Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne: Bild
Tema: Tematik och etik i bild
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för tematik och etik i bild samt deras förmåga att diskutera och reflektera över bilder och deras påverkan på samhället.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att utforska och diskutera etiska frågor och teman som rör bildkonst. Lektionen syftar till att utveckla deras kritiska tänkande kring hur bilder kan påverka våra uppfattningar, normer och värderingar.
Kunskapskrav
Eleven kan reflektera över och diskutera bilder och deras påverkan på samhället. De visar förmåga att ge exempel på både positiva och negativa aspekter av bildanvändning.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är etik inom bildkonst?
A) Regler för hur man målar
B) Normer och värderingar som påverkar bildskapande
C) En typ av tyg
D) En teknisk metod för bildbehandling
B
2. Vilken av följande bilder kan väcka etiska diskussioner?
A) En landskapsmålning
B) En bild av en katastrof
C) En abstrakt målning
D) En bild på mat
B
3. Vad innebär källkritik i bildanalys?
A) Att tro på allt man ser
B) Att undersöka bildens ursprung och avsikt
C) Att rita av bilder
D) Att dela bilder på sociala medier
B
4. Vilken av följande aspekter är viktig att överväga när man skapar en bild?
A) Kvaliteten på färgen
B) Etiska värderingar kring ämnet
C) Stilen på bilder
D) Den billigaste tekniken
B
5. Vad syftar tematik i bild på?
A) Färgerna som används
B) De ämnen och idéer som bilden förmedlar
C) Den tekniska utförandet
D) Formatet på bilden
B
6. Hur kan bilder påverka våra uppfattningar?
A) De kan förvirra oss
B) De kan ge oss information och påverka känslor
C) De används bara för underhållning
D) De förändrar aldrig vår rutiner
B
7. Vilken typ av bild kan diskuteras i relation till sociala frågor?
A) Ett fotografi av ett berg
B) Reklam för en ny produkt
C) En bild som visar klyftor mellan olika samhällsgrupper
D) En bild av en hund
C
8. Vad innebär det att diskutera bilder kritiskt?
A) Att gissa vad bilden handlar om
B) Att analysera och ifrågasätta budskapet
C) Att endast ge positiva kommentarer
D) Att tävla om bäst betyg
B
9. Vad kan vara en positiv aspekt av bildanvändning?
A) Det kan underhålla och inspirera
B) Det kan leda till missförstånd
C) Det kan vara kostsamt
D) Det kan ta för mycket tid
A
10. Vilken roll har konstnären i att skapa etiska frågor i bildkonst?
A) Ingen roll
B) Skapar alltid positiva bilder
C) Har ansvar för vilka teman som tas upp
D) Målar bara för att tjäna pengar
C
11. Vilka frågor kan man ställa vid bildanalys?
A) Vilka färger är populära?
B) Vad ville konstnären uttrycka?
C) Hur mycket var bilden?
D) Vad tror du bilden sålde för?
B
12. Vilken bildtyp väcker oftast etiska debatter?
A) Komiska karikatyrer
B) Porträtt av kända personer
C) Bilder från nyhetsmedia
D) Stilleben av frukter
C
13. Vad är viktigt att tänka på när man skapar bilder med känsliga ämnen?
A) Att vara kreativ
B) Att involvera så många som möjligt
C) Att ha respekt för ämnet
D) Att använda många färger
C
14. Vad är ett exempel på en negativ aspekt av bildanvändning?
A) Bilder kan informera
B) Bilder kan sprida stereotyper
C) Bilder är alltid vackra
D) Bilder kan vara dyra
B
15. Vilket av följande kan påverka vår uppfattning om en bild?
A) Vår personliga erfarenhet
B) Att bara se bilden en gång
C) Om bilden är i färg eller svartvitt
D) Storleken på bilden
A
Resonerande frågor
1. Diskutera hur en specifik bild har påverkat dig och varför.
Detta ger eleverna möjlighet att koppla sina egna erfarenheter till etiska frågor.
2. Vilket ansvar anser du att konsthantverkare har när det kommer till etiska teman?
Denna fråga uppmanar eleverna att reflektera över roll och ansvar hos skapare i samhället.
3. Hur kan vi som samhälle skydda oss mot negativa effekter av bildkommunikation?
Eleverna får möjlighet att tänka kritiskt och föreslå handlingsplaner för att förbättra medvetenhet.
4. Diskutera en bild som väckt stor debatt. Vad tror du orsaken var?
Frågan ger eleverna möjlighet att analysera olika perspektiv kring kontroverser.
5. På vilket sätt kan du använda de verktyg vi diskuterat för att alltid tänka kritiskt kring bilder?
Eleverna uppmanas att reflektera över hur de kan tillämpa sina kunskaper i praktiken.
6. Vilka är de mest utmanande aspekterna av att analysera bilder?
Detta ger insikter om elevernas förståelse av komplexiteten inom bildanalys.
7. Hur kan kulturella skillnader påverka vår uppfattning om bilder?
Frågan öppnar upp för diskussion om mångfald och kulturell medvetenhet.
8. Vilken betydelse har olika perspektiv på samma bild?
Detta ger eleverna möjlighet att analysera hur perception varierar mellan individer.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng. Varje faktafråga ger 1 poäng och varje resonerande fråga ger 3 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).