Provkonstruktion
Årskurs: 4
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Källkritik och information
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för källkritik och deras förmåga att granska informationens trovärdighet samt att ge exempel på hur man kan använda källkritiska metoder.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges verktyg för att bedöma informationens trovärdighet samt lära sig om vikten av källkritik. Fokus ligger på hur man kan granska och värdera information från olika källor, särskilt i relation till aktuella samhällsfrågor.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet beskriva vad källkritik innebär och ge exempel på hur man kan granska källor. Eleven kan också resonera kring källors trovärdighet och relevans i olika sammanhang.
Prov
Faktafrågor
- Vad innebär källkritik?
A) Att acceptera all information utan ifrågasättande
B) Att granska och värdera källor
C) Att alltid tro på vad tidningar skriver
D) Att dela information utan kontroll
B - Vilken typ av källa är en dagstidning?
A) Primär källa
B) Tredjehandskälla
C) Sekundär källa
D) Digital källa
A - Vilken av följande frågor är en källkritisk fråga?
A) Vad tycker jag om ämnet?
B) Hur aktuellt är informationen?
C) Vem skrev texten?
D) Hur många läsare har artikeln?
B - Vad är syftet med att vara källkritisk?
A) Att bevara alla källor
B) Att sprida information
C) Att undvika att sprida felaktig information
D) Att få fler följare på sociala medier
C - Vilken av följande källor räknas oftast som mest trovärdig?
A) En personlig blogg
B) En forskningstudie publicerad i en vetenskaplig tidskrift
C) En kommentar på sociala medier
D) En reklamannons
B - Vilken fråga kan hjälpa dig att avgöra trovärdigheten av en artikel?
A) Hur många bilder innehåller artikeln?
B) Vad tycker kommentatorerna?
C) Vem står bakom informationen?
D) Vilka färger används i artikeln?
C - Hur kan man kontrollera om en information är aktuell?
A) Genom att kolla publiceringsdatum
B) Genom att fråga vänner
C) Genom att lita på sin magkänsla
D) Genom att se hur många som gillar inlägget
A - Vilken av följande information är minst viktig för att bedöma källvärde?
A) Författarens kompetens
B) Syftet med informationen
C) Antalet kommentarer på sociala medier
D) Hur länge informationen har funnits
C - Vad är en sekundär källa?
A) En första handkälla
B) En källa baserad på primära källor
C) En kommentar om en primär källa
D) En källa utan några belägg
B - Vilka av följande är en primär källa?
A) En biografi
B) En originalartikel av en forskare
C) En tidningsrecension
D) En sammanställning av olika källor
B - Vad kan vara en konsekvens av att inte vara källkritisk?
A) Att man alltid får rätt information
B) Att sprida desinformation eller falska nyheter
C) Att förstå världen bättre
D) Att spara tid när man läser nyheter
B - Vilka frågor kan ställas för att granska en nyhetsartikel?
A) Vilken färg har tidningen?
B) Vem står bakom informationen?
C) Vad tycker jag om ämnet?
D) Hur många bilder finns det?
B - Vad är en digital källa?
A) En tryckt bok
B) En artikel på internet
C) Ett TV-program
D) Ett radioprogram
B - Hur viktigt är det att kontrollera bevis i en artikel?
A) Inte viktigt alls
B) Det är avgörande för trovärdigheten
C) Det är bra men inte nödvändigt
D) Bara viktigt för akademiska artiklar
B - Vad är en källa?
A) En person som skriver en bok
B) En plats där information kan hittas
C) En typ av litteratur
D) En bild eller video
B
Resonerande frågor
- Diskutera betydelsen av källkritik i dagens samhälle.
Syftet är att eleverna ska reflektera över relevansen av källkritik och hur det påverkar deras informationskonsumtion. - Ge exempel på situationer där du personligen har behövt använda källkritik.
Syftet är att uppmuntra elever att koppla teoria till praktiska erfarenheter och stärka deras förståelse för källkritik. - Resonera kring hur sociala medier påverkar vår uppfattning av trovärdig information.
Syftet är att få eleverna att analysera effekterna av sociala medier i informationsspridning och dess påverkan på källkritik. - Hur skulle du kunna lära andra om källkritik?
Syftet är att få eleverna att tänka på pedagogiska metoder för att sprida sin kunskap om källkritik. - Vilka konsekvenser kan felaktig information ha i samhället?
Syftet är att få elever att reflektera över den reella påverkan av desinformation i deras samhälle. - Hur kan skolan bidra till att öka källkritiska färdigheter hos elever?
Syftet är att undersöka skolans roll och ansvar i att främja källkritik bland elever. - Vilka metoder kan användas för att stärka källkritik i klassrummet?
Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt kring undervisningsmetoder och deras effektivitet för att främja källkritik. - I vilken utsträckning tycker du att källkritik är viktigt för din personliga utveckling?
Syftet är att uppmuntra till personlig reflektion och analys av källkritikens betydelse i deras liv.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje fråga är värd 1 poäng. För de resonerande frågorna kan sammanlagt 8 poäng erhållas, där varje fråga är värd 1 poäng. För att uppnå betyg E krävs totalt 8 poäng. För betyg C krävs 12 poäng, varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna. För betyg A krävs 18 poäng, varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna.