Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 5. Engelska – Skola och skolämnen

Provkonstruktion

Årskurs: 5

Ämne: Engelska

Tema: Att beskriva skolan och skolämnen på engelska

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att beskriva sin skola och skolämnen på engelska, använda lämpligt ordförråd och formulera meningar som förmedlar deras erfarenheter och åsikter om ämnena.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att hjälpa eleverna att beskriva sin skola, skolämnen och deras betydelse. Eleverna kommer att lära sig relevanta ord och fraser för att diskutera sina erfarenheter av skolan.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna namnge olika skolämnen, beskriva vad de studerar och vilka de gillar bäst. De ska också kunna använda dessa ord och fraser i engelska meningar.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket ämne handlar om siffror och beräkningar?

A) Historia

B) Biologi

C) **Matematik**

D) Geografi

2. Vad är det engelska namnet på ämnet “IDROTT”?

A) **Physical Education**

B) History

C) English

D) Science

3. Vilket av följande ämnen handlar om jorden och dess struktur?

A) Art

B) **Geografi**

C) Chemistry

D) Mathematics

4. Vilket ämne fokuserar på berättelser, böcker och språk?

A) **English**

B) Science

C) Physical Education

D) Mathematics

5. Vilket ämne inkluderar studiet av tidigare händelser?

A) Geografi

B) English

C) **History**

D) Mathematics

6. Vad handlar “science” om?

A) **Naturvetenskap**

B) Språk

C) Idrott

D) Historia

7. Vad beskriver ordet “favorite” på engelska?

A) Intressant

B) Svårt

C) **Favorit**

D) Dovt

8. Vilken fråga kan du ställa för att få veta någons favoritämne?

A) How old are you?

B) **What is your favorite subject?**

C) Where do you live?

D) What time is it?

9. När presenterar eleverna sina “skolscheman” är det för att:

A) Sätta betyg

B) **Förklara sina åsikter om ämnen**

C) Visa bilder

D) Göra en bedömning

10. Vad handlar “Art” om?

A) **Konst**

B) Siffror

C) Historia

D) Biologi

11. Vilket av följande ämnen är inte ett skolämne?

A) Historia

B) Science

C) **Fotboll**

D) Geografi

12. Vad tycker du om engelska om du säger “I like English because it is fun.”?

A) Att det är svårt

B) **Att det är roligt**

C) Att det är tråkigt

D) Att det är enkelt

13. Vilket ämne lär oss om växter och djur?

A) Idrott

B) Matematik

C) **Science**

D) Historia

14. Vad gör vi under “praktisk aktivitet” i lektionen?

A) Diskuterar historia

B) **Skapar ett skolschema**

C) Gör prov

D) Lär oss engelska

15. Vad ska eleverna reflektera över på slutet av lektionen?

A) Ämnen de inte gillar

B) **Vad de har lärt sig**

C) Vad de ska göra nästa vecka

D) Vad de ville ha mer tid för

Resonerande frågor

1. Vilket ämne känner du att du är bäst på? Vad gör det roligt eller intressant?

Syftet med denna fråga är att få eleverna att reflektera över sina styrkor och varför de tycker om ämnet.

2. Hur skulle du beskriva en typisk skoldag för dig?

Denna fråga uppmuntrar eleverna att använda vokabulär och meningar de har lärt sig för att måla en bild av sin dag.

3. Finns det något ämne som du skulle vilja lära dig mer om? Varför?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att uttrycka sina intressen och nyfikenhet kring ämnen.

4. Hur påverkar skolämnen vår framtid och våra karriärval?

Här kan eleverna diskutera sammanhangen mellan utbildning och livsval, vilket visar djupare förståelse.

5. Vilka färdigheter utvecklar du genom att studera engelska?

Denna fråga hjälper eleverna att reflektera över språkets betydelse och dess praktiska användningar.

6. Hur kan vi strukturera våra skoldagar för att göra dem mer effektiva?

Eleverna får här möjlighet att tänka kritiskt och ge förbättringsförslag kring sin skolgång.

7. På vilket sätt kan olika ämnen samverka för att ge oss en bättre förståelse av världen?

Frågan uppmuntrar till att tänka tvärvetenskapligt och se sambanden mellan ämnen.

8. Hur kan du använda det du lär dig i skolan i ditt liv utanför skolan?

Denna fråga fokuserar på relaterbarheten av skolidéer och hur de kan tillämpas i vardagen.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng (1 poäng per korrekt svar). De resonerande frågorna ger 3 poäng vardera (max 24 poäng totalt för resonerande frågor).

För att uppnå E krävs totalt minst 8 poäng, för C minst 12 poäng (där minst 3 poäng ska komma från resonerande frågor) och för A krävs totalt minst 18 poäng (där minst 5 poäng ska komma från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp