Provkonstruktion
Årskurs: 4
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Hur påverkar vi vårt samhälle?
Syfte
Syftet med provet är att eleverna ska visa sin förståelse för hur de kan påverka sitt samhälle och vikten av att delta i demokratiska processer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges förståelse för hur medborgare kan påverka beslut i samhället och hur deras röster kan göra skillnad. Fokus är på olika sätt att engagera sig och delta, till exempel genom att rösta, delta i elevråd eller genom volontärarbete.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på hur man kan påverka samhället och diskutera vikten av att delta i demokratiska processer. Eleven kan också reflektera över sin egen roll som medborgare.
Prov
Faktafrågor
1. Vad handlar medborgarskap om?
A) Att ha en hund
B) Att tillhöra ett land och ha rättigheter och skyldigheter som medborgare
C) Att bo i ett hus
D) Att vara elev i skolan
2. Vilket av följande är ett sätt att påverka samhället?
A) Att sova länge på morgonen
B) Att rösta i valet
C) Att spela videospel
D) Att titta på TV
3. Vad är ett elevråd?
A) En sportklubb
B) En grupp där elever öppet kan diskutera frågor och påverka sin skolmiljö
C) En matlagningstävling
D) En typ av spel
4. Varför är det viktigt att delta i demokratiska processer?
A) För att få fler läxor
B) För att få mer fritid
C) För att säkerställa att våra röster hörs och att vi kan påverka beslut som berör oss
D) För att bli populär
5. Hur kan man engagera sig i samhället?
A) Genom att bara sitta hemma
B) Genom att klaga på allt
C) Genom att delta i volontärarbete eller bilda föreningar
D) Genom att alltid vara tyst
6. Vad är en demokratisk process?
A) Att bestämma något med våld
B) Att fatta beslut tillsammans med alla berörda
C) Att prata enbart om sina egna intressen
D) Att ignorera andras åsikter
7. Vad betyder ”att påverka samhällsfrågor”?
A) Att alltid vara tyst om sina åsikter
B) Att bara dela memes på sociala medier
C) Att försöka göra skillnad och engagera sig i frågor som berör samhället
D) Att inte bry sig om vad som händer
8. Vilken av de följande aktiviteterna är ett exempel på medborgarengagemang?
A) Att titta på en film
B) Att äta lunch med vänner
C) Att delta i en diskussion om samhällsfrågor
D) Att spela fotboll
9. Vad kan man göra för att få sin röst hörd i ett elevråd?
A) Att vara tyst
B) Att alltid hålla med andra
C) Att framföra sina åsikter och stå för sina synpunkter
D) Att bara kritisera andra
10. Vad innebär det att vara en aktiv medborgare?
A) Att bara ta emot rättigheter utan skyldigheter
B) Att sova mycket
C) Att delta i samhällsfrågor och vara engagerad i sin omgivning
D) Att gymma hela dagen
11. Hur kan sociala medier påverka demokratiska processer?
A) De har ingen påverkan
B) De gör att man börjar slåss
C) De kan användas för att sprida information och organisera engagemang
D) De gör att alla blir arga
12. Nämn en positiv påverkan som unga kan ha i samhället?
A) Att leda till fler regelbrott
B) Att bara klaga
C) Att engagera sig i frågor som rör deras egen livssituation
D) Att vara ointresserad av omvärlden
13. Vad innebär det att rösta?
A) Att handla mat
B) Att göra ett val i en demokrati om olika förslag
C) Att sova
D) Att berätta hemligheter
14. Vilken roll har elevrådet i en skola?
A) Att vara tyst kulan i klassen
B) Att samla in pengar
C) Att diskutera och påverka frågor som rör elevens skolmiljö
D) Att bara vara roligt
15. Vad kan en medborgare göra om de bryter mot lagar?
A) Att vänta på att ingen ska bry sig
B) Att ta ansvar för sina handlingar
C) Att inte säga något
D) Att skylla på andra
Resonerande frågor
1. På vilket sätt tycker du att ditt engagemang kan påverka din skola eller ditt samhälle? Detta ger eleven möjlighet att reflektera över sin egen roll som medborgare.
2. Vilka frågor anser du är mest angelägna att påverka idag och varför? Här får eleverna dela sina tankar kring aktuella samhällsfrågor och deras betydelse.
3. Hur kan man använda sociala medier för att påverka samhällsfrågor? Denna fråga öppnar för diskussion om moderna verktyg för medborgarengagemang.
4. Vad betyder demokratisk påverkan för dig personligen? Eleverna har möjlighet att uttrycka sin egen uppfattning om demokratiska processer.
5. Vilka skillnader ser du mellan att delta i ett elevråd och att rösta i ett val? Genom denna fråga kan eleverna analysera olika former av deltagande.
6. Kan konflikt vara ett sätt att påverka samhället? Här finns möjlighet att diskutera för- och nackdelar med olika metoder för påverkan.
7. Hur kännetecknas en bra ledare i demokratiska processer? Eleverna uppmanas att tänka kring ledarskap och dess betydelse för demokrati.
8. I vilken grad tror du att barn och unga faktiskt kan göra skillnad i samhället? Detta ger en möjlighet att diskutera ungdomars roll och inflytande.
Bedömning
Provet bedöms med max 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng per fråga och de resonerande frågorna ger 3 poäng var. För att uppnå betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).