Prov: Resurshantering och hållbar utveckling
Årskurs: 5
Ämne: Biologi
Tema: Resurshantering och hållbar utveckling
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om resurshantering och hållbar utveckling samt deras förmåga att beskriva och ge exempel på åtgärder för en mer hållbar livsstil.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska handla om hur vi hanterar naturresurser och vikten av hållbar utveckling. Eleverna ska få kännedom om olika resurser, hur vi använder dem och hur vi kan arbeta för att skydda dem för framtida generationer.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet beskriva olika naturresurser, hur de används och vad som menas med hållbar utveckling. Eleven kan också ge exempel på hur man kan bidra till en mer hållbar resursanvändning.
Prov
Faktafrågor
1. Vad innebär resurshantering?
A) Att använda resurser på ett sätt som förorenar miljön
B) Att överutnyttja naturresurser
C) Att använda och förvalta naturresurser på ett sätt som bevarar dem för framtida generationer
D) Att slänga bort resurser utan att tänka efter
2. Vilken av följande är en typ av resurs?
A) Tänkande
B) Vatten
C) Lärande
D) Idéer
3. Vad menas med hållbar utveckling?
A) Att förbättra vår livskvalitet utan att tänka på framtiden
B) Att möta nuvarande behov utan att äventyra framtida generationers förmåga att uppfylla sina behov
C) Att använda alla resurser så mycket som möjligt
D) Att enbart fokusera på ekonomisk tillväxt
4. Vilken åtgärd kan bidra till en mer hållbar livsstil?
A) Återvinna plast
B) Köpa mer engångsprodukter
C) Slösa med vatten
D) Öka avfallshanteringen
5. Vilken av följande är en dimension av hållbar utveckling?
A) Kulturell hållbarhet
B) Ekonomisk hållbarhet
C) Teknologisk hållbarhet
D) Social ojämlikhet
6. Vad är en konkret åtgärd för att öka hållbarhet?
A) Energibesparing
B) Använda mer resurser
C) Öka avfallet
D) Förbruka förnybara resurser
7. Hur kan individer bidra till hållbar resurshantering?
A) Genom att sluta återvinna
B) Genom att ändra sina konsumtionsvanor
C) Genom att använda mer plast
D) Genom att köpa mindre ekologiska produkter
8. Vad är en resurs?
A) Något som alltid är oändligt
B) Något som kan användas av människor för att uppfylla behov
C) Något som inte kan förbrukas
D) Något som inte skadar miljön
9. Vilken av följande metoder kan öka medvetenheten om hållbar utveckling?
A) Utbildning och information
B) Tystnad och avsaknad av diskussion
C) Ignorera frågan helt
D) Endast informera vuxna
10. Vad kan elever göra för att påverka sin familj i hållbarhet?
A) Berätta att det inte spelar någon roll
B) Dela med sig av vad de lärt sig i skolan
C) Förbjuda dem att göra förändringar
D) Ge upp om förändring
11. Vad innebär en hållbar livsstil?
A) Att oftare köpa nya kläder
B) Att göra medvetna val för att skydda miljön
C) Att slösa med resurser
D) Att blunda för miljömässiga problem
12. Vilken av följande är viktigt för att uppnå hållbar utveckling?
A) Samarbete och delaktighet
B) Öka användningen av fossila bränslen
C) Ingen planering
D) Utföra projekt på egen hand
13. Vad är konsekvensen av ohållbar resursanvändning?
A) Förstöring av ekosystem
B) Bättre liv för framtida generationer
C) Ökad biodiversitet
D) Större tillgång på resurser
14. Hur kan man skydda vattenresurser?
A) Genom att släppa ut mer avfall i vattnet
B) Genom att återvinna och spara vatten
C) Genom att använda mer vatten
D) Genom att ignorera vattenproblem
15. Vad är en ekologisk fotavtryck?
A) Ett mått på hur mycket resurser vi konsumerar i förhållande till planetens förmåga att återhämta sig
B) Ett sätt att mäta hur mycket vi sover
C) En metod för att räkna resor med bil
D) En indikator på hur mycket pengar vi spenderar
Resonerande frågor
1. Diskutera hur individer kan påverka sin miljöpåverkan genom dagliga val.
Syftet är att utvärdera elevens förståelse för hur små förändringar i vardagen kan ha stor inverkan.
2. Beskriv hur samhället kan arbeta tillsammans för att främja hållbar utveckling.
Denna fråga ger eleven möjlighet att reflektera över kollektiva åtgärder och samarbete.
3. Vilka utmaningar kan uppstå i arbetet för att uppnå hållbar utveckling, och hur kan vi övervinna dem?
Här kan eleven visa förmåga att identifiera problem och föreslå lösningar.
4. Resonera kring betydelsen av utbildning för att uppnå hållbarhet.
Frågan syftar till att låta eleven anpassa sina tankar kring hur kunskap bidrar till förändring.
5. Ge exempel på lokala initiativ för hållbar utveckling och diskutera deras påverkan.
Eleven får chansen att koppla teori till verklighet och visa insikter i lokala insatser.
6. Hur kan framtida generationer påverkas av våra nuvarande resursanvändningsmetoder?
Frågan öppnar för djupare reflektion kring långsiktiga effekter av hur vi lever idag.
7. Diskutera vikten av att involvera ungdomar i diskussionerna kring hållbar utveckling.
Denna fråga uppmuntrar till att utvärdera ungas makt och påverkan i samhällsförändringar.
8. Hur kan teknologi bidra till hållbar utveckling, och vilka risker kan den medföra?
Denna resonemang fråga hjälper eleven att bedöma både fördelar och nackdelar av teknik.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng. Maxpoäng för faktafrågor är 15 och varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger 2 poäng vardera. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).