Provkonstruktion
Årskurs: 4
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Elevråd och skolans demokrati
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för elevrådets funktion och betydelse inom skolans demokrati, samt deras förmåga att förklara hur man kan delta och påverka beslut i skolan.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få insikt om hur demokratin fungerar inom skolan, med fokus på elevrådets roll och vikten av att representera sina klasskamraters åsikter. Undervisningen ska diskutera hur beslut fattas och hur eleverna kan engagera sig i skolans demokrati.
Kunskapskrav
Eleven kan förklara vad ett elevråd är och vilken funktion det har inom skolan. Eleven kan också diskutera vikten av att delta i elevdemokrati och hur man kan uttrycka sina åsikter.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är ett elevråd?
A) En grupp som representerar lärarna.
B) En grupp som gör läxor tillsammans.
C) En grupp som representerar elevernas åsikter i skolan.
D) En grupp som planerar fester.
2. Vad är en av elevrådets funktioner?
A) Att dela ut betyg.
B) Att påminna elever om läxor.
C) Att föra elevernas röster i skolfrågor.
D) Att hålla i prov.
3. Varför är det viktigt att delta i elevrådet?
A) För att få fler vänner.
B) För att göra sin röst hörd och påverka frågor som berör oss.
C) För att vara med i styrelsen.
D) För att få högre betyg.
4. Vilka roller kan finnas i ett elevråd?
A) Ordförande och sekreterare.
B) Lärare och rektor.
C) Skolsköterska och städare.
D) Ingen av ovanstående.
5. Vad kan elevrådet arbeta med?
A) Planera prov.
B) Besluta om skolans lunchmeny.
C) Förbättra skolmiljön.
D) Utvärdera lärarnas arbete.
6. Vad kan beslut inom elevrådet handla om?
A) Endast betyg.
B) Klädkod för skolan.
C) Aktiviteter och förslag för skolan.
D) Val av klassfärger.
7. Hur kan elever uttrycka sina åsikter i skolan?
A) Genom att klaga till rektorn.
B) Genom att delta i elevrådet.
C) Genom att gå ut på rast och diskutera.
D) Genom att skriva brev.
8. Hur påverkar elevrådet skolans beslut?
A) Genom att framföra elevernas åsikter och förslag.
B) Genom att sätta regler.
C) Genom att organisera fester.
D) Genom att sköta städningen.
9. Vad är en ordförandes roll i elevrådet?
A) Leda möten och representera elevrådet.
B) Sätta betyg åt andra.
C) Vara informatör till rektorn.
D) Skriva provfrågor.
10. Hur kan jag påverka beslut som elev?
A) Genom att klaga till mina klasskompisar.
B) Genom att sitta tyst under lektionerna.
C) Genom att delta i elevrådet och uttrycka mina åsikter.
D) Genom att be lärarna att ändra reglerna.
11. Vilket ansvar har en sekreterare i elevrådet?
A) Att vara ordförande.
B) Att dokumentera möten och beslut.
C) Att bestämma aktiviteter.
D) Att leda diskussionerna.
12. Vad kan vara en fråga som elevrådet kan ta upp?
A) Förbättra skolmaten.
B) Ändra skolans öppettider.
C) Sätta betyg på elever.
D) Anordna klädbyten.
13. Hur fungerar elevrådets beslut?
A) Genom omröstning bland medlemmarna.
B) Genom beslut från rektorn.
C) Genom diskussion utan beslut.
D) Genom förslag från läraren.
14. Vad ska man göra om man vill ha en fråga upptagen i elevrådet?
A) Bara vänta till nästa möte.
B) Berätta för lärarna.
C) Ta upp det med elevrådet direkt.
D) Skriva ett mail till rektorn.
15. Hur organiserar elevrådet sina möten?
A) De träffas när som helst.
B) De har fasta mötestider och agendor.
C) De pratar mest på rasten.
D) De skriver protokoll först efter mötet.
Resonerande frågor
1. Vad anser du är den största fördelen med att delta i elevrådet?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över personliga erfarenheter och värderingar kring elevdemokrati.
2. Hur skulle du vilja förbättra elevrådets arbete?
Genom denna fråga kan eleverna visa sina idéer om hur elevrådet kan bli mer effektivt och relevant för alla.
3. Vilka utmaningar tror du att elevrådet kan möta när de arbetar med sina frågor?
Denna fråga öppnar för diskussion om verkliga hinder och svårigheter inom elevdemokrati.
4. På vilket sätt kan elevrådet bättre involvera hela klassen?
Här kan eleverna framföra kreativa förslag och analysera hur engagemanget kan ökas.
5. Varför tror du att det är viktigt att även de som inte deltar i elevrådet får yttra sig?
Denna fråga låter eleverna diskutera inkludering och demokratiskt deltagande.
6. Hur påverkar ett aktivt elevråd skolmiljön?
Frågan väcker tankar om elevrådets roll och dess inflytande på skolans atmosfär.
7. På vilket sätt har elevrådet förändrats under åren, enligt din uppfattning?
Detta ger eleverna möjlighet att diskutera historiska och kulturella förändringar inom elevdemokratin.
8. Hur kan du själv bidra till en bättre skolmiljö?
Frågan uppmanar till personlig reflektion och ansvarstagande för skolans gemenskap.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 15 poäng (1 poäng per korrekt svar) och de resonerande frågorna ger 15 poäng (2 poäng vardera). För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).