Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne: Biologi
Tema: Hot mot den svenska skogen
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper kring hoten mot den svenska skogen, deras konsekvenser för ekosystem och biologisk mångfald samt elevernas förmåga att resonera kring möjliga lösningar för att skydda skogen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska handla om de olika hot som påverkar den svenska skogen, inklusive avverkning, föroreningar, invasiva arter och klimatförändringar. Eleverna ska få kännedom om hur dessa hot påverkar skogens ekosystem och dess biologiska mångfald.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet beskriva olika hot mot den svenska skogen och ge exempel på hur dessa hot påverkar djur och växter i ekosystemet.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande är ett hot mot den svenska skogen?
A) Föroreningar
B) Kallväder
C) Bergskedjor
D) Invasiva arter
2. Vad är en konsekvens av avverkning?
A) Förlust av livsmiljöer
B) Ökad biodiversitet
C) Mer syre i luften
D) Fler djurarter
3. Vilken av följande arter kan räknas som invasiv?
A) Tall
B) Japanjasmin
C) Gran
D) Ek
4. Vad innebär klimatförändringar för skogen?
A) Förändrade nederbördsmönster
B) Ökat antal träd
C) Fler inhemska växter
D) Stabilare temperaturer
5. Vilka av följande faktorer påverkar skogens biologiska mångfald?
A) Avverkning och föroreningar
B) Avverkning och klimatförändringar
C) Föroreningar och mer solljus
D) Invasiva arter och snöfall
6. Vilket av följande hot kan leda till minskad biologisk mångfald?
A) Att plantera fler träd
B) Ökad turism
C) Avverkning
D) Skötsel av skogen
7. Vad är en av de största riskerna med invasiva arter?
A) De kan konkurrera ut inhemska arter
B) De är alltid ätliga för djur
C) De bidrar till ökad biodiversitet
D) De minskar avverkningen
8. Vilket av följande kan vara en lösning för att motverka avverkning?
A) Mer användning av olja
B) Ökad förorening
C) Hållbart skogsbruk
D) Mer industriell skogsskötsel
9. Vad är ett resultat av föroreningar i skogen?
A) Skador på ekosystemet
B) Ökad växtlighet
C) Nya arter
D) Minska avverkning
10. På vilket sätt kan klimatförändringar påverka djurbestånd?
A) Genom att öka mängden snö
B) Genom att göra djur mer snälla
C) Genom förändringar i födotillgång och livsmiljöer
D) Genom att skydda dem från rovdjur
11. Vad kan eleverna göra för att skydda skogen?
A) Öka medvetenheten och delta i bevarandeinsatser
B) Ta bort träd
C) Skapa fler föroreningar
D) Ignorera skogsfrågor
12. Vilket av följande faktum är sant om skogens ekosystem?
A) Det är alltid stabilt
B) Det är känsligt för förändringar
C) Det påverkas inte av människor
D) Det är oberoende av klimatet
13. Vad betyder biologisk mångfald?
A) Antalet träd i en skog
B) Mängden vatten i en sjö
C) Variation av livsformer i ett ekosystem
D) Antalet växter i en trädgård
14. Vilka faktorer bidrar till avverkning av skogen?
A) Ökad medvetenhet
B) Ekonomiska behov och urbanisering
C) Förbättrad ekologi
D) Utbildning om skogens betydelse
15. Vilket av dessa är ett exempel på ett hot mot skogen kopplat till människans aktiviteter?
A) Biologisk mångfald
B) Naturliga katastrofer
C) Avverkning för jordbruk och industri
D) Solens strålar
16. Vad kan man göra för att minska skräpet i skogen?
A) Deltar i städdagar och informera om skräpinvesteringar
B) Göra skräpet mer synligt
C) Öka användningen av plast
D) Ignorera problemet
Resonerande frågor
1. Diskutera hur avverkning påverkar den svenska skogens biologiska mångfald och ekosystemets stabilitet. Syftet är att låta eleverna visa djup förståelse för konsekvenserna.
2. Beskriv hur invasiva arter kan förändra ekosystemet i den svenska skogen och ge konkreta exempel. Här ges eleverna möjlighet att visa sin förmåga att koppla teori till praktik.
3. Resonera kring klimatförändringarnas påverkan på växter och djur i skogen och ge exempel på möjliga konsekvenser. Denna fråga uppmanar till djupgående analys och kritiskt tänkande.
4. Vilka åtgärder kan vidtas för att skydda den svenska skogen mot olika hot? Eleverna får möjlighet att tänka kreativt om lösningar.
5. Hur kan människans aktiviteter påverka framtiden för den svenska skogen? Denna fråga ger eleverna möjlighet att resonera kring långsiktiga effekter.
6. Diskutera vilken roll utbildning och medvetenhet spelar i att skydda skogen. Här ges eleverna utrymme att fördjupa sig i samhälleliga aspekter.
7. Hur kan technologie bidra till att motverka hoten mot skogarna? Eleverna får diskutera innovativa lösningar.
8. Reflektera över hur personliga val kan påverka skogens framtid. Denna fråga engagerar eleverna i att koppla sina livsstilar till globala frågor.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 16 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor ger 2 poäng var, vilket innebär att det finns totalt 24 poäng. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).