Prov för Svenska åk 4 – Skrivande
Årskurs: 4
Ämne: Svenska
Tema: Skrivande
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att planera och genomföra en enkel textproduktion samt att uttrycka sina tankar och idéer skriftligt.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll är kopplat till följande citat från läroplanen: “Skriva olika typer av texter utifrån syfte och mottagare”.
Kunskapskrav
Provets koppling till kunskapskraven innefattar: 1. “Eleven ska kunna skriva enkla texter”. 2. “Eleven ska kunna planera sin text och följa en struktur”.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande är en typ av berättande text?
A) Rapport
B) Instruktion
C) Novell
D) Artikeln
C) Novell - Vad innebär det att redigera en text?
A) Att skriva klart
B) Att läsa igenom och förbättra texten
C) Att tänka på ett helt nytt ämne
D) Att dela texten med andra
B) Att läsa igenom och förbättra texten - Vilken del av skrivprocessen kommer först?
A) Skriva
B) Redigera
C) Planera
D) Publicera
C) Planera - Vad konfliktar i en text kan bli?
A) En inledning
B) En karaktär
C) En slutsats
D) En berättelse
D) En berättelse - Vad är syftet med en instruktionstext?
A) Att underhålla
B) Att informera och vägleda
C) Att förklara en teori
D) Att diskutera känslor
B) Att informera och vägleda - Vilken typ av text är mest lämplig att använda vid en skolpresentation?
A) Berättande text
B) Informativ text
C) Brev
D) Dagbok
B) Informativ text - Vad kan hjälpa dig att brainstorma idéer?
A) Att spela ett spel
B) Att se på TV
C) Att diskutera med en vän
D) Att lyssna på musik
C) Att diskutera med en vän - Vilken del av en berättelse brukar beskriva karaktärerna?
A) Inledningen
B) Kontraktet
C) Slutklämmen
D) Konflikten
A) Inledningen - Vad är viktigt att tänka på när man skriver en avslutning?
A) Att återberätta hela berättelsen
B) Att binda ihop trådar och ge svar på frågor
C) Att introducera nya karaktärer
D) Att berätta vad som händer i del två
B) Att binda ihop trådar och ge svar på frågor - Vilken typ av skrivande fokuserar på att berätta en historia?
A) Argumenterande text
B) Informativ text
C) Berättande text
D) Återberättande text
C) Berättande text - Vilket av följande är ett exempel på en textstruktur?
A) Lektion
B) Marknad
C) Tidslinje
D) A4-blad
C) Tidslinje - Vad betyder det att “formulera sina tankar”?
A) Att skriva ned vad andra tycker
B) Att beskriva sina egna idéer i text
C) Att rita bilder istället för att skriva
D) Att tänka utan att skriva
B) Att beskriva sina egna idéer i text - Vilken är en fördel med att läsa sina texter för en vän?
A) Att få feedback och förbättra texten
B) Att visa att man kan läsa
C) Att få mer tidsutrymme för skrivande
D) Att få en ny vän
A) Att få feedback och förbättra texten - Vad innebär det att “ge positiv feedback”?
A) Att kritisera texten
B) Att ge beröm för det som är bra
C) Att ignorera texten
D) Att säga att detta inte går att förbättra
B) Att ge beröm för det som är bra
Resonerande frågor
- Beskriv hur du skulle planera en text om en magisk värld.
Syftet är att ge eleven möjlighet att visa sin förmåga att tänka kreativt och strukturerat. - Reflektera över vilka utmaningar du stötte på under skrivprocessen.
Denna fråga ger möjlighet att bedöma självinsikt och förmåga att analysera sin egen skrivupplevelse. - Hur skulle du kunna använda feedback från en klasskamrat för att förbättra din text?
Här kan eleven beskriva sina tankar kring betygssättning och vikten av respons. - Vilken typ av text tycker du att det är roligast att skriva, och varför?
Denna fråga ger möjlighet att uppvisa sina personliga preferenser och tankar kring skrivande. - Hur kan du använda bilder för att förstärka en berättelse?
För att utvärdera elevens förmåga att tänka visuellt och integrera olika medier i sitt skrivande. - Beskriv skillnaden mellan att skriva en berättelse och en instruktionstext.
Denna fråga låter eleven visa förståelse för olika texttyper och deras syften. - På vilket sätt kan du inspirera andra med din text?
Genom att reflektera visar eleven på en medvetenhet om sin läsarpublik och dess behov. - Vilka verktyg kan du använda för att övervinna skrivblockeringar?
Denna fråga ger plats för att diskutera strategier och resurser i skrivprocessen.
Bedömning
Faktafrågor: Max 15 poäng. Resonerande frågor: Max 16 poäng. För att uppnå ett E krävs totalt minst 8 poäng, för C minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).