Provkonstruktion
Årskurs: 4
Ämne: Religionskunskap
Tema: Judendomens Traditioner
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om judendomens historia, centrala trossatser och traditioner, samt deras förmåga att ge exempel på viktiga ceremonier och ritualer inom judendomen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få kunskaper om judendomens historia, centrala trossatser och traditioner. Fokus kommer att vara på viktiga ceremonier, religiösa dagar och vad dessa innebär för judiska troende.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna beskriva centrala aspekter av judendomen och ge exempel på viktiga ceremonier och traditioner.
Prov
Faktafrågor
1. Vad heter den judiska nytårsdagen?
A) Yom Kippur
B) Rosh Hashanah
C) Pesach
D) Hanukkah
B) Rosh Hashanah
2. Vilken ceremoni markerar en pojkes inträde i vuxenvärlden?
A) Bar mitzvah
B) Bat mitzvah
C) Bröllop
D) Konfirmation
A) Bar mitzvah
3. Vad innebär sabbat för judiska troende?
A) En dag för arbete
B) En vilodag
C) En helgdag
D) En festdag
B) En vilodag
4. Vad är kosher?
A) En typ av mat
B) En helig plats
C) En religiös ledare
D) En judisk sång
A) En typ av mat
5. Vilken av följande högtider firas till minne av judarnas uttåg ur Egypten?
A) Rosh Hashanah
B) Pesach
C) Shavuot
D) Yom Kippur
B) Pesach
6. Vad firar judarna under Yom Kippur?
A) Försoning
B) Nyår
C) Skörden
D) Ljusens återkomst
A) Försoning
7. Vilken text är central i judendomen?
A) Koranen
B) Gamla Testamentet
C) Tanakh
D) Nya Testamentet
C) Tanakh
8. Vad handlar den judiska högtiden Rosh Hashanah om?
A) Firande av vårens ankomst
B) En dag för försoning
C) Ett nytt år
D) Minnet av templet i Jerusalem
C) Ett nytt år
9. Vad innebär det att en mat är kosher?
A) Den är ekologisk
B) Den följer judiska kostlagar
C) Den är importerad
D) Den är vegetarisk
B) Den följer judiska kostlagar
10. Vilken ceremoni genomförs när en judisk flicka når sin vuxen ålder?
A) Bar mitzvah
B) Bat mitzvah
C) Bröllop
D) Konfirmation
B) Bat mitzvah
11. Vad innebär traditionen med Chuppah under ett bröllop?
A) En maträtt
B) En säker plats
C) Ett tak av bröllopssovplats
D) Ett vigselbaldakin
D) Ett vigselbaldakin
12. Vad betyder ordet “Kaddish”?
A) En judisk bön för de döda
B) En högtid
C) En typ av musik
D) En religiös berättelse
A) En judisk bön för de döda
13. Vad firas under Chanukka?
A) Nyår
B) Tempelinvigningen
C) Försoning
D) Skördehögtiden
B) Tempelinvigningen
14. Vilken av följande är en judisk fastedag?
A) Purim
B) Yom Kippur
C) Hanukkah
D) Rosh Hashanah
B) Yom Kippur
15. Vad symboliserar menorah i judendomen?
A) Tro och hopp
B) En historisk händelse
C) Liv och ljus
D) En gudomlig kalla
C) Liv och ljus
Resonerande frågor
1. Vilken betydelse har traditioner och ritualer för judiska familjer idag?
Syftet är att eleverna ska kunna förklara hur traditioner och ritualer skapar gemenskap och identitet.
2. Hur påverkar judiska traditioner en individs livsstil?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över livsstilsval och identitet i relation till traditioner.
3. På vilket sätt kan judendomen påverka samhället i stort?
Syftet är att låta eleverna resonera kring religionens roll i en mångkulturell värld.
4. Kan ni se några likheter mellan judiska traditioner och traditioner i andra kulturer eller religioner?
Syftet är att uppmuntra till jämförelser och identifiera globala teman av traditioner.
5. Hur kan judiska högtider bidra till att bevara kulturell identitet?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att diskutera kulturell identitet och dess betydelse.
6. Vilken roll tror ni att Talmud har spelat i judendomens utveckling?
Syftet är att undersöka betydelsen av heliga skrifter i utvecklingen av religionen.
7. I vilken grad tror ni att judiska tonåringar deltar i traditioner?
Syftet är att få eleverna att reflektera över ungas engagemang i sina traditioner.
8. Hur kan vi visa respekt för judiska traditioner i vårt samhälle?
Syftet är att låta eleverna diskutera vikten av tolerans och respekt för olika kulturer.
Bedömning
Faktafrågor: varje fråga ger 1 poäng. Totalt 15 poäng möjliga.
Resonerande frågor: varje fråga ger 2 poäng. Totalt 16 poäng möjliga.
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C minst 12 poäng totalt (där minst 3 poäng kommer från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng totalt (där minst 5 poäng kommer från resonerande frågor).