En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 4. Slöjd – Introduktion till slöjdämnet

Provkonstruktion

Årskurs: 4
Ämne: Slöjd
Tema: Introduktion till slöjdämnet

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

“Slöjdens ämnesområde, arbetsprocessen och dess olika moment. Materialens egenskaper och användning. Säkerhet och ergonomi vid arbete med verktyg, maskiner och material.”

Kunskapskrav

Provet kopplar till följande kunskapskrav:

– Klara av att välja och använda nya och befintliga verktyg och material för att genomföra slöjdprojekt.
– Visa medvetenhet om säkerhet vid användande av verktyg och material.
– Redovisa arbetsprocessen och reflektera över val av material och verktyg.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket verktyg används oftast för att skära i trä?
a) Såg
b) Kniv
c) Hamnare
d) Fil

2. Vad är viktigt att tänka på när man använder elverktyg?
a) Att inte använda skyddsglasögon
b) Säkerheten först
c) Att arbeta snabbt
d) Att ha en vän nära

3. Vilket av följande material är en typ av trä?
a) Ek
b) Plast
c) Stål
d) Tyg

4. Vad ska du göra om ett verktyg skadar sig?
a) Fortsätta använda det
b) Berätta för en vuxen
c) Laga det själv
d) Slänga det direkt

5. Vilket verktyg är bäst för att göra hål i trä?
a) Hammare
b) Borr
c) Såg
d) Kniv

6. Vad ska du ha på dig för att vara säker när du arbetar med verktyg?
a) Skyddsglasögon
b) Bikini
c) Hela kläder
d) Flip-flops

7. Vad innebär ergonomi i slöjd?
a) Att arbeta snabbt
b) Att arbeta på ett säkert och bekvämt sätt
c) Att använda många verktyg
d) Att alltid stå upp

8. Vilket av följande är en benämning för att bearbeta material?
a) Bearbetning
b) Avveckling
c) Mordernisering
d) Inlagd

9. Vad är viktigt att tänka på när man väljer material för sitt slöjdprojekt?
a) Pris
b) Materialets egenskaper
c) Färg
d) Form

10. Hur ska man förvara verktyg?
a) Lämna dem på bordet
b) I en verktygslåda
c) Slänga dem
d) Ge dem till kompisar

11. Vilken av dessa material är inte naturligt?
a) Trä
b) Plast
c) Läder
d) Bomull

12. Vad är ett av målen med att lära sig slöjd?
a) Att utveckla kreativitet
b) Att trycka på knappar
c) Att spela spel
d) Att rita

Resonerande frågor

1. Diskutera hur valet av material kan påverka resultatet av ett slöjdprojekt.
(Denna fråga möjliggör för elever att reflektera över materialens egenskaper och deras betydelse.)

2. Reflektera över varför säkerhet är viktigt när man arbetar med verktyg och maskiner.
(Här ges elever möjlighet att visa djup kunskap om arbetsmiljö och riskhantering.)

3. Beskriv en slöjdprocess du genomfört, steg för steg. Vilka val gjorde du och varför?
(Denna fråga uppmuntrar elever att tydligt redovisa sina arbetsmetoder och motiv.)

4. Hur kan du använda dina slöjdkunskaper i andra sammanhang eller ämnen?
(Frågan stimulerar elever att koppla slöjdens praktiska aspekter till andra ämnen.)

5. Vilka utmaningar kan du möta i slöjdprocessen och hur kan du övervinna dem?
(Genom denna fråga kan elever diskutera problemlösning och kreativt tänkande.)

Bedömning

Provets totala poäng är 30. Faktapriserna ger 1 poäng var, totalt 12 poäng. De resonerande frågorna ger 6 poäng var.

För betyget E: Minst 8 poäng totalt.
För betyget C: Minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyget A: Minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).