En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 5. Biologi – Skogens ekosystemtjänster



Prov till biologi

Provkonstruktion

Årskurs: 5
Ämne: Biologi
Tema: Skogens ekosystemtjänster

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om ekosystemtjänster som den svenska skogen erbjuder och deras betydelse för både naturen och människan.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska handla om vilka ekosystemtjänster den svenska skogen erbjuder och hur dessa tjänster gynnar både naturen och människor. Eleverna ska få kännedom om olika typer av ekosystemtjänster och förstå deras betydelse för ekosystemets stabilitet och för människoliv.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet beskriva olika ekosystemtjänster som den svenska skogen erbjuder och ge exempel på hur dessa påverkar ekosystemet och människan.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken typ av ekosystemtjänst är produktion av livsmedel?
    A) Kulturell tjänst
    B) Stödjande tjänst
    C) Reglerande tjänst
    D) Försörjande tjänst
  2. Vilken ekosystemtjänst bidrar till att hålla luft och vatten rent?
    A) Försörjande tjänst
    B) Kulturell tjänst
    C) Reglerande tjänst
    D) Stödjande tjänst
  3. Vad kallas det när pollinering utförs av insekter?
    A) Kulturell tjänst
    B) Stödjande tjänst
    C) Reglerande tjänst
    D) Försörjande tjänst
  4. Vilken av följande är en kulturell ekosystemtjänst?
    A) Produktion av virke
    B) Rekreation
    C) Pollinering
    D) Vattentillgång
  5. Vad är ett hot mot ekosystemtjänster i skogen?
    A) Ökad biodiversitet
    B) Avverkning
    C) Reglering av klimatet
    D) Pollinering av växter
  6. Vilken typ av ekosystemtjänst bidrar mest till människors livskvalitet?
    A) Försörjande tjänster
    B) Kulturella tjänster
    C) Stödjande tjänster
    D) Reglerande tjänster
  7. Vad innebär det att skogen ger syre?
    A) Reglerande tjänst
    B) Försörjande tjänst
    C) Stödjande tjänst
    D) Kulturell tjänst
  8. Vad är en ekosystemtjänst?
    A) Enbart produktion av varor
    B) En process i växternas liv
    C) En tjänst eller produkt som naturen erbjuder oss
    D) En typ av hot mot miljön
  9. Vad händer om biodiversiteten minskar?
    A) Skogen får mer syre
    B) Tjänster som pollinering kan påverkas negativt
    C) Ingen betydelse för ekosystemet
    D) Ökad kvalitet på skogens resurser
  10. Vilken ekosystemtjänst kan bidra till ekonomisk vinning?
    A) Stödjande tjänst
    B) Reglerande tjänst
    C) Försörjande tjänst
    D) Kulturell tjänst
  11. Vilken av följande är inte en ekosystemtjänst?
    A) Tillgång till vatten
    B) Urbanisering
    C) Pollinering av grödor
    D) Syreproduktion
  12. Vad kan göras för att skydda ekosystemtjänster?
    A) Utöka avverkning
    B) Främja hållbart skogsbruk
    C) Öka utsläppen av växthusgaser
    D) Minska biodiversitet
  13. Vad är en enkel metod för att öka medvetenheten om ekosystemtjänster?
    A) Skapa informationskampanjer
    B) Avverka mer skog
    C) Använda fler kemikalier
    D) Ignorera ekosystemtjänster
  14. Vad är en potentiell följd av klimatförändringar på skogsekosystemtjänster?
    A) Mer syreproduktion
    B) Ökad risk för sjukdomar i växter
    C) Större biodiversitet
    D) Minskad mängd skog

Resonerande frågor

  1. Beskriv hur ekosystemtjänsterna hänger ihop med människans livskvalitet.
    Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över sambandet mellan ekosystemet och dess värde för människan.
  2. Diskutera hur avverkning påverkar ekosystemtjänster och vad som kan göras för att motverka negativa effekter.
    Frågan uppmanar eleverna att tänka kritiskt och föreslå hållbara lösningar.
  3. Ge exempel på hur man kan främja biodiversitet i skogen.
    Denna fråga ger eleverna möjlighet att tänka på praktiska åtgärder som kan förbättra ekosystemtjänster.
  4. Reflektera över hur ni kan påverka bevarandet av ekosystemtjänster i det dagliga livet.
    Frågan ger eleverna chansen att förena teori med praktik och dela sina åsikter.
  5. Hur skulle ett skogslandskap kunna se ut om inga ekosystemtjänster fanns?
    Denna fråga utmanar eleverna till kreativt tänkande och att föreställa sig konsekvenserna av att förlora dessa tjänster.
  6. På vilket sätt kan utbildning om ekosystemtjänster påverka framtida generationer?
    Eleverna får här möjlighet att reflektera över utbildningens roll i hållbar utveckling.
  7. Vilka organisatoriska åtgärder kan vidtas för att skydda ekosystemtjänster?
    Denna fråga ger eleverna en chans att diskutera och föreslå bredare initiativ.
  8. I vilken utsträckning anser du att individens agerande kan påverka skogens ekosystemtjänster?
    Denna fråga ger eleverna möjlighet att artikulera sina tankar om individens ansvar och påverkan.

Bedömning

Provet bedöms med högst 30 poäng. Faktafrågor ger högst 15 poäng (1 poäng per fråga). Resonerande frågor ger 15 poäng (1,5 poäng per fråga). För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).



×