Provkonstruktion

Årskurs: 4
Ämne: Religionskunskap
Tema: Vad är Religion?

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om olika religioner och livsåskådningar, deras traditioner och vad dessa innebär för människor i deras vardag.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få kunskaper om olika religioner och livsåskådningar, deras traditioner och trossystem. Fokus ligger på att utveckla en grundläggande förståelse för vad religion innebär för människor.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva olika livsåskådningar och religioner och ge exempel på vad som kännetecknar dem.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är en religion?
A. En tro och tradition som människor valt att följa.
B. Ett vetenskapligt fenomen.
C. En politisk åskådning.
D. En hobby.

2. Vilken av följande är en symbol för Kristendomen?
A. Månen.
B. Korset.
C. Stjärnan.
D. En lotusblomma.

3. Varför finns det så många olika religioner?
A. För att människor lever på olika ställen.
B. För att människor har olika bakgrunder och erfarenheter.
C. Influerat av kultur och historia.
D. För att religion är en modefråga.

4. Vad menas med livsåskådning?
A. En specifik tro.
B. En vetenskaplig teori.
C. En uppfattning om livet som inte är knuten till en specifik religion.
D. En tradition kopplad till en religion.

5. Vad fokuserade diskussionen på i lektionen?
A. Olika typer av mat.
B. Religionens betydelse i människors liv.
C. Sport.G
D. Skolämnen.

6. Vilken av följande är inte en religion?
A. Buddhism.
B. Humanism.
C. Kristendom.
D. Judendom.

7. Vad är en affisch i relation till lektionen?
A. Ett verktyg för att presentera information om religioner.
B. En typ av prov.
C. En bok.
D. En diskussionsteknik.

8. Vilken av följande är en kännetecknande aspekt av religion?
A. Att läsa böcker.
B. Att delta i sporter.
C. Traditioner och trossystem.
D. Att titta på filmer.

9. Vad syftar citatet av Desmond Tutu på?
A. Att religion aldrig är viktigt.
B. Att religion kan ge vägledning i svåra tider.
C. Att religion är enbart positivt.
D. Att tro ger hopp.

10. Vad handlar hemuppgiften om?
A. Att rita en bild.
B. Att diskutera med klasskamrater.
C. Att skriva en kort uppsats om en religion.
D. Att göra en film.

11. Vilken fråga diskuterades i avslutningen?
A. En sak man lärt sig om religion.
B. En snack om sport.
C. En fråga om matematik.
D. En filmrecension.

12. Vad innebar lektionens fokus på skillnader mellan religion och livsåskådning?
A. Att ställa frågor.
B. Att förklara skillnaderna.
C. Att diskutera enkel matematik.
D. Att läsa en bok.

13. Hur länge pågick diskussionen om religionens betydelse?
A. 15 minuter.
B. 30 minuter.
C. 5 minuter.
D. 10 minuter.

14. Vem formulerade citatet som nämns?
A. Mahatma Gandhi.
B. Nelson Mandela.
C. Desmond Tutu.
D. Martin Luther King.

15. Vad var det viktigaste som skulle pratas om under introduktionen?
A. Olika sporter.
B. Skillnader mellan skolämnen.
C. Vad som menas med religion.
D. Matlagning.

Resonerande frågor

1. Diskutera hur religion kan påverka en individs liv och val.
Syftet är att förstå den personliga och sociala dimensionen av religion.

2. Reflektera över varför människor behöver religion i sina liv.
Denna fråga ger utrymme för djupgående analys av människans behov av tro.

3. Ge exempel på hur religioner skiljer sig åt i olika kulturer.
Syftet är att se hur kulturell kontext påverkar religionens utformning och praktik.

4. Vad betyder det att ha en livsåskådning?
Denna fråga uppmanar till att reflektera över livets värderingar och filosofiska perspektiv.

5. På vilket sätt kan religion skapa både sammanhållning och splittring i samhället?
Syftet är att utforska religionens dubbla roll i sociala kontexter.

6. Argumentera för eller emot religionens plats i samhället idag.
Denna fråga kräver kritiskt tänkande om religionens relevans i nutid.

7. Hur kan olika religioner överlappa varandra i trossystemet?
Syftet är att förstå synergier mellan olika religioner och deras gemensamma element.

8. Reflektera över den förändrade synen på religion genom tiderna.
Detta ger möjligheter till att diskutera historiska och moderna perspektiv.

Bedömning

Provet kan bedömas med följande poängsystem:
Faktafrågor: max 15 poäng, varje korrekt svar ger 1 poäng.
Resonerande frågor: max 10 poäng, varje svar bedöms upp till 2 poäng.
För att uppnå E krävs totalt 8 poäng,
För C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor),
För A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).