En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 5. Biologi – Svensk skog – växter och djur och deras samspel

Provkonstruktion

Årskurs: 5

Ämne: Biologi

Tema: Svensk skog – växter och djur och deras samspel

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om den svenska skogen, dess biologiska mångfald samt sambandet mellan växter och djur i ekosystemet. Provets frågor är utformade för att ge en helhetsbild av elevernas förståelse av dessa koncept.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska handla om den svenska skogen och dess biologiska mångfald, inklusive olika växt- och djurarter och hur dessa interagerar med varandra och sin miljö. Eleverna ska få kännedom om skogens ekosystem och dess dynamik.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet beskriva olika växter och djur som lever i den svenska skogen, deras anpassningar och deras samspel i ekosystemet.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande växter är vanligast i den svenska skogen?
    • Jordgubbe
    • Gran
    • Ros
    • Bananplanta
  2. Vilket djur är känd för att vara en bra klättrare i träden?
    • Rådjur
    • Ekorr
    • Älg
    • Får
  3. Vad är en av de viktigaste funktionerna hos växter i skogen?
    • Producera syre
    • Äta insekter
    • Bygga bon
    • Gräva tunnlar
  4. Vilken av följande växt är en typ av lövträd?
    • Bok
    • Tall
    • Gran
    • En
  5. Vilket av följande påståenden är sant om djurens livsmiljöer?
    • Djur bor endast på marken.
    • Djur lever i olika typer av miljöer.
    • Djur behöver inte vatten.
    • Djur bygger sina bon i vatten.
  6. Vilket djur är en växtätare?
    • Rådjur
    • Räv
    • Uggla
    • Orm
  7. Vad kallas processen där växter sprider sina frön?
    • Fotosyntes
    • Fröspridning
    • Pollinering
    • Växtförökning
  8. Vilken betydelse har insekter för blommor?
    • De äter blommornas blad.
    • De pollinerar dem.
    • De drar bort dem.
    • De förstör dem.
  9. Vilken typ av skog växer vanligtvis i norra Sverige?
    • Lövskog
    • Barrskog
    • Tropisk skog
    • Ädellövskog
  10. Vilket av följande djur är en rovdjur?
    • Rådjur
    • Ekorr
    • Räv
    • Kossor
  11. Vad är en typisk buske som man kan hitta i den svenska skogen?
    • Hampa
    • Lingon
    • Palm
    • Kaktus
  12. Vilken av följande är en fågel som man kan se i svenska skogar?
    • Krokodil
    • Hackspett
    • Leopard
    • Gris
  13. Hur påverkar skogsbränder ekosystemet?
    • De kan skapa nya livsmiljöer.
    • De skapar alltid förstöring.
    • De har ingen inverkan.
    • De påverkar bara fåglar.
  14. Vad gör växter under fotosyntesen?
    • Ger skugga
    • Producerar syre
    • Äter insekter
    • Blommar året runt

Resonerande frågor

  1. Hur anpassar sig växterna i den svenska skogen till sina miljöer?
    Syftet är att få eleverna att reflektera och beskriva specifika anpassningar av växter till deras livsmiljöer.
  2. Beskriv hur olika djurarter interagerar med varandra i skogen.
    Detta ger eleverna möjlighet att förklara komplexa interaktioner mellan olika arter.
  3. Varför är det viktigt att bevara den svenska skogens biologiska mångfald?
    Eleverna ska kunna resonera kring ekologiska och etiska aspekter av bevarande.
  4. Hur påverkar klimändringar den svenska skogen?
    Frågan uppmanar till analys av aktuella miljöfrågor och hur det påverkar ekosystemet.
  5. Förklara hur pollinering fungerar och vilken betydelse den har för ekosystemet.
    Detta ger eleverna möjlighet att visa djup kunskap om en viktig process i ekosystemet.
  6. Diskutera skillnaden i livsmiljöer mellan olika djurarter i skogen.
    Frågan ger insikt om hur olika arter anpassar sig till sina specifika miljöer.
  7. Vad kan vi lära oss av den svenska skogens ekosystem?
    Eleverna får möjlighet att koppla praktisk kunskap till teoretiska begrepp.
  8. Hur påverkar människan den svenska skogen?
    Detta ger eleverna möjlighet att diskutera mänsklig påverkan och ansvar i relation till naturen.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalpoäng, där faktafrågorna ger max 15 poäng (1 poäng per fråga) och de resonerande frågorna ger max 8 poäng (2 poäng per fråga).

För att få betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C krävs minst 12 poäng (där minst 3 poäng ska komma från resonerande frågor) och för betyget A krävs minst 18 poäng (där minst 5 poäng ska komma från resonerande frågor).