbjuds eleverna möjlighet att reflektera över takternas betydelse för musikens karaktär.
  4. Analysera ett känt musikstycke och identifiera vilka noter som används.
    Denna uppgift ger möjlighet att visa kunskap om faktiska noter i musik.
  5. Hur påverkar notsystemets struktur ditt eget musicerande?
    Eleverna får möjlighet att koppla teori till praktisk tillämpning av deras musikaliska kunskaper.
  6. På vilket sätt kan man förändra en melodi genom att justera noterna?
    Frågan ger utrymme för att diskutera arrangemang och komposition.
  7. Diskutera betydelsen av pauser i musik och deras effekt på lyssnarens upplevelse.
    Genom att resonera kring pauser visar eleverna på en djupare kunskap om musikens dynamik.
  8. Hur kan förståelse av noter underlätta i samarbete med andra musiker?
    Denna fråga ger möjlighet för elever att diskutera samverkan och kommunikation i musisk samspel.

Bedömning

De faktiska frågorna ger totalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger 3 poäng var. Totalt kan eleverna få 39 poäng.

För att uppnå betyg E krävs minst totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).