Provkonstruktion
Årskurs: 4
Ämne: Slöjd
Tema: Kreativ återvinning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att tillämpa kunskaper om kreativ återvinning genom att skapa innovativa och hållbara produkter av återvunna material. Provets upplägg syftar också till att främja elevernas reflektion över hållbarhet och kreativitet i slöjdarbete.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I undervisningen för årskurs 4 ska eleverna lära sig om återvinning och hur man kan ge nytt liv åt material som annars skulle slängas. Fokus ligger på att skapa innovativa produkter med hjälp av återvunna material och att förstå vikten av att tänka kreativt och hållbart i sitt skapande. Eleverna ska också utveckla sin förmåga att planera och genomföra sina idéer.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna använda och välja material på ett säkert och ändamålsenligt sätt, samt reflektera över sina arbetsprocesser och resultat. De ska kunna följa arbetsbeskrivningar och skisser och visa en förståelse för hur man kan använda återvunnet material på ett kreativt och hållbart sätt.
Prov
Faktafrågor
1. Vad innebär kreativ återvinning?
A) Att slänga skräp i sopsorteringen.
B) Att skapa något nytt av återvunnet material.
C) Att ge nytt liv åt material som annars skulle slängas.
D) Att sälja gamla föremål.
2. Vilket av följande är ett exempel på återvunnet material?
A) Ny plast.
B) En gammal tidning.
C) Nytt papper.
D) En sten.
3. Vad ska man tänka på vid hantering av verktyg?
A) Att alltid följa säkerhetsföreskrifter.
B) Att använda verktyg som man inte känner till.
C) Att låna andra elevers verktyg.
D) Att inte använda skyddsglasögon.
4. Vilket material är inte återvunnet?
A) Återvunnen metall.
B) Ny aluminium.
C) Återvunnet papper.
D) Återvunnen plast.
5. Vad är en fördel med att använda återvunna material?
A) Det kostar mer.
B) Det bidrar till hållbarhet.
C) Det är alltid bättre kvalitet.
D) Det går snabbare att köpa nytt.
6. Vad kan man skapa av en gammal plastflaska?
A) En möbel.
B) En blomkruka.
C) En ny plastflaska.
D) En leksak med plast.
7. Vilka egenskaper är viktiga för att använda ett material på ett kreativt sätt?
A) Kostnaden för materialet.
B) Materialets form och hållbarhet.
C) Färgen på materialet.
D) Materialets tyngd.
8. Vilken av följande är en metod för att dokumentera skapelseprocessen?
A) Att glömma bort vad man gjorde.
B) Att inte spara några skisser.
C) Att göra skisser och anteckningar.
D) Att endast ta bilder när man är klar.
9. Vad är målet med kreativ återvinning enligt läroplanen?
A) Att skapa skräp.
B) Att sälja produkter.
C) Att ge nytt liv åt material.
D) Att slänga onödiga saker.
10. Vilken produkt kan du skapa av återvunna textilier?
A) Mattor.
B) Kläder.
C) Nytt tyg.
D) Papper.
11. Vad bör man tänka på när man planerar sin skapelse?
A) Att inte ha någon plan.
B) Att veta vilket material man ska använda.
C) Att alltid följa andras idéer.
D) Att bara skapa utan att tänka.
12. Hur kan vi påverka samhället genom kreativ återvinning?
A) Genom att minska avfall och skapa medvetenhet.
B) Genom att bara sälja våra produkter.
C) Genom att förstöra naturresurser.
D) Genom att enbart använda nya material.
13. Vad är en kreativ process?
A) Att följa en strikt plan.
B) Att kopiera andras idéer.
C) Att utveckla egna idéer och experimentera.
D) Att endast göra det man kan.
14. Hur kan vi bli bättre på att återvinna material?
A) Genom att vara kreativa och att tänka utanför boxen.
B) Genom att inte återvinna.
C) Genom att slänga allt istället för att sortera.
D) Genom att ignorera återvinning.
15. Vad innebär hållbarhet i samband med återvinning?
A) Att slänga än mer material.
B) Att tänka på framtiden och minska avfall.
C) Att alltid göra det enklaste.
D) Att enbart fokusera på kostnader.
Resonerande frågor
1. Hur kan kreativ återvinning bidra till hållbar utveckling?
Syftet med denna fråga är att få eleverna att koppla sina skapelser till bredare hållbarhetsfrågor och förstå konsekvenser.
2. Vad har du lärt dig om olika material och deras användningsområden under denna process?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa sin förståelse för materialens egenskaper och hur de kan utnyttjas kreativt.
3. Vilka utmaningar stötte du på när du arbetade med återvunna material och hur löste du dem?
Frågan syftar till att få eleverna att reflektera över sin problemlösning och anpassningsförmåga i skapandeprocessen.
4. Hur påverkar dina val av material den slutliga produkten?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt kring hur materialval påverkar både funktion och estetik.
5. Diskutera vikten av att dokumentera processen när man arbetar med kreativ återvinning. Vad lärde du dig?
Genom denna fråga ska elever visa förståelse för processens värde och hur dokumentation kan hjälpa vid reflektion.
6. Hur kan andra inspireras av dina skapelser och idéer?
Frågan syftar till att öka elevernas medvetenhet om delaktighet och påverkan på sin omgivning genom sina skapelser.
7. I vilken utsträckning kan kreativ återvinning påverka vår syn på avfall?
Den här frågan ställer ett viktigt perspektiv på hur kreativitet kan förändra negativa attityder kring avfall och skräp.
8. Reflektera över hur du kan ta med dig kunskapen om kreativ återvinning i framtiden.
Syftet är att inspirera eleverna att tillämpa sina lärdomar i andra sammanhang och samtal om hållbarhet.
Bedömning
Faktafrågor: Totalt 15 poäng (1 poäng per fråga).
Resonerande frågor: Totalt 8 poäng (1 poäng per fråga).
För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för C krävs 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).