En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 4. Svenska – Beskrivande text

Provkonstruktion

Årskurs: 4

Ämne: Svenska

Tema: Beskrivande text

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

“Beskrivande texters framställning och hur man kan strukturera och använda språket för att förmedla en tydlig bild av objekt eller händelser.”

Kunskapskrav
  • “Eleven kan skriva en enkel och sammanhållen beskrivande text.”
  • “Eleven kan ge exempel på och beskriva ords betydelse och användning i sin text.”
Prov
Faktafrågor
  1. Vad är syftet med en beskrivande text?
    • A) Att berätta en historia
    • B) Att ge instruktioner
    • C) Att måla en bild med ord
  2. Vilket av följande är en viktig del av en beskrivande text?
    • A) Spänning och drama
    • B) Detaljerad information
    • C) Dialog mellan karaktärer
  3. Hur kan man göra en beskrivning mer levande?
    • A) Använda korta meningar
    • B) Använda sinnena (syn, hörsel, lukt)
    • C) Skriva endast fakta
  4. Vilket av följande ord kan hjälpa till att beskriva utseendet på en person?
    • A) Gå
    • B) Blond
    • C) Hoppa
  5. När kan det vara bra att skriva en beskrivande text?
    • A) Vid en tävling
    • B) För att informera eller underhålla
    • C) När man vill klaga
  6. Vad ska man tänka på när man beskriver en plats?
    • A) Miljön och atmosfären
    • B) Personer som står i vägen
    • C) Vad man tycker om platsen
  7. Vilket av följande är inte en beskrivande text?
    • A) En bokbeskrivning
    • B) En naturbeskrivning
    • C) En reklamfilm
  8. Vad betyder det att “strukturera” en text?
    • A) Att göra texten kortare
    • B) Att ordna textens delar så att den blir lättförståelig
    • C) Att använda många olika typsnitt
  9. Vad är en bra första mening i en beskrivande text?
    • A) “Hej alla!”
    • B) “Det var en solig dag i parken.”
    • C) “Jag tycker om att läsa.”
  10. Vilka känslor kan du förmedla i en beskrivande text?
    • A) Bara glädje
    • B) Olika känslor, beroende på vad du beskriver
    • C) Ingen känsla alls
Resonerande frågor
  1. Diskutera hur användningen av sinnena kan förhöja en beskrivande text. (Eleverna får möjlighet att reflektera över tekniker som gör beskrivningar mer levande.)
  2. Reflektera över skillnaderna mellan en beskrivande och en berättande text. (Denna fråga hjälper eleverna att analysera texttyper.)
  3. Hur kan en beskrivande text påverka läsarens upplevelse av en plats eller en person? (Eleverna ges chans att resonera kring textens inverkan.)
  4. Vilka emotionella verktyg kan användas i en beskrivande text för att göra den mer engagerande? (Eleverna kan diskutera hur känslor och stämningar påverkar texten.)
  5. Hur kan den struktur du använder i en beskrivande text hjälpa läsaren att förstå innebörden bättre? (Med denna fråga får eleverna undersöka betydelsen av strukturella element i texter.)
Bedömning
  • Faktafrågor: varje rätt svar ger 1 poäng.
  • Resonerande frågor: varje fullt utvecklat svar ger 3 poäng.
Poängkrav:
  • E-nivå: Minst 8 poäng totalt.
  • C-nivå: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • A-nivå: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).