Provkonstruktion
Årskurs: 4
Ämne: Svenska
Tema: Beskrivande text
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Beskrivande texters framställning och hur man kan strukturera och använda språket för att förmedla en tydlig bild av objekt eller händelser.”
Kunskapskrav
- “Eleven kan skriva en enkel och sammanhållen beskrivande text.”
- “Eleven kan ge exempel på och beskriva ords betydelse och användning i sin text.”
Prov
Faktafrågor
- Vad är syftet med en beskrivande text?
- A) Att berätta en historia
- B) Att ge instruktioner
- C) Att måla en bild med ord
- Vilket av följande är en viktig del av en beskrivande text?
- A) Spänning och drama
- B) Detaljerad information
- C) Dialog mellan karaktärer
- Hur kan man göra en beskrivning mer levande?
- A) Använda korta meningar
- B) Använda sinnena (syn, hörsel, lukt)
- C) Skriva endast fakta
- Vilket av följande ord kan hjälpa till att beskriva utseendet på en person?
- A) Gå
- B) Blond
- C) Hoppa
- När kan det vara bra att skriva en beskrivande text?
- A) Vid en tävling
- B) För att informera eller underhålla
- C) När man vill klaga
- Vad ska man tänka på när man beskriver en plats?
- A) Miljön och atmosfären
- B) Personer som står i vägen
- C) Vad man tycker om platsen
- Vilket av följande är inte en beskrivande text?
- A) En bokbeskrivning
- B) En naturbeskrivning
- C) En reklamfilm
- Vad betyder det att “strukturera” en text?
- A) Att göra texten kortare
- B) Att ordna textens delar så att den blir lättförståelig
- C) Att använda många olika typsnitt
- Vad är en bra första mening i en beskrivande text?
- A) “Hej alla!”
- B) “Det var en solig dag i parken.”
- C) “Jag tycker om att läsa.”
- Vilka känslor kan du förmedla i en beskrivande text?
- A) Bara glädje
- B) Olika känslor, beroende på vad du beskriver
- C) Ingen känsla alls
Resonerande frågor
- Diskutera hur användningen av sinnena kan förhöja en beskrivande text. (Eleverna får möjlighet att reflektera över tekniker som gör beskrivningar mer levande.)
- Reflektera över skillnaderna mellan en beskrivande och en berättande text. (Denna fråga hjälper eleverna att analysera texttyper.)
- Hur kan en beskrivande text påverka läsarens upplevelse av en plats eller en person? (Eleverna ges chans att resonera kring textens inverkan.)
- Vilka emotionella verktyg kan användas i en beskrivande text för att göra den mer engagerande? (Eleverna kan diskutera hur känslor och stämningar påverkar texten.)
- Hur kan den struktur du använder i en beskrivande text hjälpa läsaren att förstå innebörden bättre? (Med denna fråga får eleverna undersöka betydelsen av strukturella element i texter.)
Bedömning
- Faktafrågor: varje rätt svar ger 1 poäng.
- Resonerande frågor: varje fullt utvecklat svar ger 3 poäng.
Poängkrav:
- E-nivå: Minst 8 poäng totalt.
- C-nivå: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
- A-nivå: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).