Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne: Bild
Tema: Måleri med blandade tekniker
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att arbeta med olika målartekniker och material, samt deras förmåga att uttrycka sig visuellt genom konst.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att arbeta med olika målartekniker och material för att uttrycka sig visuellt. Lektionen syftar till att utveckla deras förmåga att experimentera med färg, textur och komposition i sina konstverk.
Kunskapskrav
Eleven kan använda olika tekniker och material i sitt målande och kan beskriva sina val av färger och metoder. De visar förmåga att uttrycka sina tankar och idéer genom bildkonst.
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande tekniker är en form av blandad teknik?
A) Olja
B) **Akvarell**
C) Teckning
D) Collage - Vad är syftet med att använda olika färger?
A) Att dölja misstag
B) **Att förmedla känslor**
C) Att göra bilden mindre intressant
D) Att minska arbetsbördan - Vilket verktyg används vanligen för att applicera akrylfärg?
A) Spatel
B) **Pensel**
C) Karamell
D) Blyertspenna - Vad karaktäriserar pastelltekniken?
A) **Mjuka färger och lätt suddbarhet**
B) Kontrollerad färgning
C) Vattenbaserad struktur
D) Skarp och tydlig linje - Varför är det viktigt att experimentera med olika tekniker?
A) För att skapa identiska verk
B) **För att utveckla sin stil och teknik**
C) För att undvika svårigheter
D) För att spara tid - Vilka av följande material kan användas med akrylfärg?
A) Kartong
B) **Duk**
C) Pannkakor
D) Klippdockor - Vad är en av de viktigaste aspekterna av komposition i konst?
A) Antalet färger
B) **Balansen i verket**
C) Tiden det tar att skapa
D) Typen av pensel som används - Vilken känsla kan uttryckas genom användning av varma färger som röd och orange?
A) Fridfullhet
B) **Energi och passion**
C) Sorg
D) Tystnad - Vilken funktion har texturer i måleriet?
A) **Att skapa djup och intresse**
B) Att dölja underlag
C) Att göra det lättare att måla
D) Att eliminera färgförändringar - Vad innebär det att blanda färger?
A) Att byta ut färger under arbetet
B) **Att skapa nya nyanser**
C) Att endast använda en färg
D) Att välja färger för att täcka över misstag - Vilket av följande är ett exempel på en kylig färg?
A) **Blå**
B) Röd
C) Gul
D) Orange - Vilken typ av färg används främst för diskmåleri?
A) Temafärger
B) **Vattenfärg**
C) Oljeakrylfärg
D) Sprayfärg - Hur kan ett konstverk påverka betraktarens känslor?
A) Genom att vara svartvitt
B) **Genom färgval och komposition**
C) Genom användning av syra
D) Genom att vara i en ram - Vilken färgblandning ger en grön nyans?
A) Röd och blå
B) **Gul och blå**
C) Svart och vit
D) Röd och gul - Vad betyder “komposition” inom konst?
A) Val av färgutbud
B) Antal färger som används
C) **Hur olika element i ett verk arrangeras**
D) Teknikernas val
Resonerande frågor
- Diskutera hur ditt val av tekniker påverkat ditt konstverk.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera och analysera de val de har gjort under skapandeprocessen. - På vilket sätt kan färgval ändra betraktarens uppfattning om en bild?
Här kan eleverna visa sina kunskaper om färgpsykologi och uttrycksfullhet. - Reflektera över utmaningar du stött på under lektionen. Hur påverkade de ditt skapande?
Ger eleverna möjlighet att tänka kritiskt kring hinder och lösningar i skapandeprocessen. - Vilken tekniks kombination tyckte du var mest effektiv i ditt arbete? Varför?
Denna fråga uppmuntrar till djupare förståelse av teknikernas interaktion och effekt i konstverk. - Vad var det mest inspirerande med andras konstverk? Ur vilka aspekter?
Eleverna får möjlighet att analysera och uppskatta andras kreativa verk. - Hur tror du att dina lärdomar från denna lektion kan tillämpas i framtida konstverksamhet?
Detta ger eleverna möjlighet att koppla sina erfarenheter till framtida kontext. - Reflektera på din processteg i skapandet av ditt verk. Vad skulle du göra annorlunda?
Eleverna uppmanas att tänka på sin kreativa resa och eventuella förbättringar. - Diskutera den känslan ditt verk förmedlar och hur du uppnådde det med valda tekniker.
Här kan eleverna djupt analysera sina konstverk och diskutera känslor och tekniker.
Bedömning
Provets poängfördelning är som följer:
- Faktafrågor: 15 frågor, 1 poäng per fråga, totalt 15 poäng.
- Resonerande frågor: 8 frågor, 2 poäng per fråga, totalt 16 poäng.
För betyg E krävs minst total 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).