Provkonstruktion

Årskurs: 5

Ämne: Bild

Tema: Tryckteknik och stämplar

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska visa sin förståelse för trycktekniker och stämplar, samt kunna reflektera över sina val och processer i skapandet av konstverk.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att arbeta med trycktekniker och skapa mönster och bilder med stämplar. Lektionen syftar till att utveckla elevernas färdigheter i att använda tryckteknik för att skapa konstverk och förstå de olika stegen i tryckprocessen.

Kunskapskrav

Eleven kan använda olika tekniker och material för att framställa tryckta bilder och kan beskriva sina val i skapandet. De visar förmåga att uttrycka sig genom att kombinera olika tekniker.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken typ av tryckteknik används för att skapa linoleumtryck?

A) Akvarell
B) **Linoleumtryck**
C) Akrilfärg
D) Krita

2. Vilket material används ofta för att göra stämplar?

A) Papp
B) **Gummi**
C) Papper
D) Trä

3. Vad är syftet med att använda mönster i tryckteknik?

A) Att göra bilden tråkigare
B) **Att skapa intressant visuell effekt**
C) Att dölja färger
D) Att minska utställningsytan

4. Vilket steg är viktigt att tänka på när man applicerar färg på en stämpel?

A) Att använda för mycket färg
B) **Att jämnt fördela färgen**
C) Att bara använda en färg
D) Att låta färgen torka helt innan tryckning

5. Vilken teknik är en del av tryckprocessen?

A) **Tryckning av stämplar**
B) Torkning av akvarell
C) Kolla på konstverk
D) Krita på papper

6. Vad kännetecknar en bra stämpel?

A) Att den är gigantisk
B) **Att den har en tydlig design**
C) Att den är osynlig
D) Att den är för tung

7. Vilket mönster framhäver ofta tryckteknikens visuella effekt?

A) Enfärgat
B) **Upprepande mönster**
C) Oregelbundet
D) Cirkelrundt

8. Vad är en av huvudfördelarna med att använda tryckteknik?

A) Att det är dyrt
B) **Att man kan reproducera bilder**
C) Att det tar lång tid
D) Att man använder många färger

9. Hur påverkar färgvalet den emotionella upplevelsen av ett tryckt verk?

A) Det gör den irrelevant
B) **Det kan förstärka känslan**
C) Det spelar ingen roll
D) Det skapar förvirring

10. Vilken av dessa är en typ av tryckteknik?

A) **Träblocktryck**
B) Öljetter
C) Akryltryck
D) Kollage

11. Vilken av följande fraser beskriver bäst vikten av design i tryckteknik?

A) Endast svåra mönster är effektiva
B) **Design bör vara genomtänkt för att säkerställa balans**
C) Ingen design är bättre
D) Design är enbart en fråga om färg

12. Hur många olika stämplar ska man helst använda i ett mönster för att skapa variation?

A) Ingen
B) **Flera olika**
C) Endast en
D) Precis två

13. Vad är en av de största utmaningarna med tryckteknik?

A) **Att få färg jämnt på stämpeln**
B) Att välja rätt storlek på papper
C) Att blanda färger
D) Att få pappret att hålla stilla

14. Hur kan man beskriva tryckteknikens betydelse inom konst och design?

A) Den är gammal och irrelevant
B) **Den möjliggör kreativt uttryck och reproduktion**
C) Den kostar mycket
D) Den är bara praktisk

15. Vad ska man tänka på efter man har trycktbilden?

A) **Att rengöra stämplar och material**
B) Inget
C) Att visa den för någon
D) Att dra ut bilden i solen

Resonerande frågor

1. Beskriv din process när du skapade dina stämplar. Vilka tankar hade du kring design och teknik?

Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa djupare förståelse för skapandet av sina stämplar.

2. Hur har dina tidigare erfarenheter av konst påverkat din användning av tryckteknik?

Frågan ger eleverna möjlighet att knyta an till tidigare lärande och reflektioner.

3. Diskutera hur du valde färger i ditt tryck. Vad ville du förmedla med dessa val?

Eleverna får här möjlighet att reflektera över emotionella och visuella uttryck.

4. Vilka utmaningar stötte du på under tryckprocessen och hur övervann du dem?

Genom denna fråga ges eleverna möjlighet att visa på problemlösning och reflektion.

5. Jämför ditt arbete med en känd konstverks användning av tryckteknik. Vad kan man lära sig av dem?

Denna fråga uppmuntrar eleverna att analysera och dra lärdomar från andra konstverk.

6. Hur kan tryckteknik användas i andra konstformer eller sammanhang? Ge exempel.

Eleverna får chansen att tänka kritiskt kring interdisciplinär användning av tekniker.

7. Reflektera över hur dina mönster kan påverka betraktarens känslor. Finns det särskilda mönster som framkallar olika känslor?

Syftet här är att ge djupare insikter i relationen mellan mönster och emotionella reaktioner.

8. På vilket sätt kan tryckteknik bidra till hållbarhet i konst? Diskutera.

Denna fråga ger eleverna en chans att tänka kring samtida och viktiga ämnen i konstvärlden.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng.

Resonerande frågor: Varje fråga kan ge upp till 3 poäng beroende på djup och relevans i svaret.

För betyg E krävs minst 8 totalt poäng, med minst 1 poäng från resonerande frågor.

För betyg C krävs minst 12 totalt poäng, med minst 3 poäng från resonerande frågor.

För betyg A krävs minst 18 totalt poäng, med minst 5 poäng från resonerande frågor.