Prov: Skogens förändringar och bevarandeåtgärder
Årskurs: 5
Ämne: Biologi
Tema: Skogens förändringar och bevarandeåtgärder
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om hur skogen förändras samt de bevarandeåtgärder som kan vidtas för att skydda och bevara skogsresurser och dess biologiska mångfald.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska handla om hur skogen förändras och vilka faktorer som påverkar dessa förändringar, både naturliga och mänskliga. Eleverna ska få kännedom om bevarandeåtgärder och vikten av att skydda skogsresurser och dess biodiversitet.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet beskriva hur naturliga och mänskliga faktorer påverkar skogens hälsa och ge exempel på åtgärder som kan vidtas för att bevara skogen.
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande är en naturlig faktor som påverkar skogen?
A) Urbanisering
B) Avverkning
C) Föroreningar
D) Skogsbrand - Vad kan en mänsklig påverkan på skogen vara?
A) Avverkning
B) Värme
C) Regn
D) Stormar - Vilken av följande arter kan hotas av förändringar i skogen?
A) Hund
B) Uggla
C) Katt
D) Häst - Vad handlar bevarandeåtgärder i skogen om?
A) Avverkning
B) Skydd av skog
C) Urbanisering
D) Fotografi av skog - Vilken metod används för att öka skogens biologiska mångfald?
A) Avverkning
B) Föroreningar
C) Återplantering
D) Brand - Vad kan skogsbränder leda till?
A) Ökad biodiversitet
B) Förlust av livsmiljöer
C) Ökad djurpopulation
D) Mer syre - Vilken typ av faktorer beskrivs i samband med mänsklig påverkan?
A) Urbanisering
B) Fjärranalys
C) Naturlig vegetation
D) Klimatförändringar - Vad är ett exempel på ett lyckat bevarandeprogram?
A) Nybyggnation
B) Skyddade naturområden
C) Avverkning
D) Fiske i sjöar - Vilka djur påverkas mest av förändringar i skogen?
A) Insekter
B) Husdjur
C) Vilda djur
D) Tamdjur - Vilken av följande är en bevarandeåtgärd?
A) Naturskydd
B) Förorening
C) Urbanisering
D) Skogsavverkning - Hur kan elever bidra till att bevara skogen?
A) Genom att avverka träd
B) Genom att engagera sig i bevarandeåtgärder
C) Genom att inte bry sig
D) Genom att förorena - Vad är en effekt av urbanisering på skogen?
A) Minskad skogsareal
B) Ökad biodiversitet
C) Fler träd
D) Mer vatten - Vad kan naturliga förändringar i skogen vara?
A) Växande städer
B) Föroreningar
C) Årstidsväxlingar
D) Avverkning - Vilken metod används för att skydda skogen?
A) Avverkning
B) Urbanisering
C) Skogsbrand
D) Lagstiftning
Resonerande frågor
- Diskutera hur skogsavverkning påverkar ekosystemet och varför detta är viktigt för biodiversitet.
Syftet är att eleverna ska visa sin förståelse för sambandet mellan mänsklig aktivitet och ekosystemets hälsa. - Vilka specifika bevarandeåtgärder anser du är viktigast för att skydda skogen för framtiden?
Syftet är att eleverna ska kunna reflektera över olika alternativ och deras långsiktiga påverkan. - Hur skulle du argumentera för bevarandeåtgärder till en beslutsfattare?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter övertygande. - Beskriv en konkret åtgärd som skulle kunna implementeras i ditt närområde för att skydda skogen.
Syftet är att bedöma elevernas kreativa och praktiska tänkande kopplat till bevarande. - Hur har du personligen märkt av förändringar i skogen runt omkring dig?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att koppla sin egen erfarenhet till det teoretiska innehållet. - Vilka konsekvenser kan en minskad skogsareal ge för det lokala djurlivet?
Syftet är att uppmuntra tänka områdesöverskridande påverkansfaktorer. - Vilka relationer ser du mellan människors aktiviteter och naturens hälsa?
Syftet är att eleverna ska resonera kring komplexiteten av mänskliga aktiviteter och deras effekter på naturen. - Reflektera över framtida åtgärder som kan behövas för att skydda skogen i ett förändrat klimat.
Syftet är att få eleverna att tänka framåt och se långsiktiga lösningar för bevarande.
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar. Resonerande frågor: 2 poäng per korrekt och välutvecklat svar.
Antal poäng som krävs:
- E: Minst 8 poäng
- C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)