Provkonstruktion

Årskurs: 4

Ämne: Slöjd

Tema: Hantverk och hållbarhet

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hållbarhet inom slöjd, deras förmåga att välja miljövänliga material samt deras kreativitet och problemlösningsförmåga i skapandeprocessen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I undervisningen för årskurs 4 ska eleverna lära sig om hållbarhet inom slöjd och hur man kan skapa med miljövänliga material samt tekniker. Fokus ligger på förståelsen för hur val av material påverkar miljön och vikten av att arbeta med återvunna och hållbara resurser. Eleverna ska också utveckla sin kreativitet och problemlösningsförmåga genom att skapa nya, hållbara produkter.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna använda material på ett säkert och ändamålsenligt sätt och alltid ha en medvetenhet om hållbarhet i sina val av material. De ska kunna följa arbetsbeskrivningar och skisser, samt reflektera över sina arbetsprocesser och resultat. Eleverna ska också diskutera och resonera om hur hållbarhet kan påverka deras skapande.

Prov

Faktafrågor

1. Vad betyder hållbarhet?

  • A. Att använda material snabbt och enkelt
  • B. Att skapa utan att tänka på miljön
  • C. Att använda material på ett sätt som inte skadar miljön
  • D. Att endast använda nya material

2. Vilket av följande material är hållbart?

  • A. Plast från engångsprodukter
  • B. Återvunnen plast
  • C. Nyproducerat papper
  • D. Giftiga kemikalier

3. Vad är en fördel med att använda återvunna material?

  • A. De är alltid billigare
  • B. De minskar avfall och sparar resurser
  • C. De är enklare att arbeta med
  • D. De finns alltid i stora mängder

4. Hur kan du tänka på miljöpåverkan när du väljer material?

  • A. Genom att köpa vad som helst
  • B. Genom att välja material som är återvunna eller naturliga
  • C. Genom att alltid välja nya material
  • D. Genom att inte tänka på det alls

5. Vilket av följande är en metod för att skapa hållbara produkter?

  • A. Använda så mycket material som möjligt
  • B. Återanvända och omvandla material
  • C. Köpa färdiga produktlösningar
  • D. Använda material som är låga i kvalitet

6. Vilka av dessa alternativ är hållbara tekniker?

  • A. Sömnad och vävning av återvunna material
  • B. Radioaktiva material
  • C. Skapande av engångsartiklar
  • D. Använda kemikalier i stora mängder

7. Vilket syfte har en reflektion efter skapandeprocessen?

  • A. Att få en högre betyg
  • B. Att lära sig av sina erfarenheter och förbättra sig
  • C. Att imponera på andra
  • D. Att få mer tid till nästa projekt

8. Vad är en av utmaningarna när man arbetar med hållbara material?

  • A. Att hitta material som är billiga
  • B. Att ibland vara begränsad av materialets egenskaper
  • C. Att alltid kunna hitta material snabbt
  • D. Att kunna göra vad man vill

9. Vilka fördelar kommer från att diskutera materialval med andra?

  • A. Alla får behålla sina egna åsikter
  • B. Man kan få nya perspektiv och idéer
  • C. Ingen lär sig något nytt
  • D. Det tar för mycket tid

10. Vad kan en bra idé vid skapande innebära?

  • A. Att arbeta snabbt utan att tänka
  • B. Att tänka kreativt och hitta nya lösningar
  • C. Att bara följa andras idéer
  • D. Att alltid använda samma teknik

11. Hur kan strukturerad dokumentation hjälpa dig i skapandeprocessen?

  • A. Det hjälper till att bättre förstå och reflektera över arbetet
  • B. Det tar för lång tid och är onödigt
  • C. Det ger inte något värde
  • D. Det hindrar kreativitet

12. Vilket av följande är viktigt att tänka på under skapandet?

  • A. Att släppa alla regler
  • B. Att alltid ha ett mål med skapandet
  • C. Att bara kopiera andra
  • D. Att arbeta ensam utan hjälp

13. Vilken metod kan användas för att inspirera till hållbara val?

  • A. Att ignorera frågan
  • B. Att visa exempel på framgångsrika hållbara projekt
  • C. Att alltid visa dyra alternativ
  • D. Att motarbeta idéerna

14. Vad bör vi diskutera efter att ha avslutat skapandeprocessen?

  • A. Vad vi lärt oss från processen
  • B. Vad vi misslyckades med och ge upp
  • C. Bara prata om nästa projekt
  • D. Att ingenting var värt att diskutera

15. Vilken typ av frågor kan främja reflektion?

  • A. Enkla ja eller nej-frågor
  • B. Djupgående frågor som får oss att tänka
  • C. Frågor som inte rör ämnet
  • D. Frågor utan svar

Resonerande frågor

1. Diskutera vad du lärde dig om hållbarhet genom ditt skapande.

Kort beskrivning: Eleverna ska reflektera över sina erfarenheter, vilket uppmuntrar en djupare förståelse för ämnet.

2. Hur påverkar valet av material det slutliga resultatet av ditt projekt?

Kort beskrivning: Denna fråga utmanar eleverna att tänka kritiskt på de konsekvenser deras val har.

3. Vilka fördelar kan det ge att arbeta med hållbara resurser i framtiden?

Kort beskrivning: Eleverna ges möjlighet att koppla sina kunskaper till framtida skapande.

4. Beskriv hur feedback från klasskamrater kan förbättra ditt skapande.

Kort beskrivning: Genom att diskutera med andra kan eleverna se nya perspektiv och förbättra sina metoder.

5. Reflektera över hur du kan fortsätta tänka hållbart i ditt framtida skapande.

Kort beskrivning: Denna fråga uppmanar till långsiktig planering och ansvar.

6. Hur kan du inspirera andra till att välja hållbara alternativ?

Kort beskrivning: Eleverna kan tänka på sin roll som förebilder för hållbarhet.

7. Vad skulle du göra annorlunda nästa gång du arbetar med hållbara material?

Kort beskrivning: Eleverna ges möjlighet att tänka på förbättringar och egen utveckling.

8. Varför är det viktigt att reflektera över arbetsprocessen efter skapande?

Kort beskrivning: Att förstå sina egna lärdomar hjälper eleverna att växa och utveckla sina färdigheter.

Bedömning

Provet bedöms på en skala av totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng per fråga och de resonerande frågorna ger 3 poäng var. För betyg E krävs 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).