Provkonstruktion
Årskurs: 4
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Ekonomi och konsumtion
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för grundläggande ekonomiska begrepp samt deras förmåga att reflektera över sina konsumtionsvanor och medvetna val som konsumenter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges insikter om grundläggande ekonomiska begrepp, vad konsumtion innebär, samt hur ekonomiska beslut påverkar både individens och samhällets välfärd. Fokus ligger även på medveten konsumtion och hållbarhet.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva vad ekonomi och konsumtion innebär och ge exempel på hur man kan göra medvetna val som konsument. Eleven kan också reflektera över och göra bedömningar kring sina konsumtionsvanor.
Prov
Faktafrågor
1. Vad betyder ekonomi?
A) Läran om hur resurser används och fördelas.
B) Att köpa varor och tjänster.
C) Hur man sparar pengar.
D) Att hantera en budget.
2. Vad är konsumtion?
A) Att sälja tjänster.
B) Att använda eller köpa varor och tjänster.
C) En typ av investering.
D) Att spara pengar.
3. Vad är skillnaden mellan behov och begär?
A) Behov är önskemål, begär är nödvändigheter.
B) Behov är nödvändigheter, begär är önskemål.
C) Behov är en typ av konsumtion.
D) Ingen skillnad.
4. Ge ett exempel på medveten konsumtion.
A) Att köpa dyra kläder.
B) Att handla utan att tänka.
C) Att köpa ekologiska produkter eller handla begagnat.
D) Att alltid välja billigast alternativ.
5. Varför är det viktigt att tänka på sina konsumtionsvanor?
A) För att spara pengar.
B) För att alltid välja nytt.
C) För att minska miljöpåverkan och göra hållbara val.
D) För att imponera på andra.
6. Vad påverkar våra konsumtionsval?
A) Både oss själva och miljön.
B) Bara vårt eget välbefinnande.
C) Enbart våra vänner.
D) Inga av ovanstående.
7. Vad är en budget?
A) En lista över önskningar.
B) En plan för hur man använder sina inkomster och utgifter.
C) En typ av lån.
D) Ett sätt att spara pengar.
8. Vad är hållbar konsumtion?
A) Att konsumera så mycket som möjligt.
B) Att göra val som minskar negativ påverkan på miljön.
C) Att alltid välja det billigaste alternativet.
D) Ingen av ovanstående.
9. Vad betyder medveten konsumtion?
A) Att köpa vad som helst.
Att reflektera över sina köpval och göra hållbara val.
C) Att alltid välja dyra produkter.
D) Att konsumera mer än man behöver.
10. Vad kan man göra för att bidra till hållbar konsumtion?
A) Handla alltid nytt.
B) Inte tänka på sina konsumtionsval.
C) Allergodrikare att ta lån.
D) Känna till sina behov och göra medvetna val.
11. Hur kan man återvinna?
A) Genom att sortera sina sopor och lämna in dem till återvinning.
B) Genom att slänga allt i samma påse.
C) Genom att köpa nya saker istället.
D) Ingen återvinning.
12. Vad innefattar offentlig ekonomi?
A) Privata företag.
B) Statens och kommunernas hantering av resurser.
C) Enbart internationell handel.
D) Ingen offentlig ekonomi.
13. Vad kan man säga om olika typer av konsumtion?
A) Det finns både basala behov och lyxprodukter.
B) Konsumtion är alltid dålig för miljön.
C) Endast ungdomar konsumerar.
D) Ingen skillnad.
14. Vad påverkar konsumtionsval?
A) Bara familjens åsikter.
B) Både personliga värderingar och samhällsnormer.
C) Endast ekonomiska resurser.
D) Ingen påverkan.
15. Hur kan man göra mer hållbara val?
A) Handla utan att tänka.
B) Alltid åka bil när man handlar.
C) Köpa ekologiska och lokala produkter.
D) Ingen skillnad.
Resonerande frågor
1. Reflektera över dina egna konsumtionsvanor och ge exempel på hur du kan göra medvetna val som konsument.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att koppla sina personliga erfarenheter till ämnet.
2. Diskutera hur konsumtion påverkar miljön och samhället.
Genom denna fråga kan eleverna visa sin förståelse för de bredare konsekvenserna av konsumtionsval.
3. Resonera kring skillnaden mellan behov och begär och hur dessa påverkar våra köpvanor.
Frågan ger eleverna möjlighet att djupare reflektera och analysera sina val.
4. Analysera hur reklam och marknadsföring påverkar våra beslut som konsumenter.
Denna fråga kräver kritiskt tänkande och analys av mediekonsumption.
5. Reflektera över hur vi kan skapa en mer hållbar framtid genom våra konsumtionsval.
Eleverna får chansen att tänka framåt och föreslå konkreta åtgärder.
6. Diskutera fördelarna och nackdelarna med olika konsumtionssätt, såsom köp av nya jämfört med begagnade varor.
Frågan ger möjlighet att värdera olika konsumtionsstrategier.
7. Tänk på hur ekonomiska beslut i samhället påverkar individens val och liv.
Eleverna får reflektera över sambanden mellan individ och samhälle.
8. Resonera kring hur du kan/kan inte påverka din egen ekonomi genom medveten konsumtion.
Frågan kan få eleverna att tänka på sina framtida val och strategi för livskvalitet.
Bedömning
Provet består av 15 faktafrågor och 8 resonerande frågor. Varje fråga ger 1 poäng för rätt svar. För att nå betygen krävs följande poäng:
- E: Minst 8 poäng.
- C: Minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor).
- A: Minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).